Από το πετρέλαιο θέρμανσης το φοβόταν η κυβέρνηση και για αυτό έστρεψε εκεί πριν δύο βδομάδες όλες τις επιδοτήσεις υγρών καυσίμων, από το πετρέλαιο κίνησης ήρθε όμως τελικά η αρνητική έκπληξη στις τιμές.
Και όλοι είδαν με ανακούφιση το θέρμανσης έκανε πρεμιέρα χθες με σούπερ-επιδότηση που έριξε την τιμή κάτω και από 1,4 ευρώ το λίτρο, την ίδια στιγμή όμως το κίνησης έφτανε στα 2,121 ευρώ -πλησιάζοντας προς τα 2,20.
«Οι προβλέψεις είναι αδύνατες, οι αποφάσεις θα λαμβάνονται την τελευταία στιγμή, γιατί αν τις πάρουμε νωρίς μπορεί να ξεπεραστούν, και τότε ένα μέτρο να αποδειχθεί είτε ανεπαρκές, είτε περιττό» εξηγούν αρμόδια στελέχη.
Η μεγάλη ανατροπή φέρνει όμως και νέα παρέμβαση, όπως άφησε να διαφανεί χθες ο πρωθυπουργός. Στο τραπέζι επανέρχεται η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης η οποία «γύρισε» στο θέρμανσης, όχι όμως και ένα γενικευμένο fuel pass για βενζίνες κλπ.
«Καιρού επιτρέποντος» και αν μέχρι τέλος του μηνός «φουλάρουν» οι δεξαμενές των πολυκατοκιών, τότε στην κυβέρνηση θα νοιώσουν πιο απελευθερωμένοι ώστε τον Νοέμβριο να στρέψουν και πάλι στο κίνησης, τουλάχιστον τα 10 ή 15 λεπτά ανά λίτρο από τα 25 (σχεδόν τα μισά δηλαδή) της επιδότησης που πήρε το θέρμανσης.
Αν και τα ως τώρα δημοσιονομικά περιθώρια έχουν εξαντληθεί πλήρως, μια μετατόπιση του φόρου τον Νοέμβριο φαίνεται εφικτή. Γιατί πρώτιστος στόχος της κυβέρνησης ήταν μεν να γίνει προσιτό το θέρμανσης και να μη ξεπεράσει το 1,4-1,5 ευρώ, αλλά δεν έχει ξεχάσει και τον άλλο στόχο που είχε επί 6 μήνες (από Απρίλιο μέχρι και Σεπτέμβριο) να μην ξεπεράσει τα 2 ευρώ το ντίζελ κίνησης.
Έτσι, αναλόγως της πορείας των τιμών των καυσίμων, αν δεν πέσουν από τα 2,10 ως τα 2,20 τις επόμενες μέρες, δεν αποκλείεται και επιδότηση στο κίνησης μεγαλύτερη από τα 15 λεπτά που ίσχυαν έως 30 Σεπτεμβρίου.
Γιατί συμφέρει μια νέα επιδότηση
Συγκρατώντας το πετρέλαιο θέρμανσης κάτω από 1,5 ευρώ και το κίνησης κάτω από 2 ευρώ, το οικονομικό επιτελείο μπορεί να πετύχει μια ισορροπία που βολεύει όλους. Και αυτό επειδή το ντίζελ κίνησης επιβαρύνει τις τιμές σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, είτε είναι νοικοκυριά, είτε και επιχειρήσεις.
Αντιθέτως αποφεύγει να δημιουργήσει προβλήματα στις μεταφορές ή σε κλάδους επαγγελματιών, τα οποία θα δημιουργούσαν κινδύνους ανεπάρκειας στην παροχή αγαθών και υπηρεσιών -και άρα ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις πάνω στις αρχικές ανατιμήσεις.
Μετριάζει όμως και τις ανάγκες μεγαλύτερες πιέσεις για πρόσθετα επιδόματα -που θα εκτροχίαζαν ίσως τον κρατικό προϋπολογισμό όπως συμβαίνει στην Αγγλία- εφόσον οι τιμές συγκρατηθούν με άλλους τρόπους (εκπτώσεις διυλιστηρίων, υποχώρηση διεθνών τιμών ή φόροι σε “ουρανοκατέβατα” κέρδη κλπ).
Διαβάστε ακόμη
Η dream team των Ελλήνων μάνατζερ πολυεθνικών κολοσσών (pics)
Οι κορυφαίοι προορισμοί για τους Έλληνες στο εξωτερικό το φθινόπωρο (πίνακας)
OnlyFans: Η μεγάλη αλλαγή – Τα «μυστικά» σχέδια της διάσημης πλατφόρμας