Μια νέα σελίδα ανοίγεται στις σχέσεις και τις υποχρεώσεις των φορολογουμένων απέναντι στην εφορία. Μετά από 70 χρόνια χειρόγραφων τιμολογίων, την Πέμπτη κάνουν πρεμιέρα στη χώρα μας τα ηλεκτρονικά βιβλία!
Ωστόσο η μετάβαση στη νέα εποχή των ηλεκτρονικών τιμολογίων προμηνύεται επεισοδιακή -λόγω κορωνοϊού αλλά όχι μόνο. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Οικονομικών δέχονται εισηγήσεις και αιτήματα για παράταση των προθεσμιών που “τρέχουν” από αύριο.
Πολλοί υπόχρεοι αλλά και λογιστές ακόμα, δηλώνουν ανέτοιμοι και …«πέφτουν από τα σύννεφα» όταν πληροφορούνται πως ήρθε η ώρα των αλλαγών που εξήγγειλε πέρυσι ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. «Οι αλλαγές ξεκίνησαν, το ηφαίστειο βγάζει καπνούς και οι αλλαγές ετοιμάζονται να ξεσπάσουν» λένε χαρακτηριστικά στην Πλατεία Συντάγματος.
Για την επιτυχία του φιλόδοξου στόχου, ακόμα και αν δοθούν μικρές παρατάσεις, αρμόδια είναι η ΑΑΔΕ που θα πιέσει ώστε να κινητοποιηθούν όλοι τις τελευταίες 100 ημέρες της χρονιάς, προκειμένου το όλο σύστημα να δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες, να προσαρμοστούν όλοι και να καταστεί πλήρως λειτουργικό από την Πρωτοχρονιά του 2021 και μετά.
Στην περίπτωση αυτή, η υποχρεωτική εφαρμογή μπορεί να θεωρηθεί «πιλοτική» και να συνδυαστεί με μέγιστη ελαστικότητα, προκειμένου όλοι τελικά οι εμπλεκόμενοι να προσαρμοστούν.
Αλλάζουν όλα
Το νέο σύστημα ξεκινά από 1ης Οκτωβρίου και από τον Νοέμβριο για όλους. Παρελθόν θα αποτελούν σύντομα πλέον τα έντυπα τιμολόγια και βιβλία, ακόμα και για τους ευκαιριακά απασχολούμενους «μπλοκάκηδες».
Το «μπλοκάκι» που ξέραμε, θα «κόβεται» και θα καταχωρείται πλέον ηλεκτρονικά, σε ειδική φόρμα καταχώρησης στον ιστότοπο aade.gr/mydata.
Η νέα ηλεκτρονική εφαρμογή MyData θα θυμίζει ένα απλό πίνακα excel, αλλά έρχεται να αλλάξει τα πάντα στις συναλλαγές των επιτηδευματιών με την εφορία -και μεταξύ τους όμως. Τελειώνουν οριστικά τα μπλοκ, είτε «τρυπημένα» στην ΔΟΥ είτε «αθεώρητα», όπως τα ξέραμε από το 1950 μέχρι σήμερα. Τα χάρτινα «πλαστά και εικονικά» που κατέκλυζαν απειλούνται με εξαφάνιση, αφού γεννιέται η “e-Εφορία” που θα κρατάει και θα ταυτοποιεί ηλεκτρονικά στους servers της όλα τα τιμολόγια και τα βιβλία των επιχειρήσεων, ενώ ο λογιστής θα επιβλέπει απλώς αν μία δαπάνη είναι πχ πάγιο ή έξοδο κλπ.
Ήδη πάντως έχουν ανακοινωθεί κίνητρα για όσους σπεύσουν πρώτοι να προσαρμοστούν, όπως:
1. Τρία χρόνια παραγραφή αντί για πέντε, στο δικαίωμα του δημοσίου να ελέγξει τον φορολογούμενο
2. 100% απόσβεση στον πρώτο χρόνο του κόστους αγοράς του εξοπλισμού και λογισμικού.
3. Επιπλέον έκπτωση (+100%) από τα ακαθάριστα έσοδα, της δαπάνης για αμοιβή παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης
4. Απαλλαγή από την υποχρέωση χρήσης Φορολογικής ταμειακής μηχανής ή Φορολογικού μηχανισμού για τις πωλήσεις λιανικής.
Τα 4 βήματα
Η μετάβαση γίνεται με τα εξής στάδια:
– η ηλεκτρονική τιμολόγησης μέσω ειδικού Παρόχου ενεργοποιήθηκε ήδη (τον Ιούλιο).
– έπεται η απευθείας σύνδεση των λογισμικών προγραμμάτων των επιχειρήσεων με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ
– τον Νοέμβριο και ειδικά για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, η ΑΑΔΕ θα διαθέσει δωρεάν μια απλή φόρμα καταχώρησης παραστατικών, που θα λειτουργεί ως βιβλίο αλλά και ως μέθοδος έκδοσης των ηλεκτρονικών τιμολογίων.
