Tου Κώστα Τσαούση
Πολλές φορές το να είσαι ο εκπρόσωπος τρίτης γενιάς σε μια οικογενειακή επιχείρηση της ελληνικής περιφέρειας που επιδιώκει να συγχρονίσει τα βήματά της με το νέο, αναγκαίο και απαραίτητο πλαίσιο επιχειρηματικής καινοτομίας και εξωστρέφειας δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση.
Ο 35χρονος πλέον Χρήστος Παπαδημητρίου όμως -CEO της Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ που εδρεύει στην Καλαμάτα από το 1939- έχει και την αίσθηση της ευθύνης, αλλά και τη θέληση να αξιοποιήσει την παράδοση και να ανανεώσει τις δραστηριότητες της οικογενειακής επιχείρησης, διευρύνοντας έτι περαιτέρω τη διαφοροποίηση της γκάμας των προϊόντων της. Ο ίδιος εκπροσωπεί την εταιρεία στο δίκτυο της Endeavor Greece, στο οποίο εντάχθηκε μόλις το 2013, μια ένταξη που έδωσε τη δυνατότητα ευρύτερων συνεργασιών και στηρίξεων. Για παράδειγμα, η Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ είναι από τις πρώτες εταιρείες που εντάχθηκαν στο πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα NBG Business Seeds της Εθνικής Τράπεζας, το οποίο παρέχει και tailor made χρηματοδότηση.
Στο site της Endeavor Greece διαβάζουμε για τον CEO της Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ από την Καλαμάτα: «Ο Χρήστος είναι η τρίτη γενιά της οικογένειας και έχει ζήσει τις αλλαγές στην αγορά σταφίδας και την απόφαση του πατέρα του να στραφεί στην παραγωγή βαλσαμικού ξιδιού το 1998. Μετά τις σπουδές του σε business και marketing στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, εντάχθηκε στην εταιρεία το 2004.
Εκείνη τη χρονική στιγμή η παραγωγή εξακολουθούσε να είναι προσανατολισμένη στις σταφίδες με δύο μόνο προϊόντα βαλσαμικού ξιδιού σε ελληνικά σούπερ μάρκετ. Ο Χρήστος εκσυγχρόνισε την εταιρική ταυτότητα και ξεκίνησε να χτίζει την γκάμα των προϊόντων της με νέες γεύσεις βαλσαμικού ξιδιού και μουστάρδας. Το 2009, έχοντας αποδείξει την αξία του στην εταιρεία, έγινε CEO – στο διάστημα που εργάζεται το ποσοστό της στην αγορά ελληνικού βαλσαμικού ξιδιού αυξήθηκε από 10% σε 40% και επέκτεινε τις δραστηριότητές της από 14 σε 28 χώρες».
Πρόκειται δίχως άλλο για μια εύστοχη και πυκνή αποτύπωση της διαδρομής των τελευταίων χρόνων, όπου καταγράφεται και αναδεικνύεται η δημιουργική και ανοδική ως προς τα μεγέθη της αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας. Μάλιστα τα τελευταία νούμερα που προσκομίζει ο Χρήστος πιστοποιούν του λόγου το αληθές. Για παράδειγμα, ο συνολικός τζίρος για τη χρονιά που έφυγε διαμορφώθηκε σε 9 εκατ. ευρώ, μια καθόλου αμελητέα επίδοση για μια περιφερειακή μικρομεσαία -για τα ευρωπαϊκά και τα διεθνή δεδομένα- εταιρεία.
Το ίδιο ισχύει και με τις εξαγωγές, που πλέον αντιπροσωπεύουν το 78% του συνόλου του τζίρου. Οι επιδόσεις αυτές -όπως είχε τη δυνατότητα να επισημάνει ο κ. Παπαδημητρίου- δεν είναι άσχετες και με τις πρωτοβουλίες και τους σχεδιασμούς της ίδιας της διοίκησης.
Ο ίδιος, για παράδειγμα, αναφέρει το εξής: «Με το πρόγραμμα της Εθνικής με την Endeavor υλοποιούμε ήδη αναβάθμιση των χώρων παραγωγής ώστε να διπλασιαστεί η παραγωγική δυναμικότητα των σαλτσών βαλσαμικού».
Η παραγωγική αναβάθμιση παρείχε τη βάση ανάληψης νέων πρωτοβουλιών για τη διεύρυνση της γκάμας των προσφερόμενων προϊόντων. Σε αυτό το πλαίσιο ο κ. Παπαδημητρίου προαναγγέλλει το λανσάρισμα δύο νέων κωδικών σαλτσών βαλσαμικού εντός του 2015. Ετσι, η βεντάλια θα αριθμεί πλέον 7 διαφορετικές σάλτσες βαλσαμικού. Πάντως, το μερίδιο των σαλτσών βαλσαμικού στο σύνολο των εξαγωγών αφορά το 60% των επώνυμων προϊόντων, γι’ αυτό δικαίως η διοίκηση θεωρεί αιχμή του δόρατος τον κλάδο των σαλτσών βαλσαμικού για την ανάπτυξη των επώνυμων εξαγωγών σε Ευρώπη, Καναδά και Αυστραλία.
