Μια χώρα που έχει σημαντικά προτερήματα και συναρπαστικά χαρακτηριστικά, που τα “θέλει” όλος ο κόσμος. Αυτή είναι η χώρα μας σύμφωνα με τον Peter Economides, έναν από τους πιο επιτυχημένους ελληνικής καταγωγής brand strategists σήμερα. «Η Ελλάδα είναι γεμάτη με θησαυρούς», θα πει χαρακτηριστικά, περιγράφοντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM” τις παγκόσμιες συνθήκες, αλλά και την αγορά μέσα στην οποία η χώρα αλλά και οι πολίτες πρέπει να προωθήσουν τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και την εικόνα τους. Το μεγαλύτερο, δε, “όπλο”, που έχει η χώρα στο παγκόσμιο στερέωμα, σύμφωνα με τον κ.Economides, είναι η ζωή στην ίδια τη χώρα. «Αυτό που έχει η Ελλάδα είναι μια τεχνογνωσία που γυρίζει γύρω από τη ζωή», εξηγεί και τονίζει πως πέρα από την εγκαθιδρυμένη εικόνα, που έχει η χώρα ήδη ανά τον κόσμο, εικόνα που «συνδέεται με τη θάλασσα, τα αρχαία, τα γνωστά χαρακτηριστικά», έχει έρθει πλέον η ώρα να προβάλουμε τα άλλα πλεονεκτήματα μας, πλεονεκτήματα διαφορετικά, άγνωστα μέχρι τώρα «…γιατί αυτά είναι πολλά».
«Υπάρχουν ευκαιρίες, έτοιμες για να τις αρπάξουμε», τονίζει ο κ.Economides και αναφέρεται χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων στο “clean food”, την πιο καθαρή διατροφή, υπό την έννοια της υγιεινής και ωφέλιμης, που δεν περιλαμβάνει σημαντικά επεξεργασμένα τρόφιμα και είναι μια παγκόσμια τάση, η οποία μπορεί να “πατήσει” στην παραδοσιακή ελληνική και μεσογειακή κουζίνα. Κυρίως όμως, ευκαιρία έτοιμη να την αρπάξουμε είναι κάτι που οι Έλληνες θεωρούν δεδομένο, χωρίς να είναι όμως: η ζωή με συναίσθημα που όλος ο πλανήτης επιζητεί πλέον.
«Βλέπω δύο τάσεις στον κόσμο αυτή τη στιγμή. Από τη μια υπάρχουν καινοτομίες που υπόσχονται τέλεια αποδοτικότητα και κάνουν τη ζωή βολική – “convinience και efficiency” – και από την άλλη υπάρχουν άλλες καινοτομίες που υπόσχονται την “τέλεια εμπειρία” και εκεί ζούμε εμείς!», τονίζει ο Έλληνας ειδικός του branding που εστιάζει σε όσα ζητά να έχει στη ζωή του ένας πολίτης του δυτικού κόσμου σήμερα. «Είμαστε στην εμπειρία, είμαστε λαός της εμπειρίας της ζωής», αναφέρει χαρακτηριστικά και μιλά για την “τεχνοανθρωπολογία”, που είναι το επόμενο στάδιο διαβίωσης που θα έχει ζήτηση. Τι είναι αυτό σύμφωνα με τον κ.Economides; Είναι «τεχνολογία που δουλεύει για τον άνθρωπο» και είναι «αυτό είναι που θέλει ο κόσμος». «Πάντα το θέλαμε, αλλά η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια όλη η προσοχή έχει πάει στην τεχνολογία, σε τέτοια εποχή ζούμε. Λοιπόν, αυτό γυρνάει, και το βλέπουμε γύρω μας κάθε ημέρα…», καταλήγει χαρακτηριστικά.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης
ΕΡ. Κύριε Economides στην Ελλάδα πολλές φορές μιλάμε για τη χώρα μας, την εικόνα μας και το… προϊόν που είμαστε. Ζούμε, όμως, σε μια εποχή που τάσεις αλλάζουν διαρκώς. Μπορούμε να αντέξουμε τις ταχύτητες των εξελίξεων;
