search icon

Οικονομία

«POS παντού»: Από 29 Σεπτεμβρίου το «μπαλάκι» στις επιχειρήσεις (pic)

Ολοκληρώνεται η απογραφή όλων τερματικών. Διορία 12 ημερών για διορθώσεις. Οδηγίες της ΑΑΔΕ για όσα πρέπει να γνωρίζουν οι υπόχρεοι

Νέα ήθη και υποχρεώσεις φέρνει η «απογραφή POS» που στόχο έχει να αποκλείσει τις πληρωμές με… POS εξωτερικού, που έστελναν τα χρήματα εκτός ελληνικού τραπεζικού συστήματος σε άλλες χώρες (πχ Βουλγαρία, Κύπρο, Ρουμανία, Λουξεμβούργο κ.λπ.) με σκοπό τη φοροδιαφυγή.

Η πρώτη καταγραφή (δήλωση) των συσκευών αυτών ολοκληρώνεται. Και από αύριο Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου, ξεκινά η υποχρέωση για όλες τις επιχειρήσεις της χώρας που έχουν εγκαταστήσει τερματικά αποδοχής πληρωμών με κάρτες, να ελέγξουν μέσω διαδικτύου (στην μερίδα τους στο myAADE), αν εμφανίζονται σωστά δηλωμένα τα POS που χρησιμοποιούν.

Αν διαπιστώσουν πως είναι σωστά δηλωμένα στην ΑΑΔΕ, οι επιχειρήσεις δεν έχουν άλλη υποχρέωση.

Αντιθέτως όμως, στην περίπτωση που διαπιστώσουν ότι δεν αποτυπώνονται σωστά κάποιο ή κάποια από τα τερματικά POS που έχουν στη διάθεσή τους για να δέχονται πληρωμές. Τότε τους δίδεται διορία μέχρι τις 11 Οκτωβρίου να σπεύσουν (οι ίδιοι οι χρήστες, δηλαδή οι επιχειρήσεις που τα χρησιμοποιούν) να δηλώσουν ή να διορθώσουν τα στοιχεία αυτών των μηχανημάτων.

Τέλος α΄ φάσης

Μέχρι και χθες 26 Σεπτεμβρίου, την υποχρέωση να δηλώσουν ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ κάθε συσκευή αποδοχής καρτών που βρίσκεται και λειτουργεί εντός της ελληνικής επικράτειας, είχαν μόνον οι εταιρίες που προμηθεύουν POS ή άλλες συναφείς συσκευές τις επιχειρήσεις (πχ λογισμικό σε smatphone, tablets, pda κ.λπ.), καθώς και όσες διενεργούν τις πληρωμές με κάρτες (εταιρίες Παροχής Μέσων  Πληρωμής και εταιρίες Παροχής Υπηρεσιών Πληρωμών, αντίστοιχα).

Η ΑΑΔΕ έχει έτσι πλέον από σήμερα καταγεγραμμένες, όλες τις συσκευές που ήταν ενεργές στη χώρα μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου. Αλλά μέχρι τις 5 Οκτωβρίου, οι Πάροχοι θα πρέπει να δηλώσουν και όσες άλλες ενεργοποιήθηκαν στο διάστημα από 11 έως 30 Σεπτεμβρίου.

Αμέσως μετά, το «μπαλάκι» περνά στους Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών, δηλαδή στις ίδιες τις Επιχειρήσεις. Αυτές έχουν ευθύνη, μέσα σε 12 ημέρες το πολύ, να σπεύσουν να ελέγξουν, να δηλώσουν ή να διορθώσουν τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η ΑΑΔΕ, για τις συσκευές POS που αυτές χρησιμοποιούν.

Σε δύο «κύματα»

Με τη διαδικασία αυτή, στις 11 Οκτωβρίου 2023 ολοκληρώνεται η πρώτη υποβολή και καταγραφή των στοιχείων όλων των POS της χώρας, που ήταν ενεργά στις 30 Σεπτεμβρίου.

