Το 2019 η κινεζική αγορά ανέβηκε για πρώτη φορά στα χρονικά στο top 15 των ξένων αγορών του αεροδρομίου της Αθήνας, δημιουργώντας μάλιστα τις προϋποθέσεις για την άφιξη στη χώρα μας της δεύτερης κινεζικής αεροπορικής, της Juneyao Airlines, από τη θερινή σεζόν του 2020.
Ωστόσο ο κορωνοϊός προσγειώνει ανώμαλα τις προσδοκίες για τους Κινέζους επισκέπτες στη χώρα μας, οι οποίοι μάλιστα κατατάσσονται στους ακριβούς τουρίστες, αφού ξοδεύουν πολλά – μάλιστα για μία ακόμη χρονιά, το 2019, ήταν η πρώτη εθνικότητα στις tax free πωλήσεις στη χώρα μας.
Την απότομη προσγείωση στις πωλήσεις τους φαίνεται ότι βιώνουν τις τελευταίες ημέρες και οι πανάκριβες μπουτίκ της οδού Βουκουρεστίου, κάποιες από τις οποίες μάλιστα απασχολούν και προσωπικό που μιλάει την κινεζική, γεγονός ενδεικτικό της σημασίας των Κινέζων επισκεπτών για τις πολυτελείς φίρμες (Louis Vuitton, Prada, Hermes, Dior, Chopard) στη χώρα μας.
Παρότι ακριβή στοιχεία για τους Κινέζους τουρίστες στην Ελλάδα δεν υπάρχουν, το υπουργείο Τουρισμού τοποθετεί τα νούμερα πέριξ των 180.000 αφίξεων για το 2019, ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά, πριν από το ξέσπασμα της κρίσης του κορωνοϊού, έκαναν λόγο για πάνω από 200.000 τουρίστες. Οι προσδοκίες για την αύξηση φέτος οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην έλευση της Juneyao Airlines με το δρομολόγιο Αθήνα – Σανγκάη από τον Ιούλιο του 2020 -για πρώτη φορά-, καθώς και στο ότι η Air China έχει προχωρήσει στην επέκταση των υφιστάμενων συνδέσεων με συχνότερα δρομολόγια της πρώτης απευθείας σύνδεσης από το Πεκίνο στην Αθήνα.
Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό χθες, λόγω κορωνοϊού, η εταιρεία Air China δεν θα πραγματοποιήσει καμία πτήση από και προς την Ελλάδα από τις 2 έως τις 18 Μαρτίου όπως επίσης και στις 25 Μαρτίου. Επίσης, δεν θα γίνουν τα δρομολόγια της επόμενης και της μεθεπόμενης εβδομάδας για επιχειρησιακούς λόγους. Εξαίρεση θα είναι το δρομολόγιο της 29ης Φεβρουαρίου το οποίο θα πραγματοποιηθεί κανονικά.
Η ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ στοιχείο προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για την επόμενη διετία για αύξηση των Κινέζων επισκεπτών στους 500.000, εν όψει του Πολιτιστικού – Τουριστικού Ετους Ελλάδας – Κίνας το 2021. Το μερίδιο της χώρας μας για τον κινεζικό εξερχόμενο τουρισμό θεωρείται μικρό, αν ληφθεί υπόψη ότι τα νούμερα για τον εξερχόμενο τουρισμό από την Κίνα προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης κάνουν λόγο για 20 εκατομμύρια επισκέπτες έως το 2022.
Οι ελληνικές αρχές δεν είναι εύκολο να υπολογίσουν με απόλυτη ακρίβεια τον αριθμό των Κινέζων επισκεπτών, δεδομένου ότι συχνά αυτοί ταξιδεύουν στη χώρα μας έχοντας εκδώσει βίζα για άλλη χώρα της Ε.Ε., μέσα από ταξιδιωτικά πακέτα που περιλαμβάνουν περισσότερους προορισμούς, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Η χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΤ στο Πεκίνο, είναι δημοφιλής στους Κινέζους ταξιδιώτες για τουρισμό πόλης (κυρίως η Αθήνα), για γαμήλιο τουρισμό, αλλά και για τουρισμό πολυτελείας, τομέας που έχει αναπτυχθεί περισσότερο το τελευταίο διάστημα, με τους επιτελείς του εγχώριου τουρισμού να θέλουν την περαιτέρω ενίσχυσή του, δεδομένης της προσέλκυσης επισκεπτών με υψηλότερα εισοδηματικά κριτήρια.
