Πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο της τάξης των 3 δισ. ευρώ εξασφαλίζει το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να χρηματοδοτήσει τρίμηνες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ακρίβειας στα καύσιμα.
Τον «χάρτη» με τα ακριβή δημοσιονομικά περιθώρια για νέα μέτρα καθορίζουν τα πρόσθετα φορολογικά έσοδα (υπέρβαση στόχου 2,9 δισ. ευρώ στο α’ πεντάμηνο του 2022), η ανάπτυξη 7% του πρώτου τριμήνου του έτους που φαίνεται ότι θα διατηρηθεί και τους επόμενους μήνες, η εικόνα των κρατήσεων στον τουρισμό που διαμορφώνεται καλύτερη από τις αρχικές κυβερνητικές προβλέψεις, η «πεποίθηση» για σταθεροποίηση της τιμής του φυσικού αερίου κάτω από 100 ευρώ και η εκτίμηση ότι η Ε.Ε. θα επιτρέψει στην Ελλάδα να εξαιρέσει από το δημοσιονομικό έλλειμμα τις δαπάνες για την ενέργεια και την άμυνα.
Με αυτόν τον «αέρα» ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας φτιάχνει πρόγραμμα τριμήνου (1,5 δισ. ευρώ για Ιούλιο – Σεπτέμβριο και μένουν άλλα τόσα μέχρι το τέλος του έτους) προκειμένου να επεκταθούν τα υφιστάμενα αντισταθμιστικά μέτρα, δηλαδή η επιδότηση της βενζίνης και του ντίζελ. Οι σκέψεις για μείωση συντελεστών ΦΠΑ σε βασικά ήδη διατροφής, οι επιταγές ακρίβειας και κουπόνια αγορών σε ευάλωτες ομάδες μπαίνουν στο «συρτάρι». Και αυτό γιατί αναζητείται δημοσιονομικός χώρος και για τις παρεμβάσεις μόνιμου χαρακτήρα που έχουν εξαγγελθεί, δηλαδή την πλήρη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, τη διατήρηση ή και νέα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κ.ά.
Φορολογικά έσοδα
Η κυβερνητική αισιοδοξία (σε μια περίοδο αβεβαιοτήτων λόγω της ενεργειακής κρίσης και των αναταράξεων στις χρηματαγορές) πηγάζει από τη δυναμική που επιδεικνύει η οικονομία τόσο σε όρους ΑΕΠ όσο και από την καλή πορεία των φορολογικών εσόδων.
Η φετινή χρονιά, συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο, ξεκίνησε με ρυθμό ανάπτυξης 7%, με την κατανάλωση, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές να καταγράφουν εντυπωσιακές επιδόσεις! Πρόκειται για μια εξέλιξη κόντρα στην τάση της συρρίκνωσης του ΑΕΠ που πυροδοτείται σε παγκόσμιο επίπεδο στη σκιά του πολέμου, των συνεχιζόμενων διαταραχών στις εφοδιαστικές αλυσίδες και της ενεργειακής κρίσης.
Πηγές του υπουργείου Οικονομικών προδικάζουν αντίστοιχη μεγέθυνση με αυτή του πρώτου τριμήνου, το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του έτους, καθώς ο τουρισμός ξεπερνά τις προσδοκίες και η υλοποίηση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης ανεβάζει ταχύτητα. Με επίδοση της τάξεως του 7% το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του έτους, ακόμα και με μηδενική μεταβολή το τέταρτο τρίμηνο, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης θα περάσει το 5% (όταν το Πρόγραμμα Σταθερότητας την «προσγειώνει» στο 3,1%).
Μια διαφορά 2 μονάδων στον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ μεταφράζεται σε πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ. Αλλο 1 δισ. εκτιμάται ότι θα εξασφαλίσει από την υπεραπόδοση των εσόδων σε ετήσια βάση.
