Είναι πρώτη φορά που συμβαίνει να επιβάλλονται πρόστιμα στο ανώτατο προβλεπόμενο ύψος, επισήμανε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας  για τα 2 εκατομμύρια ευρώ πρόστιμο που επιβλήθηκαν στις πολυεθνικές Unilever και Procter & Gamble για αθέμιτη κερδοφορία.

«Εμείς ζητούμε από τις εταιρείες να αναλάβουν την ευθύνη τους. Να καταλάβουν ότι δεν μπορούν να προσπαθούν να κερδίσουν περισσότερο τώρα, αυτή την περίοδο, ιδίως όπου βάλλεται το νοικοκυριό. Πρέπει να διορθώσουν τις τιμές. Πρέπει οι τιμές στην Ελλάδα να ακολουθούν τις τιμές στην Ευρώπη. Δεν μπορούμε ένα προϊόν το οποίο. το ίδιο προϊόν που πωλείται στην Ελλάδα και πωλείται και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, ο Έλληνας καταναλωτής να το αγοράζει πιο ακριβά ή να το αγοράζει πολύ πιο ακριβά και με χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα. Άρα θα πρέπει όλοι να αναλογιστούν ότι είναι θέμα κοινωνικής ευθύνης το να παρέχουν αυτά τα βασικά προϊόντα για το νοικοκυριό σε προσιτές τιμές και σε δίκαιες τιμές. Και δεύτερον, είναι και θέμα βιωσιμότητας της ίδιας της επιχείρησης. Γιατί όταν τελικά καταστρέψεις την καταναλωτική βάση, στο τέλος και η ίδια η επιχείρηση δεν θα πάει καλά και τα προϊόντα θα σταματήσουν να πωλούνται στα σουπερμάρκετ» συμπλήρωσε ο κ. Σκρέκας μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ

«Δεν έχουν επιβληθεί ποτέ τέτοια πρόστιμα» υπογράμμισε ο Υπουργός, σημειώνοντας ωστόσο ότι «ακόμα περισσότερο από τα πρόστιμα στις εταιρείες είναι η δυσφήμιση του προϊόντος. Άρα, εμείς δεν θέλουμε ούτε να ντροπιάζουμε ούτε να διασύρουμε ούτε να δυσφημίζουμε εταιρείες. Εμείς εκείνο το οποίο θέλουμε είναι να τηρήσουν το νόμο και αυτό θα πρέπει να το κάνουν άμεσα».

Οι παραβάσεις του νόμου διαπιστώθηκαν στο πλαίσιο των τακτικών και εντατικών ελέγχων που διενεργεί η ΔΙ.Μ.Ε.Α ανέφερε ο Υπουργός, δεν είχαν προηγηθεί καταγγελίες. «Ελέγχουμε όλες τις εταιρείες που πωλούν βασικά καταναλωτικά προϊόντα και εφόσον διαπιστώνουμε παραβιάσεις του νόμου, θα επιβάλλονται πρόστιμα και θα ανακοινώνονται οι ποινές, εφόσον βεβαίως ξεπερνάνε τις 50.000 ευρώ ανά εταιρεία. Αυτό προβλέπει ο νόμος. Εδώ επιβάλαμε τα ανώτατα πρόστιμα. Είναι το ανώτατο ποσό το οποίο μπορούμε να επιβάλλουμε. Ένα εκατομμύριο ευρώ είναι το ανώτατο πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί» προσέθεσε ο κ. Σκρέκας.

Προφανώς είναι ένα μεγάλο πρόβλημα η ακρίβεια παραδέχθηκε ο Υπουργός, λέγοντας πως τα νοικοκυριά δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση σε βασικά είδη ανάγκης.

«Γι’ αυτό το λόγο εμείς εξαντλούμε κάθε δυνατότητα που έχουμε για να μπορέσουμε να τα στηρίξουμε και να μπορέσουμε σιγά σιγά, μέσα από τα διάφορα μέτρα τα οποία έχουμε λάβει, να μειώσουμε τις τιμές στα ράφια. Τι έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Πρώτον, ελέγχους για την αισχροκέρδεια. Όποιος κερδίζει παραπάνω από ό,τι κέρδιζε το 2021 πριν ξεκινήσει η ακρίβεια, αυτό θα το πληρώσει πάρα πολύ ακριβά. Δεύτερον, διαφάνεια στις τιμές και ενδυνάμωση του καταναλωτή. Μέσα από το e-katanalotis δίνουμε τη δυνατότητα ώστε να μπορεί ο Έλληνας πολίτης να γνωρίζει ποιο σουπερμάρκετ πουλάει το προϊόν το οποίο επιθυμεί να αγοράσει στις χαμηλότερες τιμές. Και τρίτον, δύο πρωτοβουλίες, Καλάθι του νοικοκυριού και Μόνιμη μείωση της τιμής. Τι σημαίνει μόνιμη μείωση τιμής. Σημαίνει ότι ζητάμε από τις εταιρείες να μειώσουν σταθερά για τουλάχιστον έξι μήνες τις τιμές των προϊόντων τους στα ράφια και γι’ αυτό το λόγο, εφόσον το κάνουν, θα τοποθετηθεί μία ειδική σήμανση που θα γράφει μόνιμη μείωση τιμής τουλάχιστον 5% και ο καταναλωτής θα αναγνωρίζει ποια είναι αυτά τα προϊόντα τα οποία έχουν μειώσει τις τιμές» ανέφερε ο  κ. Σκρέκας, ενώ υπογράμμισε τα πρόστιμα τα οποία επιβλήθηκαν στις μεγάλες αλυσίδες πριν ενάμιση μήνα, εισπράχθηκαν στο ακέραιο εντός είκοσι ημερών.