Στην παρούσα φάση, πάντως, και με την παράμετρο του κορωνοϊού να επιβεβαιώνει ότι στον τουρισμό οι αστάθμητοι παράγοντες μπορούν να αλλάξουν τις συνθήκες εν μια νυκτί, άπαντες οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς δηλώνουν ότι παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, ενώ από πλευράς του υπουργείου Τουρισμού τονίζεται σε κάθε ευκαιρία ότι «υπάρχει στενή συνεργασία με το υπουργείο Υγείας».
Αντίστοιχα, σε διεθνές επίπεδο χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Γερμανία έχουν εκδώσει ταξιδιωτικές οδηγίες, ενώ αεροπορικές εταιρείες (Air France, Lufthansa, British Airways, United Airlines, American Airlines, Delta Air Lines κ.ά.) αναπροσαρμόζουν τον προγραμματισμό τους έχοντας αναστείλει πτήσεις και δρομολόγια και «διατηρώντας παράλληλα στενές επαφές με τις διεθνείς αρχές υγείας και πολιτικής αεροπορίας». Αποθαρρυντικές, ωστόσο, είναι οι πρώτες εκτιμήσεις για τον οικονομικό αντίκτυπο στον τουρισμό εξαιτίας του κορωνοϊού, αν ληφθεί υπόψη ότι στις ΗΠΑ, από τις σημαντικότερες αγορές για τους Κινέζους, η πτώση μπορεί να φτάσει στο 28% για φέτος, σύμφωνα με το Tourism Economics, όπερ μεταφράζεται σε απώλειες 4,6 εκατομμυρίων σε διανυκτερεύσεις ξενοδοχείων και 5,8 δισ. δολαρίων σε δαπάνες τουριστών.
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου τουρισμού παγκοσμίως, καθώς περίπου 159 εκατομμύρια Κινέζοι ταξιδεύουν πλέον στο εξωτερικό, όταν στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας ο αντίστοιχος αριθμός ήταν μόλις 4,5 εκατομμύρια. Για φέτος οι προβλέψεις είναι κατά πολύ υψηλότερες, αν ληφθεί υπόψη ότι το ποσοστό του πληθυσμού που θα έχει διαβατήριο αναμένεται στο 20% από 10% το 2018. Οι Κινέζοι επίσης είναι η πρώτη εθνικότητα παγκοσμίως όσον αφορά αυτούς που ξοδεύουν τα περισσότερα στους προορισμούς που επισκέπτονται, με μερίδιο 16% ή αλλιώς 277 δισ. δολάρια σε σύνολο 1,7 τρισ. δολαρίων, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία (2018) από το Βαρόμετρο του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UNWTO).
Οι Κινέζοι τουρίστες στην Ελλάδα
Για την Ελλάδα, όπως επισημαίνει στο «business stories» ο κ. Ηλίας Παπαγεωργίου, υπεύθυνος για την Ελλάδα του προγράμματος «Welcome Chinese», το οποίο αφορά στην πιστοποίηση και ανάδειξη επιχειρήσεων και γενικότερα προορισμών που έχουν υιοθετήσει και παρέχουν υπηρεσίες φιλικές προς τους Κινέζους ταξιδιώτες, «η κινεζική τουριστική αγορά είναι μια μεγάλη ευκαιρία, ωστόσο αυτή τη στιγμή, όπως είναι εύλογο, έχουν παγώσει τα πάντα, συμπεριλαμβανομένων και όλων των εκδηλώσεων που είχαν προγραμματιστεί για το 15ήμερο από τις 25 Ιανουαρίου και μετά, λόγω της κινεζικής Πρωτοχρονιάς».
