Τρόπους για να κλείσει το ασφαλιστικό κενό, τόσο στην υγεία και τη σύνταξη, όσο και στις φυσικές καταστροφές, αναζητούν κυβέρνηση και ασφαλιστικές εταιρείες, με αμφότερες τις πλευρές να βρίσκονται ήδη στο «τραπέζι» των συζητήσεων, έχοντας κατά νου πως τα δημοσιονομικά περιθώρια δεν είναι ανεξάντλητα.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), κ. Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, στο πλαίσιο του 24ου Insurance & Reinsurance Meeting, οι συνολικές δαπάνες για την υγεία στην Ελλάδα ανέρχονται σε 16,7 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 10,5 δισ. ευρώ προέρχονται από την πολιτεία, τα 700.000 ευρώ από τις ασφαλιστικές εταιρείες και τα 5,5 δισ. ευρώ απευθείας από τις τσέπες των Ελλήνων.
«Ο Έλληνας με χαμηλά εισοδήματα πληρώνει διπλάσιο ποσό σαν άμεση πληρωμή για την υγεία του από τον Ευρωπαίο που έχει υψηλό εισόδημα», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Σαρρηγεωργίου. Όσον αφορά στη σύνταξη, οι Έλληνες συνταξιοδοτούνται, έχοντας στην άκρη κεφάλαιο μόλις για πέντε ημέρες, όταν οι Ευρωπαίοι έχουν αποταμιευμένους 20 μήνες μισθών. Τέλος, στο «μέτωπο» των φυσικών καταστροφών τα πρόσφατα δεδομένα από την κακοκαιρία Daniel καταδεικνύουν το πρόβλημα: Οι ζημιές ξεπερνούν τα δύο δισ. ευρώ. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη αποζημιώσει τους πελάτες τους – κυρίως μεγάλες επιχειρήσεις – με περίπου 400 εκατ. ευρώ. Μολονότι δεν έχει γίνει γνωστό το ύψος της κρατικής ενίσχυσης θεωρείται μάλλον αδύνατον αυτή να «αγγίξει» το 1,5 δισ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι ένα μεγάλο ποσοστό της ζημιάς θα κληθούν να το πληρώσουν οι πολίτες από την τσέπη τους.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, κυβέρνηση και ασφαλιστικές εταιρείες έχουν το τελευταίο διάστημα ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας, αποκαθιστώντας έτσι, τις σχέσεις που είχαν κατά κάποιο τρόπο διαρραγεί στο παρελθόν. Ψηλά στις συζητήσεις των δύο πλευρών βρίσκεται το θέμα των φόρων, με την ασφαλιστική αγορά να εστιάζει σε εκείνους που θα μπορούσαν να μειωθούν ή ακόμη και να αρθούν, λειτουργώντας ως κίνητρο για να αυξηθεί η ασφαλιστική διείσδυση. «Συζητάμε από πού θα μπορούσε το κράτος να περικόψει κάποιους φόρους από τα ασφαλιστικά συμβόλαια χωρίς στο τέλος της ημέρας να πληγούν σημαντικά τα φορολογικά έσοδα», εξηγεί υψηλόβαθμο στέλεχος, φέρνοντας ως παράδειγμα την επιβάρυνση 15% στα συμβόλαια υγείας. «Είναι απαράδεκτο να επιβάλλεται αυτός ο φόρος και οι ασφαλιστικές εταιρείες να επιβαρύνονται, παράλληλα, με συντελεστή ΦΠΑ 24% από τις ιδιωτικές κλινικές. Αυτή η υπερφορολόγηση, σε συνδυασμό με τις πολιτικές που ακολουθούν οι ιδιωτικές κλινικές, δεδομένου ότι έχουν μείνει 2,5 πάροχοι, οδηγεί τις ασφαλιστικές εταιρείες σε ζημιές, παρά το γεγονός ότι έχουν ανεβάσει τα τιμολόγιά τους», προσθέτει χαρακτηριστικά.
Στο μέτωπο των φυσικών καταστροφών, οι ασφαλιστικές εταιρείες προτείνουν τη μείωση, αφενός του ΕΝΦΙΑ σε όσες κατοικίες καλύπτονται έναντι σεισμού, πυρκαγιάς και πλημμύρας και αφετέρου, τη μείωση του ετήσιου κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων που θα πρέπει υποχρεωτικά να φέρουν προστασία έναντι αυτών των φαινομένων. «Η αγορά έδωσε ‘μάχη’ για τη μείωση 10% στον ΕΝΦΙΑ. Θετικά στο μέτρο ανταποκρίθηκαν σε πρώτη φάση 290.000 άνθρωποι. Υπήρχε, όμως, κι ένα ποσοστό, πέριξ του 2%, που αν και μπορούσε δεν αξιοποίησε αυτή την έκπτωση», σημειώνουν οι ίδιες πηγές, υπογραμμίζοντας την ανάγκη το μέτρο να επικοινωνηθεί περισσότερο. Σε κάθε περίπτωση, κοινή πεποίθηση είναι πως σταδιακά τα ποσοστά θα αυξάνονται. Αναφορικά με τα ακίνητα που είναι παλαιότερα, προτείνεται η συνεργασία (αντ)ασφαλιστών και κράτους. Τέτοιου είδους συμπράξεις, άλλωστε, έχουν ήδη εφαρμοστεί – και μάλιστα, με επιτυχία – στο κομμάτι της υγείας, με τη συνεργασία μεταξύ νοσοκομείων και ασφαλιστικών εταιρειών στο πεδίο των απογευματινών εξετάσεων και χειρουργείων. «Οι εταιρείες στην Ελλάδα έχουν την ικανότητα και τη φερεγγυότητα σαν αγορά να καλύψουν μεγάλο αριθμό και όγκο κινδύνων», είχε αναφέρει σχετικά ο κ. Σαρρηγεωργίου.
Ως προς τις επιχειρήσεις, το κατώτερο όριο έχει τεθεί στα δύο εκατ. ευρώ, με την πρόταση να προβλέπει αυτό να πέσει στο ένα εκατ. ευρώ, ενώ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ο ορκωτός ελεγκτής δεν θα υπογράφει τις οικονομικές καταστάσεις. «Στην Ιταλία υπήρξε νομοθετική παρέμβαση προς αυτή την κατεύθυνση, καθιστώντας υποχρεωτική την ασφάλιση σε όλες τις επιχειρήσεις, με την… ποινή για μη συμμόρφωση να αφορά στον αποκλεισμό τους από την κρατική αρωγή», σχολιάζουν αρμόδιες πηγές.
Τέλος, προς ψήφιση οδεύει το νομοθετικό πλαίσιο για τα ανασφάλιστα ΙΧ, ένα πρόβλημα που επί δεκαετίες ταλαιπωρεί τον ασφαλιστικό κλάδο (και ευρύτερα την κοινωνία). Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων, «θα κάνει πολύ καλή δουλειά, με χρονικό ορίζοντα το τέλος της φετινής χρονιάς».
Διαβάστε ακόμη
Ναυτιλία: Κυριαρχούν οι Έλληνες εφοπλιστές σε ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων το 2024
Politico: Ποια είναι τα φαβορί για τη θέση του Έλληνα Επιτρόπου
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