Σύμφωνα με τις τελευταίες αλλαγές στη νομοθεσία, είναι πολύ πιθανό οι επιχειρήσεις πλεον να δέχονται πληρωμές με κάρτα για αγαθά ή υπηρεσίες.
Έτσι το Savy.gr ενημερώνει για τους κινδύνους μιας ενδεχόμενης ηλεκτρονικής απάτης με πιστωτικές κάρτες. Ακόμα κι αν οι περισσότερες πωλήσεις γίνονται σε φυσικά καταστήματα παίρνοντας πληρωμές με POS, η επιχείρηση εξακολουθε να είναι στόχος από τους απατεώνες.
Ακολουθεί σχετικός οδηγός για να βοηθήσει τις επιχειρησεις από απάτη με πιστωτικές κάρτες:
Τι είναι η απάτη πληρωμών με κάρτα;
Η απάτη με πιστωτικές κάρτες είναι ένα σοβαρό είδος κλοπής προσωπικών στοιχείων. Περιλαμβάνει την κλοπή των στοιχείων πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας κάποιου άλλου. Ο απατεώνας μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα στοιχεία για να κάνει αγορές ή να αφαιρέσει χρήματα από τον λογαριασμό του ιδιοκτήτη, συνήθως χωρίς αυτός να το γνωρίζει μέχρι να είναι πολύ αργά.
Η απάτη με πιστωτικές κάρτες είναι ευρέως διαδεδομένη και τη σημερινή εποχή δυστυχώς, οι απατεώνες έχουν αναπτύξει πολύ έξυπνους τρόπους για να παίρνουν πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες — σε σημείο που δεν χρειάζεται καν να κλέψουν πλέον τη φυσική σας κάρτα.
Αν δέχεστε ή σκέφτεστε να ξεκινήσετε να δέχεστε πληρωμές με κάρτα ως μια μικρή επιχείρηση, διαβάστε τον οδηγό μας.
Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι απάτης με πιστωτικές κάρτες;
Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι απάτης με πιστωτικές κάρτες και οποιοσδήποτε κάτοχος μιας πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας μπορεί να επηρεαστεί. Οι απατεώνες μπορούν να κλέψουν πληροφορίες σε απευθείας σύνδεση μέσω τηλεφώνου, laptop, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή SMS. Μπορούν ακόμα και να κλωνοποιήσουν την κάρτα σας χρησιμοποιώντας εξαρτήματα και κάμερες υψηλής τεχνολογίας που συνήθως τοποθετούνται στα μηχανήματα ATM ή απλά κλέβοντας την πραγματική σας κάρτα, πορτοφόλι κλπ.
Κάτι που πολλοί καταναλωτές και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων στην Ελλάδα δεν γνωρίζουν είναι ότι τα στοιχεία της κάρτας σας μπορούν να κλαπούν αν μια εταιρεία υποστεί διαρροή δεδομένων και διαρρεύσουν πληροφορίες πελατών. Οι κύριοι τύποι απάτης με πιστωτικές κάρτες για τους οποίους πρέπει να είστε επιφυλακτικοί είναι οι ηλεκτρονικές απάτες δηλαδή όταν οι πληρωμές γίνονται από απόσταση (καλύπτει Virtual POS, πληρωμές μέσω τηλεφώνου, πληρωμές μέσω eshop, payment links κλπ) και οι απάτες με την κάρτα παρούσα στη συναλλαγή (δηλαδή πληρωμές με POS, ανέπαφες πληρωμές και ότι άλλου είδους πληρωμή γίνεται με μια φυσική κάρτα).
Ηλεκτρονικές απάτες όταν η πληρωμή γίνεται από απόσταση
Η απάτη με εξ’ αποστάσεως πληρωμές αναφέρεται σε μια ηλεκτρονική απάτη όταν η κάρτα δεν είναι φυσικά παρούσα κατά τη συναλλαγή.
Αυτοί οι τύπου απατεώνες κυρίως αποκτούν τα στοιχεία σας μέσω τηλεφώνου, SMS ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ισχυρίζονται ότι είναι κάποιος άλλος. Για παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μια έξαρση ανθρώπων που λαμβάνουν τηλεφωνήματα, emails ή μηνύματα κειμένου από επιτήδειους που ισχυρίζονται ότι είναι από την εφορία ή τον πάροχο ενέργειάς σας, ζητώντας να μοιραστούν τα στοιχεία της κάρτας τους προκειμένου να πληρώσουν για το φόρο ή το λογαριασμό τους.
Αυτή η απάτη μπορεί συχνά να συμβεί στο διαδίκτυο, καθώς είναι πιο εύκολο να κλαπούν πληροφορίες μέσω του διαδικτύου και αυτό καθιστά την απάτη χωρίς φυσική κάρτα μία από τις πιο δύσκολες να ανιχνευθεί και να αναφερθεί στις αρμόδιες αρχές.