Παρά το γεγονός ότι αυτή την περίοδο διανύουμε τη χαμηλή σεζόν, οι ακυρώσεις για το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου από την Κίνα (μετά και την αναστολή όλων των οργανωμένων εκδρομών από την κινεζική κυβέρνηση στο εσωτερικό και το εξωτερικό) κινητοποίησαν τα ελληνικά τουριστικά γραφεία για την αντιμετώπιση της νέας κατάστασης.
«Ο πιο υπεύθυνος και ενδεδειγμένος τρόπος χειρισμού είναι η ακύρωση ή αναβολή ταξιδιωτικών υπηρεσιών που σχετίζονται με την αγορά της Κίνας χωρίς την επιβολή ακυρωτικών ή με πλήρη επιστροφή των καταβληθέντων χρημάτων από τους ταξιδιώτες», επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι εκπρόσωποι της ομοσπονδίας των τουριστικών γραφείων FedHATTA, τονίζοντας παράλληλα ότι «δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε ότι η συγκεκριμένη αγορά είναι ανερχόμενη, δωδεκάμηνης διάρκειας και, παρότι το γεγονός είναι για όλους δυσάρεστο και άδικο, δεν θα πρέπει να τιμωρηθεί με καταχρηστικές απαιτήσεις». Ενδεικτικά, την πολιτική αυτή ακολουθεί και ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, η Aegean Airlines, η οποία δεν επιβάλλει ακυρωτικά, αναγνωρίζοντας το γεγονός ως ανωτέρα βία.
Σημειωτέον ότι από την περασμένη εβδομάδα ενισχύθηκαν τα μέτρα επιτήρησης στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας (με θερμομετρήσεις, ενημέρωση κ.τ.λ.) για την ανίχνευση ύποπτων κρουσμάτων σε όλες τις απευθείας πτήσεις από την Κίνα, κατόπιν σχετικής απόφασης του αρμόδιου Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) και εντολής του υπουργείου Υγείας Βασίλη Κικίλια.
Τα νούμερα του «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Και πράγματι, την ανερχόμενη δυναμική του κινεζικού τουρισμού στη χώρα μας -στην περίπτωση που υπάρξει πιο στοχευμένη πολιτική και με την αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων- επιβεβαιώνουν και τα νούμερα του 2019 από το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η Κίνα βρέθηκε για πρώτη φορά στο Νο 15 του top 20 των σημαντικότερων ξένων εθνικοτήτων για το αεροδρόμιο της Αθήνας στο τέλος της περασμένης χρονιάς. Για το 2019 η αύξηση των απευθείας επιβατών από το Πεκίνο (μέσω των πτήσεων της Air China) ήταν σε διψήφιο ποσοστό (22%) έναντι του 2018, φτάνοντας στους 62.000 επιβάτες. Ως προς την επιβατική κίνηση για τις πτήσεις με ανταπόκριση, η αύξηση ήταν επίσης σε διψήφιο ποσοστό (21%) ξεπερνώντας τους 150.000 επιβάτες. Στα νούμερα αυτά συμπεριλαμβάνονται όλες οι εθνικότητες που έρχονται από την Κίνα.
Ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία που προκύπτουν από τις έρευνες που πραγματοποιεί το «Ελ. Βενιζέλος» στους επιβάτες που φτάνουν στο αεροδρόμιο. Ειδικά οι Κινέζοι το 2019 αυξήθηκαν κατά 31% έναντι του 2018. Επίσης, την περασμένη χρονιά το 81% της κίνησης μεταξύ Κίνας – Ελλάδας αφορούσε λόγους αναψυχής, ενώ ακολουθούν τα επαγγελματικά ταξίδια με 16%. Επιπλέον, η μέση διάρκεια ταξιδιού των Κινέζων τουριστών στη χώρα μας είναι 14 ημέρες, με ποσοστό 46% αυτών να κλείνουν τα ταξίδια μέσω τουριστικών γραφείων. Οι περισσότεροι από αυτούς που έρχονται στην Ελλάδα είναι ιδιωτικοί υπάλληλοι, αγαπημένος προορισμός τους είναι η Σαντορίνη και στην Αθήνα μένουν περίπου πέντε ημέρες.
