Το «τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;» ήταν η αγαπημένη ερώτηση κάθε θείου ή θείας προς τα μικρά παιδιά στα οικογενειακά τραπέζια. Ανεξαρτήτως του περιεχομένου, η απάντηση ήταν πάντα ενδιαφέρουσα και άφηνε τους μεγάλους να οραματιστούν το μέλλον του μπόμπιρα που έχουν μπροστά τους. Μα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Όπως έχουν δείξει αρκετές έρευνες, η πιο περιζήτητη δουλειά στα μάτια των παιδιών δεν είναι ο καλλιτέχνης ή ο γιατρός, αλλά ο Youtuber.
Μα καλά, Youtuber; Ναι, είναι μια δουλειά που κάποιοι θα ήθελαν να γράφεται ανάμεσα σε εισαγωγικά, η οποία φαντάζει ιδιαίτερα ελκυστική στα νεανικά μάτια του 21ου αιώνα. Μπορεί η απάντηση να ξαφνιάζει τους γονείς, αλλά όπως εκείνοι μεγάλωσαν βλέποντας ταινίες και σειρές με αστροναύτες, έτσι τα παιδιά τους θέλουν να γίνουν σαν τους 20άρηδες που βλέπουν στις οθόνες των κινητών τους.
Μετά από το αρχικό σοκ, οι μεγάλοι στο τραπέζι θα αναρωτηθούν: Πώς βγάζει λεφτά ένας Youtuber; Δυστυχώς για εκείνους, η απάντηση δεν είναι τόσο απλή. Πριν μερικούς μήνες, στο Νewmoney είχαμε καλύψει τις οικονομικές λεπτομέρειες πίσω από κάθε βίντεο και πόσα ευρώ φέρνει κάθε μία προβολή. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις στον κόσμο του Youtube κάνουν τον υπολογισμό των εσόδων που αποφέρει ένα συγκεκριμένο βίντεο αρκετά περίπλοκο.
Ναι, με απλούς υπολογισμούς μπορούμε να κάνουμε μία σχετικά πλήρη εκτίμηση για τα έσοδα που ένα βίντεο θα έπρεπε να αποφέρει στον δημιουργό του, αλλά αυτό που δεν μπορούμε να ξέρουμε, είναι κατά πόσο ο δημιουργός θα λάβει έστω και ένα μικρό ποσοστό των χρημάτων.
Με το πέρασμα του χρόνου, το Youtube έχει μεταμορφωθεί σε μία εντελώς διαφορετική πλατφόρμα και για αυτήν την αλλαγή ευθύνονται κυρίως οι εταιρείες που βάζουν τις διαφημίσεις τους στα βίντεο. Το Youtube πέτυχε γιατί έγινε το σπίτι δημιουργών που συνήθως ήταν υπερβολικά ιδιόρρυθμοι για άλλα, πιο παραδοσιακά μέσα, όπως η τηλεόραση.
Έτσι, όταν οι εταιρείες, μικρές και μεγάλες, είδαν πόσο δημοφιλές είχε γίνει το Youtube, ειδικότερα στα νεανικά κοινά, έσπευσαν να βάλουν τα διαφημιστικά τους μπροστά από βίντεο. Αρχικά, το σύστημα δούλευε αρκετά καλά. Άτομα που είχαν γίνει διάσημα στην πλατφόρμα άρχισαν να εισπράττουν διόλου ευκαταφρόνητα ποσά για τα βίντεο τους, ενώ οι εταιρείες έβαζαν τις διαφημίσεις τους μπροστά σε εκατομμύρια ανθρώπους.
Ωστόσο, κάποια κραυγαλέα λάθη από μερικούς από τους πιο διάσημους δημιουργούς του Youtube σύντομα διατάραξαν αυτή την ισορροπία. Το 2017, ο Pewdiepie, ο Youtuber με τους περισσότερους ακολούθους στον κόσμο, έγινε το θέμα ενός άρθρου της Wall Street Journal, με την αμερικανική εφημερίδα να τον κατηγορεί για αντισημιτισμό. Η κοινότητα του Youtube φάνηκε να συμφωνεί στο ότι τα σχόλια του είχαν χιουμοριστικό και όχι κακόβουλο χαρακτήρα, αλλά όσον αφορά την δημόσια εικόνα των Youtubers στον έξω κόσμο, η ζημιά είχε γίνει.
Την τελευταία μέρα της ίδια χρονιάς, ο Logan Paul ανέβασε στο κανάλι του, που τότε είχε πάνω από 15 εκατομμύρια subscribers, ένα βίντεο στο οποίο συναντά την σορό ενός ανθρώπου που είχε αυτοκτονήσει, στο δάσος Αοκιγκαχάρα στην Ιαπωνία. Αυτή ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Οι πράξεις του τότε 22χρονού δεν εκπροσωπούσαν ολόκληρο το Youtube, άλλα ήταν χαρακτηριστικό παράδειγμα των δημιουργών που έκαναν όλο και πιο τρελά και ανήκουστα πράγματα για να ξεχωρίσουν σε μία ήδη εξαιρετικά κορεσμένη αγορά.
Μετά από τα παραπάνω συμβάντα, οι διαφημιστές δεν ήθελαν σε καμία περίπτωση να δουν τα προϊόντα τους μπροστά από ένα τέτοιο βίντεο και απαίτησαν από τα στελέχη του Youtube να λάβουν δράση.
