της Μαριάννας Τζάννε
Κόντρα στις μνημονιακές υποχρεώσεις που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο της συμφωνίας με τους θεσμούς, πηγαίνουν οι εργαζόμενοι της Εγνατίας, μία εβδομάδα μετά το «μασάζ» της κυβέρνησης για να σταματήσουν να εμποδίζουν τον σχεδιασμό εγκατάστασης των νέων διοδίων που είναι βασική προϋπόθεση για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
Έτσι, οι σημερινοί διαγωνισμοί για τα διόδια της Θεσσαλονίκης και της Ασπροβάλτας δεν θα πραγματοποιηθούν για πολλοστή φορά λόγω 24ωρης απεργίας, καθώς οι εργαζόμενοι ζητούν οι δεσμεύσεις των υπουργών να επισημοποιηθούν με υπουργικές αποφάσεις.
Την περασμένη εβδομάδα, οι υπουργοί Αλέκος Φλαμπουράρης, Χρίστος Σπίρτζης και ο υφυπουργός Στέργιος Πιτσιόλας, είχαν συνάντηση με το Σωματείο εργαζομένων σε μια προσπάθεια να ξεμπλοκάρουν το διαγωνισμό, ικανοποιώντας μία σειρά από πάγια αιτήματα των εργαζομένων. Στο πλαίσιο αυτό υπήρξαν δεσμεύσεις για την συνέχιση της λειτουργίας της Εγνατίας ΑΕ με διατήρηση των 240 θέσεων εργασίας και μετά την ιδιωτικοποίηση, χορήγηση εποπτικού ρόλου στην εταιρεία κατά την διάρκεια παραχώρησης και κάλυψη των λειτουργικών εξόδων της από το υπουργείο Υποδομών. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνοταν η διατήρηση της ανεξαρτησίας της Εγνατίας ΑΕ, με την μη ένταξή της στο Υπερταμείο και με την προοπτική ανάληψης οδικών και σιδηροδρομικών έργων στην Βόρειο Ελλάδα. Φαίνεται όμως ότι οι προτάσεις της κυβέρνησης δεν έπεισαν για αυτό και οι απεργίες συνεχίζονται.
Οι εργαζόμενοι εναντιώνονται στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και στα δέκα νέα διόδια και ζητούν την εγκατάσταση συστήματος αναλογικής χρέωσης εντός του έτους σε όλο τον αυτοκινητόδρομο και τους καθέτους άξονες.
Ζητούν επίσης άμεσα, την έκδοση δεσμευτικών υπουργικών αποφάσεων και δηλώνουν ότι η «διαχείριση από την Εγνατία ΑΕ του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων, η εποπτεία της λειτουργίας και συντήρησης και η οικονομική εποπτεία των αυτοκινητόδρομων που έχουν κατασκευαστεί με παραχώρηση στη Β. Ελλάδα, καθώς και η δέσμευση ποσοστού των εσόδων από την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού προκειμένου να χρηματοδοτείται η κατασκευή έργων στη Β. Ελλάδα, αποτελούν κινήσεις που μόνο όφελος μπορούν να έχουν για το κοινωνικό σύνολο και για την Βόρεια Ελλάδα ειδικότερα, που επηρεάζεται άμεσα από την λειτουργία του αυτοκινητόδρομου».
Οι δανειστές από την πλευρά τους πιέζουν για την λειτουργία των διοδίων που αποτελεί μία απαίτηση και των ιδιωτών για να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, πείθοντας και τον υπουργό Υποδομών να υπογράψει την σχετική ΚΥΑ. Ο κ. Σπίρτζης πάντως εκφράζει μεγάλες επιφυλάξεις για την ετοιμότητα του ΤΑΙΠΕΔ, να προχωρήσει το διαγωνισμό. Όπως δήλωσε τις προηγούμενες μέρες, οι εκκρεμότητες για το κόστος της ελαφριάς και βαριάς συντήρησης αλλά και για τα κόστη που συνδέονται με την κατάσταση του οδοστρώματος, συνηγορούν στην άποψη ότι το Ταμείο δεν έχει καταλήξει ακόμη στο τίμημα της παραχώρησης, επομένως η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας παραμένει ένα θεωρητικό σχέδιο.