ΑΠ. Οι αλλαγές που γίνονται σήμερα είναι πράγματι απίστευτες, εκρηκτικές θα έλεγα, σε ό,τι αφορά την τεχνολογία, τη συμπεριφορά του κόσμου, όλα αλλάζουν και είναι ένας κόσμος που, κατά την άποψη μου, έχει τεράστιες ευκαιρίες για την Ελλάδα. Θα αναφέρω μόνο για τη μεσογειακή διατροφή και την εικόνα που αυτή έχει, ειδικά στις ΗΠΑ, αλλά και παγκοσμίως και είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτεται ο κόσμος όταν μιλάει για τον επονομαζόμενο “clean food”, το καθαρό φαγητό. Υπάρχουν ευκαιρίες, έτοιμες για τις αρπάξουμε…
ΕΡ. Πρέπει λοιπόν να βασιστούμε σε όσα θα κάνει η Πολιτεία ή πιο γρήγορα δρουν σε αυτό το περιβάλλον οι ιδιώτες; Και το ερώτημα είναι τι μπορεί να αποδώσει καλύτερα σε αυτή τη μάχη; Έχουμε άλλωστε και ανταγωνισμό σε τομείς όπου παραδοσιακά οι επιδόσεις μας είναι καλές όπως ο τουρισμός ή η διατροφή. Μεσογειακές χώρες, όπως η Ιταλία, η Ισπανία ή και τα κράτη της Βορείου Αφρικής, δεν είναι αδύναμοι αντίπαλοι…
ΑΠ. Είναι πράγματι ένα σωστό ερώτημα, ενώ χωρίς αμφιβολία μια συνολική προσπάθεια, ένα συνολικό έργο θα ήταν το καλύτερο, φοβάμαι όμως πως αν περιμένουμε κάτι τέτοιο, μπορεί να περιμένουμε μέχρι να είναι πολύ αργά. Προσωπικά νομίζω πως κάθε άτομο, κάθε εταιρία, κάθε κομμάτι της κοινωνίας μπορεί να καταφέρει πράγματα. Θέλω να αναφέρω μόνο ένα πράγμα, εσείς λοιπόν έχετε αναφέρει την Ισπανία, τη Βόρειο Αφρική κ.ο.κ, εμείς όμως έχουμε μια εικόνα παγκοσμίως ήδη για την Ελλάδα, και αυτή είναι πως η Ελλάδα είναι κάτι που ο κόσμος αγαπά! Χαρακτηριστικά πριν δύο χρόνια το (βρετανικό) περιοδικό “Condé Nast Traveller” έκανε μια έρευνα ανάμεσα στους αναγνώστες του και η Ελλάδα ήταν η πρώτη σε προτίμηση για τον κόσμο. Η Ιταλία ήταν δεύτερη, ενώ τρίτες ήταν οι ΗΠΑ και 4η η Νότιος Αφρική, ήδη δηλαδή έχουν μια πολύ καλή εντύπωση για την Ελλάδα. Αυτό όμως σε πολλά μέρη του κόσμου συνδέεται με τη θάλασσα, τα αρχαία, τα γνωστά χαρακτηριστικά. Ήρθε η ώρα να προβάλουμε τα άλλα (σ.σ πλεονεκτήματα) που έχουμε, γιατί αυτά είναι πολλά. Η Ελλάδα είναι γεμάτη με θησαυρούς.
ΕΡ. Ποια είναι λοιπόν τα ατού μας που αξιοποιούμε λιγότερο συχνά, τα νέα δυναμικά στοιχεία της ελληνικής κοινωνίας που μέχρι τώρα δεν είναι “στην πρώτη γραμμή” και εκτιμάτε πως θα πρέπει να συνοδεύσουν τα κύρια, γνωστά, “όπλα” μας σε αυτή την παγκόσμια αρένα ανταγωνισμού;
ΑΠ. Πριν από έξι χρόνια σε ομιλία μου στη Θεσσαλονίκη είχα τονίσει και πάλι πως το brand “Ελλάδα” δεν είναι πρόβλημα καθεαυτό. Εμείς ως Έλληνες, το brand ‘Έλληνας” είναι που έχει το πρόβλημα και αυτό οφείλεται σε κάτι πολύ απλό: είμαστε εμείς που δεν πιστεύουμε στον εαυτό μας, δεν καταλαβαίνουμε τη δύναμη που έχουμε. Στην τελευταία ΔΕΘ μίλησα για το ότι ζούμε σε έναν κόσμο που είναι της “λογικής”. Εμείς οι Έλληνες όμως έχουμε κάτι άλλο, τη διαίσθηση. Ο κόσμος το ζητά αυτό και εμείς το έχουμε. Πρέπει να πιστέψουμε σε αυτό, να το βάλουμε μπροστά σε κάθε πράγμα που κάνουμε και δεν κάνουμε, λέμε και δεν λέμε, γιατί το brand τελικά δεν είναι αυτό που δηλώνεις για τον εαυτό σου, αλλά αυτό που οι άλλοι νομίζουν για εσένα, η φήμη σου. Και αυτή εξαρτάται από το τι κάνεις και τι δεν κάνεις, τι λες και τι δεν λες. Και νομίζω πως ήρθε η ώρα για την Ελλάδα να φωνάζει δυνατά, όχι “ποια είναι” αλλά να δείχνει τι είναι, να δείχνουμε ποιοι είμαστε. Να δείχνουμε αυτά που έχουμε, το τεκμήριο αυτού που είμαστε…
