search icon

Οικονομία

Προς ανάπτυξη – «έκπληξη» και το 2022 η Ελλάδα

Άνοδος παραγωγής και νέες παραγγελίες παρά την «όμικρον», την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση. Αντοχή απέναντι και στην πανευρωπαϊκή επιβράδυνση. 3η στον κόσμο η Ελλάδα στις προσδοκίες των επιχειρήσεων για τους επόμενους μήνες

Πρόγευση για νέο άλμα ανάπτυξης το 2022, δίνει για τη χώρα μας ο πρόδρομος οικονομικός δείκτης PMI – Markit που τον Δεκέμβριο «κτύπησε κορυφή». Και ενώ ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει αν η Ανάπτυξη το 2021 θα φτάσει ή θα ξεπεράσει τελικά το 8%, η αγορά «τρέχει» με αυξήσεις παραγωγής και παραγγελιών για τους πρώτους μήνες του 2022.

Παρά την νέα πανδημία, ο δείκτης προσδοκιών του κλάδου της μεταποίησης για την πορεία των παραγγελιών τους επόμενους μήνες είναι απρόσμενα θετικός. Σύμφωνα με όσα δήλωσαν οι υπεύθυνοι των εταιριών, ο δείκτης PMI κατέγραψε νέο ιστορικό ρεκόρ, φτάνοντας για πρώτη φορά μήνα Δεκέμβριο στις 59 μονάδες (με άριστα το 100). Ποτέ άλλοτε δεν είχε φτάσει τέτοιο μήνα τόσο ψηλά ο σχετικός δείκτης στη χώρα μας.

Τον Αύγουστο είχε σημειωθεί ρεκόρ όλων εποχών, με τον δείκτη να φτάνει στο 59,60. Αλλά και χωρίς τις «τουρμπίνες» του θερινού τουρισμού όμως, τον Δεκέμβριο οι προσδοκίες και τα στοιχεία παραγωγής παραμένουν σταθερά υψηλά, αφού η μεγέθυνση συνεχίστηκε για 10ο συνεχόμενο μήνα στον μεταποιητικό τομέα και ήταν και η ισχυρότερη από τον Αύγουστο «εν μέσω ισχυρών αυξήσεων στις νέες παραγγελίες, στην παραγωγή και την απασχόληση» όπως καταγράφει η σχετική ανάλυση της IHS Markit.

Εντυπωσιακό είναι επίσης ότι και τον Νοέμβριο ακόμα, ο δείκτης παρέμενε πολύ υψηλός, στο 58,8. Και η αύξηση των προσδοκιών των εκπροσώπων των επιχειρήσεων συνεχίστηκε και τον Δεκέμβριο, μετά το ξέσπασμα της «όμικρον» και παρά την έκρηξη ακρίβειας και την κρίση Ενέργειας διεθνώς!

Για τη χώρα μας, η άνοδος τον Δεκέμβριο είχε τα εξής ποιοτικά χαρακτηριστικά:

Ουσιαστικά η ελληνική οικονομία μπήκε έτσι ξανά σε τροχιά ανάπτυξης που ξεπερνά πλέον τα εμπόδια που βρέθηκαν μπροστά της πριν από 2 χρόνια.

Επιπλέον:

Η ανάλυση της Markit δείχνει ενδεχομένως ότι ένα μέρος της αξίας των παραγγελιών οφείλεται στις ανατιμήσεις καθώς «οι ελλείψεις πρώτων υλών και οι καθυστερήσεις παράδοσης οδήγησαν σε επιβαρύνσεις του κόστους (…) και οι επιχειρήσεις μετακυλίουν τα υψηλότερα κόστη στους πελάτες, προκαλώντας αύξηση των τιμών πώλησης με αξιοσημείωτο ρυθμό».

Ωστόσο ο παράγοντας των ανατιμήσεων είναι πιο σημαντικός στην Ευρώπη, παρά στην Ελλάδα. Και αυτό καταγράφεται στον δείκτη PMI Δεκεμβρίου, αλλά και στα διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό που δείχνουν ότι σε άλλες χώρες με υψηλότερο πληθωρισμό, ο δείκτης PMI πέφτει και δεν ανεβαίνει.

Για το μέλλον της ελληνικής παραγωγής και αγοράς, οι προσδοκίες αυξήθηκαν πλέον και παραμένουν στο υψηλότερο επίπεδο μετά τον Ιούνιο, λόγω και των ελπίδων των επιχειρήσεων για πιο ήπιες αυξήσεις τιμών και διατήρηση της καταναλωτικής ζήτησης και το 2022.

Διαβάστε ακόμη

easyHotel: Το μεγάλο στοίχημα του Sir Stelios για ξενοδοχεία σε όλη την Ευρώπη

Δημήτρης Σπυρίδης: Δυναμική επέκταση για τη HHG σε ψηφιακά πεδία και νέες αγορές

Bitcoin: Τι φέρνει το 2022 – Οι εκτιμήσεις των αναλυτών και ο ρόλος του Metaverse

Exit mobile version