Απάτη με την κάρτα παρούσα στη συναλλαγή
Η απάτη με την κάρτα παρούσα από την άλλη, είναι μια απάτη όπου ο απατεώνας παρουσιάζει φυσικά την κλεμμένη ή κλωνοποιημένη πιστωτική κάρτα σε ένα κατάστημα, επιχείρηση ή πάροχο υπηρεσιών και προβαίνει σε αγορές. Ο απατεώνας μπορεί να έχει κλέψει την κάρτα από εσάς ή να δημιουργήσει μια κλωνοποιημένη κάρτα με τα στοιχεία σας.
Αυτός ο τύπος απάτης είναι εξίσου παραπλανητικός αλλά μερικές φορές μπορεί να είναι πιο εύκολο να αποκαλυφθεί. Για παράδειγμα, αν η κάρτα σας χρησιμοποιηθεί ξαφνικά σε μια διαφορετική πόλη ή χώρα όταν ξέρετε ότι δεν έχετε επισκεφθεί αυτά τα μέρη, μπορεί να είναι πιο εύκολο να το παρατηρήσετε και να το αναφέρετε στην τράπεζά σας.
Ποιες είναι οι συνέπειες που μπορεί να έχει η απάτη με πιστωτικές κάρτες στην επιχείρησή μου;
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους θέλετε να προλάβετε την απάτη με πιστωτικές κάρτες. Μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την επιχείρησή σας αν κλαπούν χρήματα ενώ επίσης μπορεί να διακινδυνεύσει την ασφάλεια των ίδιων των πελατών σας. Μερικές βασικές συνέπειες της απάτης με πιστωτικές κάρτες είναι:
Κλοπή χρημάτων
Μία από τις μεγαλύτερες συνέπειες της απάτης με πιστωτικές κάρτες είναι η κλοπή χρημάτων από τον λογαριασμό σας. Η απώλεια χρημάτων μπορεί να βλάψει οικονομικά την επιχείρησή σας και να προκαλέσει μειώσεις στις πωλήσεις σας ως αποτέλεσμα.
Άλλα ζωτικά μέρη της επιχείρησής σας μπορεί επίσης να επηρεαστούν από την κλοπή χρημάτων. Για παράδειγμα, μπορεί να μην είστε σε θέση να πληρώσετε τους μισθούς του προσωπικού σας ή το ενοίκιο του επαγγελματικού χώρου / γραφείου σας.
Καταστροφή φήμης
Αν η εταιρεία σας παλεύει για να επιβιώσει επειδή έχουν κλαπεί χρήματα, ενδέχεται να μην είστε σε θέση να προσφέρετε την ίδια ποιότητα υπηρεσίας που συνήθως παρέχετε. Ως αποτέλεσμα, ενδέχεται να μην είστε σε θέση να διατηρήσετε τις πολύτιμες σχέσεις που έχετε δαπανήσει χρόνο για να δημιουργήσετε με πελάτες, προμηθευτές και άλλες επιχειρήσεις και η φήμη σας μπορεί να πάθει ζημιά.
Πώς να ανιχνεύσετε μια απάτη με κάρτα;
Παρόλο που κάθε ιδιοκτήτης κάρτας μπορεί να επηρεαστεί από την απάτη με πιστωτικές κάρτες, υπάρχουν μερικοί τρόποι για να την ανιχνεύσετε εγκαίρως ως επιχειρηματίας.
Πρόκειται για την προσοχή και την προσοχή, βεβαιωθείτε ότι αναφέρετε οτιδήποτε ύποπτο στην αστυνομία και αν υποψιάζεστε ότι κάποιος έχει τα στοιχεία της κάρτας σας, επικοινωνήστε άμεσα με την τράπεζά σας για να τους ενημερώσετε ότι χρειάζεστε μια νέα κάρτα και ενδεχομένως να παγώσετε τον λογαριασμό σας.
Κάποια σημαντικά πράγματα που πρέπει να προσέχετε όταν δέχεστε πληρωμές πελατών:
- Μια συναλλαγή από μια διεύθυνση IP χώρας που δεν ταιριάζει με τη διεύθυνση κάρτας που έχετε για τον πελάτη στο αρχείο σας
- Πολλές απορρίψεις συναλλαγών ταυτόχρονα ή διαδοχικά
- Παράξενες ή παρόμοιες διευθύνσεις email πελατών
- Μια ξεκάθαρη διαφορά μεταξύ διευθύνσεων αποστολής και χρέωσης
- Εάν ένας πελάτης προσπαθεί να εισάγει λανθασμένο αριθμό κάρτας πολλές φορές
- Εάν ένας πελάτης φαίνεται να ενεργεί ύποπτα, για παράδειγμα φαίνεται αναστατωμένος ή ανασφαλής κατά την εισαγωγή στοιχείων κάρτας
Τι να κάνετε αν υποψιάζεστε ότι γίνεται απάτη ή πέσατε θύμα απάτης;
Αν πιστεύετε ότι τα στοιχεία της κάρτας σας έχουν διαρρεύσει και η επιχείρησή σας βρίσκεται υπό απειλή, υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να κάνετε.
