Επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα, αλλά από το 2023 και λόγω των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης που θα καταγράφει ως τότε η ελληνική οικονομία, προβλέπει το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2022-2025 το οποίο ετοιμάζει προς κατάθεση στις Βρυξέλλες το υπουργείο Οικονομικών.
Προς το παρόν μάλιστα, το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα ενσωματώνει προς το παρόν τις ίδιες… απαισιόδοξες προβλέψεις στις οποίες στηρίχθηκε η κυβέρνηση και για το Πρόγραμμα Σταθερότητος τον περασμένο Απρίλιο.
Συνεπώς, το Μεσοπρόθεσμο μπορεί να αλλάξει σύντομα ξανά επί τα βελτίω, αν από τον Ιούλιο και μετά δημοσιοποιηθούν θετικά στοιχεία για την πορεία του ΑΕΠ στο β΄ τρίμηνο της χρονιάς.
Τα αποκαλυπτήρια των βασικών παραδοχών του Σχεδίου έγιναν από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, το οποίο εξέδωσε Γνώμη επί των προβλέψεων που του έθεσε υπόψην το υπουργείο Οικονομικών.
Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου κ. Παναγιώτης Κορλίρας, «υιοθετούμε τις συγκεκριμένες προβλέψεις. Είμαστε αισιόδοξοι για την επίτευξη των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων του ΜΠΔΣ 2022-2025, εφόσον η πανδημία διατηρηθεί υπό έλεγχο και δεν υπάρξει κάποια αναζωπύρωση το φθινόπωρο, καθώς είναι εμφανής και ο επενδυτικός προσανατολισμός του νέου ΜΠΔΣ 2022-2025. Οι επενδύσεις αποτελούν το κρίσιμο στοίχημα της ελληνικής οικονομίας, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ολική επανάκαμψή της και η επαναφορά του βιοτικού επιπέδου των πολιτών στα προ-μνημονίων επίπεδα».
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση του ΕΔΣ, την μεγάλη διαφορά την κάνει το Ταμείο Ανάκαμψης και ο επενδυτικός προσανατολισμός του.
Και αυτό διότι:
- Οι μακροοικονομικές προβλέψεις για το ΑΕΠ της χώρας δεν έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με εκείνες του Προγράμματος Σταθερότητας (ΠΣ) που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τέλη Απριλίου. Σημειώνεται, πάντως, πως η σχετικά περιορισμένη μείωση του ΑΕΠ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, η οποία ανακοινώθηκε αρχές Ιουνίου, βελτιώνει τις προσδοκίες για ανάκαμψη κατά το 2021. Εξάλλου, τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και ο ΟΟΣΑ στις πρόσφατες εκτιμήσεις τους (Μάιος 2021) προβλέπουν ρυθμό μεγέθυνσης για το 2021 ύψους 4,1% και 3,8% αντίστοιχα έναντι 3,6% που προβλέπει το ΥΠΟΙΚ.
- οι δημοσιονομικές προβλέψεις του ΜΠΔΣ 2022-2025 εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από την προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ. Δηλαδή δεν προέρχονται από μέτρα λιτότητας, αλλά μπορεί να αναθεωρηθούν προς το καλύτερο αν γίνει το ίδιο και με τις μακροοικονομικές προβλέψεις για το ΑΕΠ της χώρας.
- τόσο τα έσοδα όσο και οι δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν λιγότερο σε σχέση με το ονομαστικό ΑΕΠ, με αποτέλεσμα τα έσοδα ως ποσοστό του ΑΕΠ να περιοριστούν σε 44,9% το 2025 έναντι 46,5% το 2019 και οι δαπάνες σε 43,4% το 2025 έναντι 45,3% το 2019
- όλες οι γενικές κατηγορίες εσόδων αναμένεται να περιοριστούν ως ποσοστό του ΑΕΠ, με εξαίρεση τις μεταβιβάσεις και τα λοιπά έσοδα, λόγω των εισπράξεων από το Ταμείο Ανάκαμψης και λόγω των αυξημένων εσόδων του ΠΔΕ
Διαβάστε ακόμη:
Φον ντερ Λάιεν σε Μητσοτάκη: Γράφουμε μαζί ιστορία, η δική σας επιτυχία είναι επιτυχία της Ευρώπης
Αποκαλύφθηκαν οι μισθοί στην Google: Πόσο πληρώνονται μηχανικοί, σύμβουλοι και αντιπρόεδροι
Κοινωνικός Τουρισμός 2021: Εκπνέει η προθεσμία για τις αιτήσεις – Οδηγίες της τελευταίας στιγμής