ΕΡ. Και τώρα ας πάμε στην αντίληψη. Υπάρχει αυτό που “είμαι” και αυτό που πιστεύουν οι άλλοι πως είμαι, συχνά όμως απέχει το ένα από το άλλο, έτσι δεν είναι; Και ίσως μερικές φορές υποβαθμίζουμε – ως άτομα, εταιρίες, χώρα – τον “εαυτό” μας, ενώ υπάρχει μια καλή εικόνα και δεν έχουμε το αντιληφθεί…
ΑΠ. Σίγουρα τα δύο απέχουν, έχουμε από τη μια τάση να είμαστε πολύ υπερήφανοι για αυτό που είμαστε και νομίζουμε πως είμαστε ΟΙ Έλληνες, από την άλλη πράγματι υποτιμούμε τον εαυτό μας, ναι, σίγουρα ισχύει αυτό, και νομίζω πως αυτό που έχει η Ελλάδα είναι μια τεχνογνωσία που γυρίζει γύρω από τη ζωή. Και αυτό είμαστε. Όταν λοιπόν το εκφράζουμε αυτό και στην πράξη, αλλά και στον λόγο, νομίζω πως αυτό είναι πάρα πολύ ελκυστικό στον κόσμο που ζούμε σήμερα. Και όχι ελκυστικό με την έννοια του marketing, αφού ο κόσμος το ζητάει, ζητάει αυτό που έχουμε οι Έλληνες, το ζητά πλήρες (σ.σ ως εμπειρία) και νομίζω ότι αυτό πρέπει να προβάλουμε. Θα ήταν έτσι πολύ ωραίο να έχουμε μια συνολική προσπάθεια σε αυτό κρατική, από φορείς ή ηγέτες, δυστυχώς δεν το βλέπω αυτό. Νομίζω όμως πως αν κάθε εταιρία, κάθε άτομο αγγίζει τον κόσμο στον βαθμό που μπορεί, θα αρχίσει να αλλάζει το σύνολο…
ΕΡ. Ζούμε λοιπόν πλέον σε μια εποχή συναισθήματος; Σε μια εποχή που ένας λαός, μια χώρα και το συναίσθημα που διαθέτουν είναι “όπλο”; Πόσο σημαντικό είναι πως ως Έλληνες “ξέρουμε να ζούμε”, τώρα που η τεχνολογία, η εξέλιξη μοιάζουν θεοποιημένες;
ΑΠ.Πάντα υπήρχε αυτή η ανάγκη. Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια η τεχνολογία είναι που έχει οδηγήσει τον κόσμο μπροστά, αλλά υπάρχει και η ανθρωπολογία, κάτι πιο σημαντικό. Πάντα λέω πως η ανθρωπολογία είναι το πώς κινείται ο άνθρωπος, ενώ η τεχνολογία είναι πώς λειτουργεί ένα “πράγμα”, τα μηχανήματα. Χρειαζόμαστε “τεχνοανθρωπολογία”, τεχνολογία δηλαδή που δουλεύει για τον άνθρωπο. Και αυτό είναι που θέλει ο κόσμος. Πάντα το θέλαμε, αλλά η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια όλη η προσοχή έχει πάει στην τεχνολογία, σε τέτοια εποχή ζούμε. Λοιπόν, αυτό γυρνάει και το βλέπουμε γύρω μας κάθε ημέρα…
Βλέπω δύο τάσεις στον κόσμο αυτή τη στιγμή. Από τη μια υπάρχουν καινοτομίες που υπόσχονται τέλεια αποδοτικότητα και κάνουν τη ζωή βολική – “convinience και efficiency” – και από την άλλη υπάρχουν άλλες καινοτομίες που υπόσχονται την ‘τέλεια εμπειρία’ και εκεί ζούμε εμείς! Είμαστε στην εμπειρία, είμαστε λαός της εμπειρίας της ζωής.
Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