της Μαριάννας Τζάννε
Φως από τις συμβάσεις που είναι μπλοκαρισμένες στο Συμβούλιο της Επικρατείας και από την διαμελισμένη εργολαβία του Πάτρα – Πύργος, περιμένει ο κατασκευαστικός κλάδος, εκπέμποντας μηνύματα μεγάλου προβληματισμού για το περιορισμένο τεχνικό αντικείμενο αλλά και τις τεράστιες καθυστερήσεις στην υπογραφή ώριμων συμβάσεων.
Με εξαίρεση την επέκταση του Νότιου τμήματος του Ε65 δαπάνης 300 εκ. ευρώ που εξασφάλισε μετά από πολύχρονη αναμονή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το αεροδρόμιο στο Καστέλι ύψους 480 εκατ. ευρώ που θα ξεκινήσει το καλοκαίρι, μεγάλες εταιρείες, όπως η τελευταία, η Άκτωρ και η J&P Αβαξ περιμένουν τις αποφάσεις του ΣτΕ, για να πετύχουν την αύξηση του ανεκτέλεστου και να δώσουν δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους.
Οι δύο εταιρείες (ΤΕΡΝΑ -J&P ΑΒΑΞ), έχουν καταγγείλει φωτογραφικές διατάξεις στο διαγωνισμό για την επέκταση της προβλήτας της κρουαζιέρας στον ΟΛΠ ύψους 136 εκατ. ευρώ, καθώς με βάση την διακήρυξη έβαζε μπλόκο στην συμμετοχή εταιρειών που είχαν εμπλακεί σε υποθέσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Την απόφαση του ΣτΕ περιμένει αντίστοιχα η ΤΕΡΝΑ και η Άκτωρ σε άλλο ένα αμαρτωλό έργο, την εργολαβία- σκούπα προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ για το Άκτιο- Αμβρακία, η οποία δημοπρατήθηκε το περασμένο καλοκαίρι. Η σχετική προσφυγή εναντίον της κοινοπραξίας από την Ιταλική GD Infrastrutture, εκδικάστηκε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας και αναμένεται εντός των ημερών η απόφαση. Εάν είναι υπέρ της υπογραφής της σύμβασης, μέχρι το έργο να ξεπεράσει τον προσυμβατικό έλεγχο και να ωριμάσει κατασκευαστικά, θα έχει χαθεί από την προκήρυξή του (τον περασμένο Ιούνιο) ένας χρόνος! Εφόσον το ΣτΕ αποφανθεί αρνητικά τότε, το έργο μπαίνει σε μεγάλες περιπέτειες όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές του υπουργείου Υποδομών.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας θα είναι ο τελικός κριτής και για την σύμβαση στον ΟΛΠ. Το ανώτατο δικαστήριο έκανε πρόσφατα αποδεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα των δύο εταιρειών (ΤΕΡΝΑ, J&P Αβαξ), παραπέμποντας την υπόθεση στην Ολομέλεια. Το έργο προσωρινά παγώνει όμως η κρίση του ΣτΕ επί των ασφαλιστικών μέτρων ενδέχεται να δημιουργήσει δεδικασμένο.
Το σκεπτικό του ΣτΕ που θέτει ακόμη και νομικούς προβληματισμούς για την παραχώρηση του ΟΛΠ στην Cosco, αναφέρει ότι όταν μια ιδιωτική επιχείρηση προωθεί έργο με κοινοτικά ή κρατικά κονδύλια, οφείλει να τηρεί την κοινοτική νομοθεσία για τους διαγωνισμούς και τις συμβάσεις. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να προσθέτει στα τεύχη των διαγωνισμών όρους όπως αυτούς που συμπεριέλαβε η τελευταία προκήρυξη του ΟΛΠ και προσβλήθηκαν ως καταχρηστικοί από τις τεχνικές εταιρείες. Ο επίμαχος διαγωνισμός έχει κινητοποιήσει το ενδιαφέρον πολύ μεγάλων τεχνικών ομίλων καθώς το έργο του ΟΛΠ θεωρείται μια μεγάλη σύμβαση, που όποιος την πάρει μπαίνει στα χωράφια της Cosco που έως σήμερα το χαρτοφυλάκιο των έργων ελέγχει μία εταιρεία.
Μεγάλος προβληματισμός επικρατεί στην αγορά και για την εργολαβία του Πάτρα -Πύργος καθώς ο χρόνος της υπογραφής συμβάσεων πλησιάζει και το υπουργείο θα βρεθεί αντιμέτωπο με την εγκατάσταση εργοταξίων και την έναρξη των κατασκευαστικών εταιρειών. Στόχος είναι να ξεκινήσουν με ενιαίο τρόπο, τουλάχιστον οι έξι από τις οκτώ εργολαβίες που έχουν πάρει το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και προβλέπεται εφόσον ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση των δικαιολογητικών τις επόμενες μέρες, εν συνεχεία να διαβιβαστούν στην βουλή από τον υπουργό και να υπογραφούν (πιθανότατα) εντός του μήνα. Για τις άλλες δύο (2η και 3η εργολαβία) που πρόσφατα με απόφαση του υπουργού Υποδομών ανατέθηκαν στην Ιντρακάτ και ταλαιπωρούνται με νέες ενστάσεις, ο προσυμβατικός έλεγχος δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν τον Μάρτιο.
Το μεγάλο στοίχημα του υπουργείου είναι το έργο να μπορέσει να ολοκληρωθεί στην ώρα του χωρίς να ταλαιπωρηθούν οι τοπικές κοινωνίες. Όσοι επικρίνουν την πολιτική τεμαχισμού της εργολαβίας, επισημαίνουν ότι δημοπρατήθηκε ένα έργο χωρίς το υπουργείο να αποφύγει τις μεγάλες εκπτώσεις που θέτουν σε μεγάλη δοκιμασία την ολοκλήρωσή του. Για τις 28 Φεβρουαρίου μετατέθηκε ο διαγωνισμός για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το μεγάλο έργο της επέκτασης της γραμμής 4 του μετρό ύψους άνω του 1,5 δις. το οποίο όμως δεν αναμένεται να συνδράμει τις τεχνικές εταιρείες πριν το 2020. Αντίστοιχα, για τις 6 Μαρτίου αναβλήθηκε η ημερομηνία για την υποβολή προσφορών για τα ηλεκτρονικά διόδια με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ.
Μέχρι το καλοκαίρι σχεδιάζει το υπουργείο να προκηρύξει αντίστοιχα το έργο της παράκαμψης της Χαλκίδας ύψους 200 εκατ. ευρώ που θα είναι το πρώτο έργο που θα προκηρυχθεί με κατ΄αποκοπή τίμημα.