Έτσι, ήρθε το «Adpocalypse», όπως είναι ευρέως γνωστό στην πλατφόρμα. Το Youtube δημιούργησε έναν νέο αλγόριθμο, που εξετάζει κάθε βίντεο και αποφασίζει κατά πόσο είναι φιλικό προς τους διαφημιστές. Αν ο αλγόριθμος, που ακόμη και σήμερα έχει σημαντικά προβλήματα, αποφασίσει πως το βίντεο, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι κατάλληλο για διαφήμιση, τότε ο δημιουργός του δεν βγάζει ούτε μισό σεντ από αυτό, ακόμη και αν έχει εκατομμύρια προβολές.
Κάπως έτσι, το Youtube μεταμορφώθηκε. Οι δημιουργοί του κατάλαβαν πως το πνεύμα της ελευθερίας και της ιδιαιτερότητας που επικρατούσε τα προηγούμενα χρόνια είχε εξαφανιστεί. Πλέον, αν θέλεις να βγάλεις χρήματα από το Youtube, τότε το κανάλι σου πρέπει να είναι φιλικό προς τους διαφημιστές, ακόμη και αν αυτό σημαίνει πως πρέπει να μην λες την λέξη coronavirus, γιατί αυτή δεν αρέσει στον αλγόριθμο.
Πώς βγάζει, λοιπόν, κανείς κέρδος από το Youtube χωρίς να βασίζεται στα έσοδα από τις διαφημίσεις; Οι περισσότεροι Youtubers ακολουθούν την παλιά, καλή συμβουλή του διαχωρισμού των πηγών εσόδων τους.
Αρκετοί από αυτούς βασίζονται στο Patreon, μία ιστοσελίδα που επιτρέπει στον καθένα να χρηματοδοτεί τους αγαπημένους του δημιουργούς. Το Patreon σου δίνει την ευκαιρία να συνεισφέρεις ένα συγκεκριμένο ποσό κάθε μήνα, σαν να έχεις μία συνδρομή σε έναν Youtuber, ο οποίος αποκτά μία πολύ πιο σταθερή πηγή εσόδων από το ίδιο το Youtube.
Πλέον, είναι επίσης αρκετά συνηθισμένο για έναν δημιουργό να έχει την δική του γραμμή ρούχων ή άλλων προϊόντων, ανάλογα με το περιεχόμενο του καναλιού του. Τα οικονομικά οφέλη που το λεγόμενο merchandise αποφέρει διαφέρουν, αλλά αν γίνει σωστά, τότε μπορεί να γίνει αρκετά κερδοφόρο για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Τέλος, σε πολλές περιπτώσεις, το μεγαλύτερο μέρος των κερδών ενός Youtuber έρχονται από συνεργασίες με άλλες εταιρείες, οι οποίες επιλέγουν να διαφημιστούν μέσα στο ίδιο το βίντεο από τον ίδιο τον δημιουργό του και όχι πριν αρχίσει αυτό. Τέτοιου είδους συμφωνίες μπορεί να είναι μακροχρόνιες και για άλλη μία φορά, προσφέρουν πολύ περισσότερη σταθερότητα από το σύστημα διαφημίσεων του ίδιου του Youtube.
Για αυτόν τον λόγο, είναι πολύ πιο δύσκολο να υπολογίσει κανείς πόσα χρήματα βγάζει ένας Youtuber. Γνωρίζουμε πως κάποια από τα μεγαλύτερα ονόματα στην πλατφόρμα εισπράττουν πάνω από ένα εκατομμύριο δολάρια κάθε μήνα, αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική για την συντριπτική πλειοψηφία των καναλιών.
Η αλήθεια είναι, πως το Youtube έγινε τόσο γνωστό γιατί ήταν διαφορετικό από τα άλλα video media, αλλά πλέον έχει μετακινηθεί πολύ μακριά από τις ρίζες του. Η δουλειά του Youtuber φαντάζει ελκυστική στα άρθρα για 25χρονούς εκατομμυριούχους, αλλά δεν είναι. Απαιτεί χρόνο και αφοσίωση και μπορεί να μην αναγνωριστείς ποτέ, όσο καλός και να είσαι. Και ακόμη και αν «πετύχεις» και συγκεντρώσεις μερικές δεκάδες χιλιάδες subscribers, ποτέ δεν θα είσαι σίγουρος για το εισόδημα σου στο τέλους του μήνα.
Αν, λοιπόν, το παιδί σας θέλει να γίνει Youtuber, μη το αποθαρρύνετε, είναι ωραία και δημιουργική ασχολία, αλλά πείτε του να μην το κάνει για τα λεφτά. Γιατί σε ένα τόσο κορεσμένο πεδίο, αν δεν αγαπάς αυτό που κάνεις, τότε δεν θα πετύχεις ποτέ.
Διαβάστε περισσότερα
Γονάτισε» το ηλεκτρονικό κανάλι με την Black Friday
Τόνι Χσιέ: Πέθανε ο αντισυμβατικός ιδρυτής του Zappos που «απείλησε» την Amazon
Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»: Έργα ύψους 35 εκατ. ευρώ σε 3 περιφέρειες