Από τη σταφίδα στις σάλτσες από βαλσαμικό ξίδι
H Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ ιδρύθηκε το 1939 από τον παππού του Χρήστου παράγοντας και εξάγοντας σταφίδα και σήμερα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων στη Νότια Ελλάδα. Με μια σειρά ποιοτικών και καινοτόμων μεσογειακών προϊόντων έχει καταφέρει να διακριθεί στην Ελλάδα και διεθνώς – σε 28 χώρες. Σήμερα δίνει έμφαση στο 100% φυσικό βαλσαμικό ξίδι που παράγεται αποκλειστικά από ελληνική σταφίδα, καθώς και στη νέα γενιά καινοτόμων μεσογειακών προϊόντων με βάση το ξίδι. Η εταιρεία μπορεί να προσφέρει στους καταναλωτές γευστικά και 100% φυσικά προϊόντα ελληνικής προσέλευσης – και κυρίως το μόνο βαλσαμικό ξίδι από σταφίδα παγκοσμίως.
Τα χαρακτηριστικά της σταφίδας δίνουν τη δυνατότητα παραγωγής ξιδιού χωρίς συντηρητικά και πρόσθετα, κάτι που δεν καταφέρνουν ούτε τα οργανικά ιταλικά προϊόντα. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία έχει θέσει ως προτεραιότητα την προσφορά υγιεινών και υψηλής διατροφικής αξίας προϊόντων στους καταναλωτές παγκοσμίως μέσω συνεχούς προϊοντικής καινοτομίας και χρήσης υλικών υψηλότατης ποιότητας, προερχόμενων κυρίως από την τοπική αγροτική παραγωγή. Σήμερα η εταιρεία, η οποία εξακολουθεί να βασίζεται στην οικογενειακή παράδοση, επενδύει σταθερά στην παραγωγή καινοτόμων προϊόντων, γεγονός που αποτελεί παράγοντα επιτυχίας, αλλά και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της.
Από κορινθιακή σταφίδα
Πιο συγκεκριμένα, τη δεκαετία του ’90 δημιούργησε το πρώτο ελληνικό βαλσαμικό ξίδι με πρώτη ύλη την κορινθιακή σταφίδα. Βασισμένο σε μια παραδοσιακή τοπική συνταγή για γλυκό ξίδι, το αποκαλούμενο «γλυκάδι», το βαλσαμικό ξίδι Kalamata Papadimitriou αποτελεί από το 2007 μέχρι σήμερα (στοιχεία IRI) το πρώτο σε πωλήσεις στην Ελλάδα. Το 2004 η εταιρεία ανέπτυξε νέα σειρά μεσογειακών προϊόντων βασισμένων στο βαλσαμικό ξίδι ή συμπληρωματικών ως προς αυτό. Η σειρά περιλάμβανε, ανάμεσα στα υπόλοιπα, ελληνικές μουστάρδες με βότανα και μπαχαρικά, η καινοτομία των οποίων βασιζόταν στην αντικατάσταση του απλού ξιδιού με βαλσαμικό ξίδι Kalamata Papadimitriou και της ζάχαρης με μέλι. Τα τελευταία χρόνια η γκάμα των προϊόντων της εταιρείας διευρύνθηκε με την προσθήκη των κρεμών βαλσαμικού ξιδιού Kalamata Papadimitriou, οι οποίες κέρδισαν αμέσως την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ιδιαίτερη καινοτομία και πρωτοπορία, κυρίως για την ελληνική αγορά, θεωρούνται οι κρέμες βαλσαμικού ξιδιού με γεύσεις φρούτων (σύκο, φράουλα και πορτοκάλι-λεμόνι), η ζήτηση των οποίων αυξάνεται ολοένα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Τέλος, στον τομέα της εξωστρέφειας η εταιρεία Παπαδημητρίου σημειώνει αξιοπρόσεκτη πορεία. Για παράδειγμα, μέσα στην τελευταία πενταετία πέτυχε την επέκτασή της σε 20 νέες αγορές, υπερδιπλασιάζοντας έτσι τη διεθνή παρουσία της. Τα προϊόντα της σήμερα διανέμονται σε 35 χώρες, στις οποίες περιλαμβάνονται οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, με τις μεγαλύτερες πωλήσεις να σημειώνονται στην Αγγλία, στη Ρωσία, στην Αυστραλία, στη Φινλανδία, στον Καναδά και την Τσεχία. Απώτερος σκοπός και ένας από τους βασικούς στρατηγικούς στόχους της εταιρείας είναι η συνέχιση αυτής της προσπάθειας, με περαιτέρω ενίσχυση του εξαγωγικού της προφίλ σε όλα τα επίπεδα και προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε να εξασφαλιστεί διεθνώς η αναγνωρισιμότητα των προϊόντων Kalamata Papadimitriou.