Επικοινωνήστε με τον πελάτη — Καταρχάς, πρέπει να επικοινωνήσετε με τους πελάτες σας και να τους ενημερώσετε ότι υπήρξε μια διαρροή και η εταιρεία σας ενδέχεται να έχει εμπλακεί σε μια απάτη. Πρέπει να το κάνετε όσο το δυνατόν γρηγορότερα καθώς δεν θέλετε ο απατεώνας να επικοινωνήσει με τους πελάτες σας παριστάνοντας εσάς και να τους ενθαρρύνει να εισάγουν τα στοιχεία της κάρτας τους.
Επικοινωνήστε με τον πάροχο πληρωμών σας — Στη συνέχεια, επικοινωνήστε με την τράπεζά σας και τον πάροχο πληρωμών σας για να τους ενημερώσετε για τις ανησυχίες σας. Θα μπορέσουν να σας συμβουλέψουν για τα επόμενα βήματα, να ελέγξουν αν έχουν πραγματοποιηθεί ύποπτες συναλλαγές και πληρωμές και να ακυρώσουν την κάρτα σας αν είναι απαραίτητο.
Καθυστερήστε τις αποστολές των προϊόντων σας — Αφού ενημερώσετε την τράπεζά σας και επικοινωνήσετε με όλους τους πελάτες σας, επικοινωνήστε με τον προμηθευτή σας και ζητήστε τους να καθυστερήσουν οποιεσδήποτε αποστολές έχετε προγραμματίσει.
Ποιος φέρει την ευθύνη όταν συμβαίνει μια απάτη με κάρτα;
Αν υποψιάζεστε ότι κάποιος άλλος έχει τα στοιχεία της κάρτας σας ή έχει πρόσβαση στους λογαριασμούς σας, πρέπει να επικοινωνήσετε με τον πάροχο της κάρτας και τον πάροχο πληρωμών σας το συντομότερο δυνατόν. Η τράπεζά σας και ο πάροχος πληρωμών σας μπορούν να ακυρώσουν την κάρτα σας και ενδέχεται να μπορέσουν να ανακτήσουν μια ποσότητα των χρημάτων που έχουν κλαπεί.
Φυσικά, δεν είστε υπεύθυνοι αν κάποιος αντιγράψει την κάρτα σας και τη χρησιμοποιήσει, αλλά ενδέχεται να χρειαστεί να υποβάλετε αποδεικτικά στην τράπεζα και στην αστυνομία για να αποδείξετε ότι δεν εμπλέκεστε στην κατάσταση και να απαιτήσετε τα χρήματά σας πίσω.
Πώς να προστατεύσετε την επιχείρησή σας από απάτες
Αν και κάθε επιχείρηση μπορεί να επηρεαστεί από απάτες, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να προστατεύσετε την εταιρεία σας και να δυσκολέψετε τους απατεώνες να σας στοχεύσουν.
Εκτελέστε τακτικούς οικονομικούς ελέγχους — Βεβαιωθείτε ότι παρακολουθείτε προσεκτικά τα χρήματα που μπαίνουν και βγαίνουν από τους λογαριασμούς σας. Ελέγξτε τα έγγραφα σας τακτικά ώστε να να μπορείτε να παρατηρήσετε κάτι που ενδεχομένως να μην βγάζει νόημα.
Βεβαιωθείτε ότι το προσωπικό σας είναι καλά εκπαιδευμένο — Βεβαιωθείτε ότι όλο το προσωπικό σας έχει καλή εκπαίδευση στην πρόληψη απάτης έτσι ώστε να μπορούν να αναγνωρίσουν πιθανά σημάδια απάτης και να τα αναφέρουν σε εσάς.
Δημιουργήστε μια διαδικασία / πρωτόκολλο σε περίπτωση απάτης — Βεβαιωθείτε ότι εσείς και το προσωπικό σας είστε στο ίδιο μήκος κύματος και οτι το προσωπικό γνωρίζει τι να κάνει αν πιστεύουν ότι έχουν ανακαλύψει κάποια μορφή απάτης. Μπορεί να είναι μια καλή ιδέα να ρυθμίσετε μια διεύθυνση email ή μια γραμμή τηλεφώνου για το προσωπικό για να κάνει αναφορές για σημάδια απάτης. Στη συνέχεια μπορείτε να τις εξετάσετε και να τις αξιολογήσετε, συγκρίνοντάς τις με τα βιβλία σας για να δείτε αν χρειάζονται περαιτέρω έρευνα.
Η απάτη μπορεί να επηρεάσει οποιαδήποτε επιχείρηση. Να είστε προσεκτικοί, να παρατηρείτε παράξενες συναλλαγές στον λογαριασμό σας, email που φαίνονται περίεργα και λογαριασμούς που ενεργούν ύποπτα.
Διαβάστε ακόμη
POS: Ξεκινούν από 1η Απριλίου τα πρόστιμα – 150.000 δεν έχουν προβεί σε αναβάθμιση
Πλειστηριασμοί: Μια «Λίρα» με… μεγάλη ιστορία, τα «ψάρια» και τα άλλα «βαριά» σφυριά (pics)
ΛΑΡΚΟ: Λύση στο θρίλερ της πώλησης αναζητά η κυβέρνηση στις 26 Μαρτίου
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