© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Νέα ψηφιακά όπλα προσθέτει η κυβέρνηση στη φαρέτρα της Εφορίας για πιο διεξοδικούς ελέγχους σε βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων, σε πλατφόρμες με ψηφιακές αγοροπωλησίες και σε κάθε άλλη εστία φοροδιαφυγής. Παράλληλα και με στόχο την αποκάλυψη διαύλων διακίνησης μαύρου χρήματος, προχωράει στην επέκταση των POS σε ακόμα περισσότερα επαγγέλματα και σχεδιάζει νέα κίνητρα για τους πολίτες προκειμένου να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Πρόκειται για μια σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων που δρομολογούνται από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου να ανοίξει και άλλο το πλέγμα του ηλεκτρονικού ελέγχου από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και να κλείσουν τα παράθυρα που εκμεταλλεύονται ακόμα οι επιτήδειοι της φοροδιαφυγής.
Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία την κοινοτική για τη φορολογία στις βραχυχρόνιες μισθώσεις και στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου. Όλες οι ψηφιακές πλατφόρμες -από την Airbnb και την Αmazon μέχρι το Skroutz, το efood και το douleutaras– θα είναι πλέον υποχρεωμένες να διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τα δεδομένα των συναλλαγών που πραγματοποιούν οι χρήστες τους. Στη συνέχεια ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα διενεργεί διασταυρώσεις στοιχείων, ενώ προβλέπονται κοινοί και ταυτόχρονοι έλεγχοι με τις φορολογικές αρχές των άλλων κρατών- μελών της Ε.Ε.
Και όλα αυτά θα γίνονται υπό την απειλή ποινών για τις πλατφόρμες που δεν υποβάλλουν πληροφορίες ή υποβάλλουν ανακριβείς-ελλιπείς πληροφορίες κ.λπ. Τα πρόστιμα ξεκινούν από 100 ευρώ ανά περίπτωση και φθάνουν σωρευτικά έως 500.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής σε διάστημα πενταετίας τα πρόστιμα διπλασιάζονται (έως 1 εκατ.), ενώ αν εντοπιστεί παράβαση για τρίτη φορά, ανεξάρτητα από τον χρόνο τέλεσής της, τα πρόστιμα τετραπλασιάζονται. Για έλλειψη συνεργασίας επιβάλλεται επιπλέον διακοπή της πρόσβασης στους ιστότοπους των ψηφιακών πλατφορμών.
Οι παρεμβάσεις
Παράλληλα θα υπάρχει η δυνατότητα για τις εξής παρεμβάσεις:
Διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών με επέκταση των POS σε περισσότερες επαγγελματικές δραστηριότητες. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι τώρα υπάρχουν δεκάδες επαγγέλματα που δεν είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν POS, όπως φροντιστήρια, κινηματογράφοι, γυμναστήρια κ.ά.
Υλοποίηση του σχεδίου για τη διασύνδεση 540.000 ταμειακών μηχανών και λοιπών φορολογικών μηχανισμών με τα τερματικά POS των επιχειρήσεων που έχει μετατεθεί για τις αρχές του 2024. Το νέο αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι η αναβάθμιση όλων των ταμειακών μηχανών θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους. Οσο για τη διασύνδεση, με δεδομένη αυτή τη στιγμή την ανετοιμότητα των παρόχων POS, η ολοκλήρωσή της μετατίθεται για τις αρχές του 2024. Για τους 140.000 φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς με τερματικά (τύπου ΕΑΦΔΣΣ), το χρονοδιάγραμμα απόσυρσης και αντικατάστασής τους με νέου τύπου κλειστούς και απαραβίαστους μηχανισμούς αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου 2024 για τις επιχειρήσεις εστίασης και έως το τέλος Οκτωβρίου 2023 για τους λοιπούς κλάδους επιχειρήσεων.
Πραγματοποίηση ελέγχων στα στοιχεία εταιρειών του εξωτερικού που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Οι αποδείξεις
Αναμόρφωση κινήτρων για ηλεκτρονικές αποδείξεις. Αφορά το κίνητρο για δήλωση δαπανών από 19 κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών με αντάλλαγμα τη μείωση του 20% των δαπανών έως και 5.000 ευρώ από το φορολογητέο εισόδημα, ένα μέτρο που θα οδηγούσε σε μείωση φόρου έως και 2.200 ευρώ. Το συγκεκριμένο, που τέθηκε σε ισχύ το 2021, δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Ενας από τους λόγους για τους οποίους φαίνεται ότι δεν απέδωσε είναι το γεγονός ότι η μείωση του φόρου εισοδήματος που κερδίζει ο φορολογούμενος που ζητά και λαμβάνει απόδειξη από συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών είναι πολύ μικρότερη από την έκπτωση που του κάνει ο επαγγελματίας στην τελική τιμή αν δεν πάρει απόδειξη. Επίσης, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι καταναλωτές δεν ζητούν απόδειξη λόγω γνωριμίας με τους επαγγελματίες και είναι σταθεροί πελάτες τους. Στα σενάρια που εξετάζονται είναι η επανεξέταση της υποχρέωσης για την κάλυψη του 30% του ετήσιου εισοδήματος από ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως και η έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος του 40% των δαπανών που γίνονται ηλεκτρονικά για ανακαίνιση και λειτουργική αναβάθμιση κατοικιών, η οποία γίνεται σταδιακά μέσα στην επόμενη τετραετία κάθε φορολογικού έτους.
Επίσης, ορίζονται μέτρα για την αυτοματοποίηση και την ψηφιοποίηση των ελέγχων της ΑΑΔΕ με αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών και εισαγωγή κυρώσεων για τη μη διαβίβαση στοιχείων στο MyDATA ύστερα από μια εύλογη περίοδο προσαρμογής. Εξάλλου, για τον καλύτερο έλεγχο των δαπανών σχεδιάζεται να αναγνωρίζονται μόνο οι δαπάνες που περνούν μέσα από τα ηλεκτρονικά βιβλία MyDATA. Δηλαδή όλες οι δαπάνες ενός ελεύθερου επαγγελματία, είτε εκπίπτει ο ΦΠΑ είτε μόνο μειώνει το φορολογητέο εισόδημα, θα πρέπει να γίνονται μέσω των ηλεκτρονικών βιβλίων. Επί της ουσίας, για όλες τις δαπάνες τους θα πρέπει να ζητούν τιμολόγιο.
Σύμφωνα με κυβερνητικούς υπολογισμούς, η φοροδιαφυγή μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 8 και 10 δισ. ευρώ ετησίως, από τα οποία πιθανότατα να μπορούν να ανακτηθούν τα μισά. Θεωρητικά, με αυτό το ποσό θα μπορούσε το Δημόσιο να διπλασιάσει τον προϋπολογισμό του υπουργείου Υγείας, που ανέρχεται στα 6,1 δισ., ή του υπουργείου Παιδείας, που φθάνει στα 5,2 δισ., και να καταργηθεί ταυτόχρονα ο ΕΝΦΙΑ!
Διαβάστε ακόμη
Πώς θα κατανεμηθούν τα 2,25 δισ. ευρώ της ευρωπαϊκής βοήθειας
Οικογένεια Λιβάνη: Προσπαθεί να «σώσει» τη Φιλοθέη, χάνει την «Ελληνική Ρίζα» (pics)
Ρόδος: Επείγοντα αντιπλημμυρικά έργα 8,5 εκατ. – Το τουριστικό comeback του νησιού
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