«Βεβαίως μπορούν να προσφύγουν αν θέλουν στο δικαστήριο. Επαναλαμβάνω τι έδειξε η μέχρι τώρα εμπειρία. Ό,τι αντίστοιχα πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις που επιβλήθηκαν σε πολύ μεγάλες αλυσίδες πληρώθηκαν. Από εκεί και πέρα, φυσικά η κάθε εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιήσει και ένδικα μέσα, εφόσον πιστεύει ότι έχει αδικηθεί. Εν τω μεταξύ όμως, θα πρέπει να μειώσει τις τιμές των προϊόντων στο ράφι, να μειώσει το περιθώριο κέρδους το οποίο υπερβαίνει αυτό το οποίο είχε το 2021. Και εμείς θα συνεχίσουμε, θα κάνουμε εκ νέου έλεγχο, αν δούμε δηλαδή ότι δεν συμμορφώνονται και δεν διορθώνουν τις τιμές των προϊόντων και σύμφωνα με τον νόμο, τότε εμείς θα ελέγξουμε και εφόσον διαπιστώσουμε εκ νέου ότι παραβαίνουν τον νόμο, θα επιβληθούν εκ νέου πρόστιμα. (…) Για παράδειγμα, μία προηγούμενη εταιρεία πριν δύο εβδομάδες που επιβάλαμε ένα πρόστιμο για αθέμιτη κερδοφορία, αμέσως έστειλε διορθωμένες τιμοκαταλόγους όπου έχει διορθώσει τις τιμές των προϊόντων στα ράφια και αυτές οι μειώσεις έχουν περάσει στους καταναλωτές» είπε ο κ. Σκρέκας.

Καταλήγοντας, τόνισε πως ελέγχονται πολλές εταιρείες, δεκάδες εταιρείες και πολυεθνικές και πως όποια αποτελέσματα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση των ελέγχων θα ανακοινώνονται επίσημα. Επαναλαμβάνοντας τα λόγια του πρωθυπουργού, ο κ. Σκρέκας τόνισε «η ελληνική αγορά δεν είναι ξέφραγο αμπέλι, υπάρχουν έλεγχοι, όλοι θα πρέπει να τηρούν το νόμο για την αντιμετώπιση της αθέμιτης κερδοφορίας και κανένας δεν είναι υπεράνω του νόμου».

Τα πρόστιμα αφορούν την παραβίαση του άρθρου 54 του ν. 5045/29-07-2023, σχετικά με την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.

Συγκεκριμένα, επιβάλλεται:

• Πρόστιμο 1.000.000 ευρώ στην εταιρεία «ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ ΕΛΛΑΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε.».
• Πρόστιμο 1.000.000 ευρώ στην εταιρεία «ΕΛΑΪΣ UNILEVER HELLAS AE».

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Έχουμε ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους και προς κάθε κατεύθυνση ότι κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου. Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε τον νόμο ώστε να αποτρέψουμε την αισχροκέρδεια και να τονώσουμε τον υγιή ανταγωνισμό, προς όφελος της ελληνικής οικογένειας. Πρέπει όλοι να αντιληφθούν την κρισιμότητα της κατάστασης και τη δυσκολία των νοικοκυριών να έχουν πρόσβαση σε βασικά καταναλωτικά είδη. Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού και, ιδιαίτερα του πληθωρισμού της απληστίας, είναι πρωτίστως θέμα κοινωνικής ευθύνης αλλά και διασφάλισης της συνοχής της κοινωνίας. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και τα πρόστιμα θα επιβάλλονται χωρίς δισταγμό. Η μάχη με την ακρίβεια είναι συνεχής και διαρκής. Δεν εφησυχάζουμε».

Τα προϊόντα της Unilever στην Ελλάδα

Aim
Algida
Axe
Ben & Jerry’s
Cajoline
Calve
Carte D’Or
Cif
Cornetto
Dove
Dove Men Care
Hellmann’s
Klinex
Klinex Laundry
Knorr
LUX
Lifebuoy
Lipton
Magic
Maille
OMO
Proderm
Skip
TRESemmé
The Vegetarian Butcher
Ultrex Men
Unilever Food Solutions
Vaseline Greece
ΕΒΓΑ

Τα προϊόντα της Procter & Gamble στην Ελλάδα

Pampers
Tide
Ariel
Lenor
Always
Tampax
Gillette
Braun
Venus
Bear Fruits
Head & Shoulders
Herbal Essences
Pantene Pro-V
Swiffer
Viakal
Fairy

Διαβάστε ακόμη

Ποια επιδόματα χάνουν οι επαγγελματίες με το νέο σύστημα φορολόγησης

Το τρολ Πεν και ο-δεν είμαι εγώ-Θάνος, η Πράβντα, η Τζάκρη και η εφοπλιστίνα, ο Stefanos, ο Τάιλερ και η Παγώνη, η HIG που αγοράζει ξενοδοχεία 

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Ποιο είναι το έργο του Καφηρέα που εκτινάσσει κερδοφορία και ισχύ της εταιρείας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