Η δήλωση όμως από τους Παρόχους. γίνεται σε δύο «κύματα»:

1. από 29 Σεπτεμβρίου 2023 και μετά, θα φαίνονται στα Στοιχεία Επιχείρησης μόνον όσα POS ήταν ενεργά έως 10 Σεπτεμβρίου.

2. POS που μπήκαν σε λειτουργία από τις 11 Σεπτεμβρίου και έως 30 Σεπτεμβρίου, θα φανούν μετά τις 5 Οκτωβρίου, αφού πρώτα τα δηλώσουν έως τότε οι Πάροχοι.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τις επιχειρήσεις;

Οι υποχρεώσεις των χρηστών όμως, δεν τελειώνουν εκεί… Οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών, εφεξής, υποχρεούνται, από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, να υποβάλλουν δήλωση για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα, εφόσον αυτές δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, καθώς και για την επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων.

Με άλλα λόγια:

Για διευκόλυνση των υπόχρεων (Παρόχων αλλά και απλών Χρηστών υπηρεσιών και συσκευών POS), η ΑΑΔΕ εξέδωσε και «οδηγό» με 9 Ερωτήσεις και Απαντήσεις, χάριν καλύτερης κατανόησης των νέων υποχρεώσεών τους.

1. Ποιοι είναι υπόχρεοι υποβολής στοιχείων των ενεργών POS ανά δεκαήμερο;

Απάντηση: Τα ενεργά POS των επιχειρήσεων θα πρέπει να δηλώνονται, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο:
• από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και
• από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.

2. Είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις να δηλώνουν τα ενεργά POS που έχουν στη κατοχή τους;

Απάντηση: Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν POS (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών), υποχρεούνται να υποβάλλουν Δήλωση Μέσων Πληρωμών για το σύνολο των μέσων που διαθέτουν, αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση που:
• είτε οι Πάροχοι (βλ. ερώτηση 1) δεν δήλωσαν κάποιο εκ των Μέσων Πληρωμών ή δεν επικαιροποίησαν τα στοιχεία κάποιου εκ των Μέσων Πληρωμών.
• είτε οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τους Παρόχους.
Χρόνος δήλωσης από πλευράς Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών, εφόσον υποχρεούνται σύμφωνα με τα προηγούμενα:
• από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα.

3. Κάθε πότε λαμβάνει χώρα η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers), Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) και Επιχειρήσεις (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών);

Απάντηση: Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), λαμβάνει χώρα:
1. Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
2. Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
3. Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.

4. Πώς αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

Απάντηση: Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής θα πρέπει αρχικά να αποκτήσουν Ειδικούς Κωδικούς πρόσβασης. Κάνοντας χρήση των κωδικών TAXISnet που κάποιος διαθέτει μπορεί να συνδεθεί στην εφαρμογή Διαχείρισης Ειδικών Κωδικών. Εν συνεχεία στην ενότητα «Διαθέσιμες Υπηρεσίες» επιλέγει την εφαρμογή με όνομα «Δηλώσεις Μέσων Πληρωμών».

5. Πώς αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

Απάντηση: Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API), αποστέλλουν αίτημα στο posregistry.support@aade.gr με τίτλο “Αίτημα πρόσβασης στο API Μητρώου Μέσων Πληρωμών” στο οποίο θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπεριλάβουν τα παρακάτω στοιχεία: Χώρα, Επωνυμία, ΑΦΜ, Ρόλος (Acquirer, NSP ή και τα δυο), Στοιχεία Επικοινωνίας (email, τηλέφωνο). Στη συνέχεια η ΑΑΔΕ αποστέλλει στον αιτούντα – στο e-mail που έχει δηλώσει κατά το αίτημά του – tokenUsername και tokenPassword.

6. Υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης σε δοκιμαστικό περιβάλλον (test) του API της ΑΑΔΕ ώστε να γίνονται validate τα αρχεία CSV;

Απάντηση: Διατίθεται δοκιμαστικό περιβάλλον swagger στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.
Δυνατότητα πρόσβασης στο δοκιμαστικό περιβάλλον του API της ΑΑΔΕ, ώστε να κάνουν validate τα προς υποβολή αρχεία CSV, μπορούν να έχουν οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs). Για πληροφορίες όσον αφορά στη διενέργεια των δοκιμαστικών υποβολών και την παροχή πρόσβασης, μπορείτε να απευθύνεστε στο posregistry.support@aade.gr

7. Ποιοι είναι οι τύποι, το μέγεθος και οι πιθανές τιμές των ζητούμενων πεδίων;

Απάντηση: Πληροφορίες αναφορικά με τους τύπους των πεδίων και τις πιθανές τιμές τους, για ACQuirers και NSPs, μπορείτε να βρείτε στην εξής διαδρομή στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ: Αρχική σελίδα // Επιχειρήσεις // Δημιουργία Μητρώου Μέσων Πληρωμών.

Όσον αφορά στο μέγεθος των αλφαριθμητικών πεδίων δεν έχει τεθεί κάποιος περιορισμός σε επίπεδο υποβολής αρχείου οπότε και δεν αποτελεί αιτία απόρριψης του αρχείου. Παρ’ όλα αυτά για αρκετά πεδία ισχύουν κανόνες που εμμέσως προσδιορίζουν το αποδεκτό μέγεθος (π.χ. αλγόριθμος ΑΦΜ) οι οποίοι εφόσον δεν πληρούνται, το αρχείο απορρίπτεται.

8. Υπάρχει διαθέσιμη λίστα με όλους τους πιθανούς κωδικούς λάθους που μπορεί να επιστρέψει το API και την επεξήγηση αυτών;

Απάντηση: Η συνολική λίστα των συχνότερων “error & warning codes” συμπεριλαμβάνεται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ και συγκεκριμένα στο αρχείο “Οδηγίες χρήσης API Μητρώου Μέσων Πληρωμών” το οποίο συνεχώς θα επικαιροποιείται. Σε κάθε περίπτωση, δε θα εμφανίζεται μόνον ο κωδικός του αντίστοιχου error/warning. Κατά την ανεπιτυχή υποβολή αρχείου, οι εκάστοτε κωδικοί θα συνοδεύονται από το αντίστοιχο επεξηγηματικό κείμενο.

9. Σε περίπτωση υποβολής αρχείου που περιέχει και λανθασμένα στοιχεία, η ΑΑΔΕ λαμβάνει μέρος του αρχείου ή γίνεται συνολική απόρριψη του;

Απάντηση: Κατά την πρώτη φάση (validation αρχείου υποβολής) , θα απορρίπτεται ολόκληρο το αρχείο, και θα εμφανίζονται άμεσα (σύγχρονα) τα σχετικά μηνύματα λάθους.
Σε επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής αρχείου, ο χρήστης λαμβάνει απάντηση στην οποία αναγράφεται το μέγεθος του αρχείου και ο αριθμός των εγγραφών.
Σε δεύτερη φάση, κατά την ενημέρωση της ΒΔ (σσ: εννοεί «Βάση Δεδομένων») του Μητρώου Μέσων Πληρωμών, και εφόσον δεν «ανέβει» σωστά ολόκληρο το αρχείο, η λειτουργία προβλέπει να ενημερώνεται σχετικά ο χρήστης για το πόσες εγγραφές έγιναν αποδεκτές και πόσες (και ποιες) απορρίφθηκαν.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι υπόχρεοι μπορούν να επικοινωνούν στο posregistry.support@aade.gr, σημειώνοντας το ονοματεπώνυμο, το σταθερό ή/και το κινητό τηλέφωνο.

Διαβάστε ακόμη

Ταμείο Ανάκαμψης: Όλο το χρονοδιάγραμμα για τα νέα δάνεια και τις επιδοτήσεις

Τράπεζες: Τα «κόκκινα» δάνεια του 5ου πυλώνα – Σανίδα… σωτηρίας ο νέος «Ηρακλής»

Πρωταγωνιστής η καθαρή ενέργεια με ιστορικό ρεκόρ δεκαετίας το οκτάμηνο του 2023

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version