Οι συνεχείς ανατιμήσεις σε τρόφιμα και ενέργεια μειώνουν την αγοραστική δύναμη του εισοδήματος των Ελλήνων πολιτών.
Tο ράλι ανόδου στις τιμές τις τελευταίες ημέρες, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, προμηνύει ότι η κατάσταση αυτή θα γίνεται όλο και πιο δύσκολη.
Την ίδια στιγμή, ο πληθωρισμός έχει ήδη επιστρέψει στα επίπεδα του 1994, «σκαρφαλώνοντας» στο 11,3%.
«Η επιβάρυνση είναι για πολύ κόσμο δυσβάσταχτη και μπορεί να δημιουργεί και προβλήματα επιβίωσης».
Αυτά επεσήμανε, ανάμεσα στα υπόλοιπα, ο τέως πρόεδρος Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, Χ. Γκότσης, μιλώντας στο Open.
Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνονται οι αυξήσεις σε τρόφιμα και ενέργεια τον τελευταίο μήνα:
Ο κ. Γκότσης εκτιμά ότι ο πληθωρισμός, κυρίως όσον αφορά τις τιμές των τροφίμων στα σούπερ μάρκετ, «ήρθε για να μείνει».
«Ακόμη και αν δούμε να αρχίσουν να αποκλιμακώνονται οι νέες αυξήσεις, οι τιμές αυτές θα παραμείνουν και νομίζω ότι θα το ζήσουμε για πολλά χρόνια ακόμη», είπε ο κ. Γκότσης.
Οι εκτιμήσεις, παγκοσμίως αλλά και εδώ, είναι ότι το 2023 και το 2024 θα έχουμε περαιτέρω επιβαρύνσεις, υπογράμμισε ο τέως πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Οπως είπε, «στα ενεργειακά προϊόντα το ζήτημα είναι περίπλοκο, δεδομένου ότι βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση».
Σύμφωνα με τον κ. Γκότση, δημιουργούνται συνθήκες στην αγορά, που σταθεροποιούν τις τιμές αρκετά ψηλά, ενώ φέρνοντας ως παράδειγμα τα logistics, τόνισε: «Τα συμβόλαια εκεί, το τελευταίο χρονικό διάστημα, για του χρόνου και για τον επόμενο χρόνο, σταθεροποιούνται αρκετά υψηλά. Για παράδειγμα, αν ένα κοντέινερ κόστιζε πριν 2-3 χρόνια 2.000 δολάρια, τώρα έχει φθάσει τα 14, 16, 18.000. Κλείνονται συμβόλαια, τα οποία είναι πολύ υψηλά, αλλά έτσι εξασφαλίζουν οι μεταφορικές εταιρείες, δηλαδή οι εφοπλιστές μας, για τα 2-3 επόμενα χρόνια πολύ υψηλά κόμιστρα, κάτι που θα επιβαρύνει τα προϊόντα».
Στα 3 ευρώ η βενζίνη – «Ερχονται λουκέτα σε πρατήρια»
Σοκαριστικές είναι οι τιμές της βενζίνης, τόσο στα πρατήρια του λεκανοπεδίου όσο και στη νησιωτική χώρα, όπου βρίσκεται μια ανάσα από τα 3 ευρώ.
Ενδεικτικά, η βενζίνη σε πρατήριο στο Μοσχάτο έφθασε την τιμή των 2,499 ευρώ/λίτρο, ενώ αρνητικό ρεκόρ σημειώθηκε στη Φολέγανδρο, με 2,839 ευρώ/λίτρο.
«Από 7-8% που ήταν μεσοσταθμικά το κέρδος όλης της αλυσίδας, δηλαδή από το διυλιστήριο μέχρι τον καταναλωτή, έχει μειωθεί στο 4%», σημείωσε ο Νίκος Παπαγεωργίου, πρόεδρος πρατηριούχων καυσίμων Αττικής, μιλώντας στην εκπομπή «Τώρα ό,τι συμβαίνει» στο Open Tv.
«Αυτό σημαίνει μία πολύ μεγάλη επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις υγρών καυσίμων και γι’ αυτό φωνάζουμε ότι αμέσως μετά το καλοκαίρι έρχονται λουκέτα σε πολλά πρατήρια, όπως και σε καταστήματα εστίασης και εμπορίου, γιατί αυτά είναι αλληλένδετα», υπογράμμισε.
Σήμερα, η τιμή της βενζίνης που βγαίνει από τα διυλιστήρια, είναι στα 2,29 ευρώ. Αν σε αυτή την τιμή προστεθεί το κέρδος της «αλυσίδας», το 5%, προστίθενται άλλα 15 λεπτά στην τιμή, «σκαρφαλώνοντας» στα 2,44 ευρώ/λίτρο.
Ερωτηθείς για το εάν θα συνεχιστεί το ράλι ανόδου στις τιμές των καυσίμων, ο κ. Παπαγεωργίου απάντησε: «Δυστυχώς, κανείς δεν ξέρει. Εχει να κάνει με την ανασφάλεια που υπάρχει στο οικονομικό περιβάλλον. Υπάρχει μια ανασφάλεια που δημιουργεί και πιέζει συνεχώς τα καύσιμα προς τα πάνω».
Διαβάστε ακόμη:
Αυτοκινητοβιομηχανία: Η επίσημη κατάργηση για τους θερμικούς κινητήρες φέρνει πολλή γκρίνια
Πότε θα πετάξουν τα υδροπλάνα στην Ελλάδα – Επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ «σε αναμονή» (pic)
Σύγκρουση γιγάντων: Μπέζος και Αμπάνι διασταυρώνουν τα ξίφη τους για $7,7 δισ.