– τελευταίο βήμα, μελλοντικά, θα είναι η διασύνδεση όλων των ταμειακών μηχανών με την εφορία.
Όπως εξηγεί ο κύριος Νικόλαος Σπυρόπουλος (software analyst and co Founder στην i-spirit Software) «επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν έχουν πρόγραμμα εμπορικής διαχείρισης και μπορούν να κάνουν χρήση της καταχωρητικής φόρμας στην ΑΑΔΕ, είναι :
– Τα Νομικά πρόσωπα που τηρούν βιβλία Γ κατηγορίας – διπλογραφικά (ΕΠΕ-ΑΕ-ΙΚΕ) ή και ελεύθεροι επαγγελματίες που τηρούν διπλογραφικά λόγω τζίρου και εκδίδουν έως 50 παραστατικά πωλήσεων το έτος.
– Οι ελεύθεροι επαγγελματίες που τηρούν βιβλία β κατηγορίας – απλογραφικά με τζίρο έως 50.000€/έτος.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
· όσοι εξ αυτών εκδίδουν Αποδείξεις Λιανικών Συναλλαγών, οφείλουν να τις καταχωρούν στην ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο και ανά απόδειξη, από την 01/01/2021.
· για την περίοδο 01/10/2020 ως και 31/12/202, οι λιανικές πωλήσεις θα καταχωρούνται ανά μήνα συγκεντρωτικά.
Αυτό απαντάει και στο ερώτημα πώς, ενώ η ενημέρωση των ηλεκτρονικών βιβλίων μέσω της myDATA ξεκινάει την 01/10/2020, οι ταμειακές και φορολογικοί μηχανισμοί πήραν παράταση για αντικατάσταση σε νέου τύπου μέχρι την 31/10/2020.
Όλα αυτόματα
Οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που η φύση της εργασίας τους είναι η παροχή υπηρεσίας (Ιατροί – δικηγόροι -Μηχανικοί – Εκπαιδευτήρια – κέντρα αισθητικής κ.ά.) έχουν την δυνατότητα να εκδίδουν μηχανογραφικά τα παραστατικά τους χωρίς σήμανση από φορολογικό μηχανισμό, στις περισσότερες περιπτώσεις. Ορισμένα από τα επαγγέλματα τα οποία, μεταξύ άλλων, εξαιρούνται από τη χρήση φορολογικού μηχανισμού για την έκδοση αποδείξεων λιανικών συναλλαγών (σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία – Αύγουστος 2020) είναι τα εξής:
· Ιατροί- Πολυιατρεία
· Μηχανικοί – Αρχιτέκτονες και συναφή
· Δικηγόροι – Συμβολαιογράφοι
· Σύμβουλοι επιχειρήσεων – Λογιστικά γραφεία
· Παραϊατρικά επαγγέλματα
· Parking
· Ξενοδοχεία – Πανσιόν – ενοικιαζόμενα και χώροι διαμονής
· Εκπαιδευτήρια – Φροντιστήρια
Επίσης, στην ίδια κατηγορία ανήκουν και όσες επιχειρήσεις δεν πραγματοποιούν λιανικές πωλήσεις (πλην λίγων εξαιρέσεων) δηλαδή όσες πωλούν εμπορεύματα και υπηρεσίες χονδρικώς με τιμολόγια. Κάθε επιχειρηματίας μπορεί να συμβουλευτεί ως προς αυτό τον λογιστή του.
Πού οδηγούν όλα αυτά; Όπως τονίζει στο business stories το μέλος του ΟΕΕ και ο Γενικός Διευθυντής του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών Μιχάλης Πόλυγγερ :
- Μεγάλο πλήθος των αγορών – εξόδων θα ενημερώνεται αυτόματα στα βιβλία του λήπτη, τα οποία θα «αναμένουν» τον χαρακτηρισμό και οριστικοποίηση από τον εξουσιοδοτημένο, πιστοποιημένο, αδειούχο λογιστή – φοροτεχνικό.
- Οι λοιπές δαπάνες (λιανικές , αγορές εξωτερικού κ.λ.π) καθώς και οι υπόλοιπες τακτοποιητικές εγγραφές θα καταχωρούνται με τον παραδοσιακό τρόπο ή απευθείας στην πλατφόρμα myDATA.
- Επιπλέον μια σειρά δηλωτικών υποχρεώσεων (Φ.Π.Α, Ε3 κλπ), θα προ- συμπληρώνονται αυτόματα και παρέχεται η δυνατότητα αποφυγής ελλιπών ή λανθασμένων καταχωρήσεων, ή και απώλειας παραστατικών, με ταυτόχρονη εξοικονόμηση χρόνου (παραλαβή, τακτοποίηση παραστατικών σε φυσική μορφή, καταχώρηση, έλεγχος, ασφυκτικές προθεσμίες).