Το ότι οι Κινέζοι ξοδεύουν τα περισσότερα φαίνεται και από τα νούμερα του αεροδρομίου, αν ληφθεί υπόψη ότι ξοδεύουν κοντά στα 89 ευρώ για αγορές στο αεροδρόμιο αντί περίπου 50 ευρώ που είναι ο μέσος όρος.
Πρώτοι και στις tax free πωλήσεις το 2019
Αντίστοιχα υψηλά είναι και τα νούμερα του 2019 για τις tax free πωλήσεις στη χώρα μας όπου οι Κινέζοι, έστω κι αν είναι λιγότεροι στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες εθνικότητες (π.χ. Αμερικανοί), ξοδεύουν τα περισσότερα και αναδεικνύονται πρωταθλητές.
Με βάση τα στοιχεία της Global Blue Hellas, από το σύνολο των tax free πωλήσεων στη χώρα μας το 2019 μερίδιο 32% αντιστοιχεί στους Κινέζους και ακολουθούν οι Αμερικανοί με 14%, οι Ισραηλινοί με 6% και οι Ρώσοι με 5%, ως προς την αξία αγορών ανά εθνικότητα.
Αν και η αύξηση της αξίας των αγορών πέρυσι για τους Κινέζους ήταν 10% έναντι του 2018, κατά πολύ μικρότερη σε σχέση με αυτή των Αμερικανών (46%) και των Ισραηλινών (44%), το γεγονός εξηγείται από την αντίστοιχα σημαντική άνοδο των αφίξεων από τις εν λόγω χώρες, που έφτασαν κοντά στο 1,2 εκατομμύρια από τις ΗΠΑ και πάνω από 700.000 από το Ισραήλ.
Η μέση δαπάνη των Κινέζων στην Ελλάδα πέρυσι αυξήθηκε κατά 9%, ενώ από τις ΗΠΑ κατά 15% και από το Ισραήλ κατά 3%. Οι Κινέζοι δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις ακριβές φίρμες -όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό στις μεγαλουπόλεις που επισκέπτονται- τόσο στα είδη ένδυσης όσο και στα κοσμήματα. Για τη χώρα μας, στη δεκαετία της κρίσης και με δεδομένη την κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων ειδών πολυτελείας σε Ελληνες, ο τουρισμός έσωσε την παρτίδα για κάποιες από τις ακριβές φίρμες της Βουκουρεστίου, με τους Κινέζους να πρωτοστατούν, αφού υπήρξαν περίοδοι όπου ποσοστό ακόμη και πάνω από το 30% των μηνιαίων πωλήσεων αφορούσε επισκέπτες από την Κίνα.
Οι Κινέζοι τουρίστες στην Ελλάδα και διεθνώς
■ Σε 180.000 υπολογίζει το υπουργείο Τουρισμού τους επισκέπτες από την Κίνα το 2019.
■ Στόχος για την Ελλάδα είναι οι 500.000 Κινέζοι τουρίστες την επόμενη διετία.
■ Η Κίνα ως εθνικότητα ήταν για πρώτη φορά στο Νο 15 του top 20 των σημαντικότερων διεθνών αγορών του «Ελ. Βενιζέλος» το 2019.
■ Το top 3 των εθνικοτήτων για αγορές tax free στην Ελλάδα ήταν για το 2019 η Κίνα με 32% επί του συνόλου, οι ΗΠΑ με 14% και το Ισραήλ με 6%.
■ Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου τουρισμού παγκοσμίως: 159 εκατομμύρια ταξιδεύουν στο εξωτερικό από 4,5 εκατομμύρια το 2000.
■ Οι Κινέζοι ξοδεύουν τα περισσότερα παγκοσμίως στα ταξίδια τους με μερίδιο 16% (277 δισ. δολαρίων) σε σύνολο δαπανών 1,7 τρισ.