Πολλά θα εξαρτηθούν και από το αν θα εγκριθούν από τις Βρυξέλλες τα αιτήματα για εξαίρεση αμυντικών και επενδυτικών δαπανών από τον «λογαριασμό» των πλεονασμάτων. Πάντως το υπουργείο Οικονομικών, σε μια προσπάθεια να προστατευτεί το δημοσιονομικό έλλειμμα από νέο εκτροχιασμό, ετοιμάζεται να καταθέσει έναν δεύτερο συμπληρωματικό προϋπολογισμό για να εντάξει στο 2022 έξτρα δαπάνες της τάξης του 1 δισ. ευρώ.
Με όπλο αυτά τα διευρυμένα δημοσιονομικά περιθώρια το υπουργείο Οικονομικών οριστικοποιεί την εισήγηση των νέων μέτρων που θα ανακοινωθούν σήμερα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μετά το τέλος του υπουργικού συμβουλίου. Κυβερνητικές πηγές μιλούν για «γενναία» παρέμβαση στα καύσιμα, ενώ αποκλείουν κατηγορηματικά μειώσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα λόγω του μεγάλου κόστους στον προϋπολογισμό και του αμφίβολου αντίκτυπου στις τσέπες των καταναλωτών.
Ειδικότερα τα σενάρια προβλέπουν:
■ Επέκταση και διεύρυνση του fuel pass: Το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί για τουλάχιστον ένα τρίμηνο ακόμα, ενώ θα ανοίξει περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων. Το επίδομα δικαιούται κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών, που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 30.000 ευρώ Αυτό που εξετάζεται είναι να διευρυνθεί το εισοδηματικό κριτήριο στην περιοχή των 45.000 ευρώ. Θα αυξηθεί πολύ όμως και το ποσό της επιδότησης των 30-50 ευρώ, στα 40-60 ευρώ. Ακόμα δεν έχει αποκλειστεί η πιθανότητα να ακολουθηθεί το μοντέλο της επιδότησης της τιμής της βενζίνης απευθείας στην αντλία, όπως και με το πετρέλαιο κίνησης.
■ Μοντέλο ντίζελ για τη βενζίνη: Εξετάζεται απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια για να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο η τιμή στη βενζίνη καθώς οι υψηλές πτήσεις συνεχίζονται και υπάρχει ο φόβος για περιορισμό των μετακινήσεων από τα νοικοκυριά που θα πλήξει τα δημόσια έσοδα.
■ Παράταση επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης: Η επιδότηση στα διυλιστήρια για το πετρέλαιο κίνησης (12 λεπτά ανά λίτρο, χωρίς τον ΦΠΑ) θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και ενδεχομένως να αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης.
Επιταγή ακρίβειας, όπως αυτή του Πάσχα, φαίνεται πως δεν θα δοθεί, παρά το άλμα του πληθωρισμού τον Μάιο στο 11,3%. Η κυβέρνηση κρατάει εφεδρείες για τα μέτρα ενίσχυσης των εισοδημάτων που σχεδιάζει να πάρει τον επόμενο χρόνο και τα οποία θα προαναγγείλει το φθινόπωρο, με την κατάθεση του προϋπολογισμού.
Μεταξύ αυτών, η αύξηση των συντάξεων (4,5% με βάση την εκτίμηση του Προγράμματος Σταθερότητας), η οποία αντιστοιχεί σε κόστος για τον προϋπολογισμό 420 εκατ. ευρώ, αλλά και η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους, ύψους 470 εκατ. ευρώ. Από το τελευταίο ποσό, τα 200 εκατ. ευρώ αφορούν την κατάργηση της εισφοράς για τους δημοσίους υπαλλήλους και τα 270 εκατ. ευρώ την κατάργηση για τους συνταξιούχους.
Διαβάστε ακόμη
Ελευθέριος Μουζάκης: Ο «Πεταλούδας» διοικούσε την εταιρεία του 15 χρόνια μετά τον θάνατό του (pics)
Μέχρι και… υπόστεγο στο αεροδρόμιο της Πάχης βγαίνει στο σφυρί (pic)