Κέρδη για το 80% των ελληνικών νοικοκυριών, αλλά και για τις επιχειρήσεις που άντεξαν και στηρίζουν την απασχόληση στη χώρα μας, κομίζει το φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή και η συζήτησή του στις Επιτροπές ξεκινά από αύριο Πέμπτη.
Με το ένα χέρι η κυβέρνηση δίνει φοροελαφρύνσεις 1 δισ. ευρώ, αλλά με το άλλο παίρνει έως μισό δισ. ετησίως επιπλέον έσοδα από ιδιοκτήτες που πλήρωναν ελάχιστο ΕΝΦΙΑ για τις βίλλες που κατέχουν, αλλά και από φόρους στα κέρδη από βραχυχρόνιες ενοικιάσεις κατοικιών «τύπου AirBNB». Για να τα καταφέρει, με το νομοσχέδιο δίνει το σήμα για αλλαγές τις αντικειμενικές αξίες και τον ΕΝΦΙΑ του 2020, αλλά και την διασταύρωση στοιχείων για τα σπίτια που νοικιάζονται μέσα από τις ειδικές πλατφόρμες διαμερισμού. Και αν δεν συνεργαστούν οι πλατφόρμες για να δίνουν στοιχεία; Το νομοσχέδιο έχει και πάλι «την λύση»: βαριά πρόστιμα σε βάρος τους και «μπλοκάρισμα» της σελίδας του στο διαδίκτυο για τη χώρα μας.
Το νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές εκπλήξεις, ανατροπές ή βελτιώσεις, σε σχέση με όσα είχαν γίνει γνωστά από τη δημόσια διαβούλευση. Στην τελική του μορφή, όπως κατετέθη εχθές:
– καθιερώνει φόρο 9% στα νοικοκυριά, 5% στα μερίσματα και 24% στις επιχειρήσεις, δηλαδή φοροελαφρύνσεις 950 εκατ. ευρώ για το 2020.
– «χαρίζει χρέη» σε πάνω από μισό εκατομμύριο μικροοφειλέτες της εφορίας
– αλλάζει ή αποσύρει διατάξεις για τις δαπάνες με «πλαστικό χρήμα»
– μειώνει τους φόρους για παροχές σε είδος και stock options στους εργαζόμενους
– καταργεί το χαράτσι 0,6% στο leasing και το factoring
– «παγώνει» τον ΦΠΑ και αναστέλλει φόρους στα ακίνητα
– επιστρέφει λεφτά σε όσους κάνουν ανακαίνιση κατοικίας.
Ωστόσο ενσωματώνεται και διάταξη που δίνει το έναυσμα για να αλλάξουν τα πάντα στις αντικειμενικές τιμές και τους φόρους ακινήτων. Το υπουργείο Οικονομικών θα ορίσει νέες αντικειμενικές και θα εντάξει 7.000 περιοχές στις Ζώνες αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων. Ουσιαστικά η μισή Ελλάδα θα μπει στον «χάρτη» των αντικειμενικών και ως τον Φεβρουάριο θα έχει καλυφθεί το 100% των κατοίκων στα αστικά κέντρα. Με βάση τα ως τότε νέα δεδομένα, θα αλλάξει ριζικά και ο ΕΝΦΙΑ για να ελαφρυνθεί «η άλλη μισή Ελλάδα» που ήταν ήδη στο αντικειμενικό σύστημα και πλήρωνε τον …κανονικό ΕΝΦΙΑ.
Επιπλέον, όπως αποκαλύπτει και ο νέος Προϋπολογισμός , το 2020 η εφορία και οι δήμοι θα επιβάλουν φόρους και τέλη με βάση τα νέα (πραγματικά) τετραγωνικά των ακινήτων, όπως δηλώθηκαν από τους ιδιοκτήτες τους στα 11 χρόνια των «τακτοποιήσεων» αυθαιρέτων και ημιυπαίθριων χώρων. Μαζί με τους ελέγχους για αδήλωτες ενοικιάσεις AirBNB αναμένει έσοδα 400-500 εκατ. ευρώ.
«Χαρίζει φόρους» το Κράτος
Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο πρωτοτυπεί, γιατί διαγράφει εφάπαξ όλα τα υπόλοιπα οφειλών στην εφορία ύψους μέχρι 10 ευρώ, συνολικά ανά οφειλέτη ή νομικό πρόσωπο. Αν και το ποσό των 10 ευρώ φαντάζει μηδαμινό, αφορά 1 στους 8 οφειλέτες (500.000 από τα συνολικά 4 εκατομμύρια ΑΦΜ που χρωστούν 105 δισ. ευρώ στην εφορία). Στην πράξη, μαζί με τις προσαυξήσεις, το ποσόν διαγραφής μπορεί να είναι και υπερδιπλάσιο. Θα σβηστούν έτσι μια για πάντα χρέη από το παρελθόν. Αλλά και στο μέλλον, καθιερώνεται μηχανισμός που περιοδικά θα κάνει διαγραφή ανείσπρακτων οφειλών, εφόσον η εισπρακτέο υπόλοιπο δεν υπερβαίνει το 1 ευρώ, ώστε να μην σωρεύονται ξανά τέτοια άχρηστα βάρη.
Το μέτρο συνιστά ουσιαστικά νίκη του αυτονόητου αλλά έχει και οικονομικό αποτύπωμα αφού, εδώ και δεκαετίες, ταλαιπωρείται κόσμος -ειδικά από επαρχία ή σε νησιά- για μικροφειλές που μπορεί να υφίστανται και εν αγνοία τους (πχ από τόκους για εκπρόθεσμη πληρωμή μιας δόσεως) και για ποσά ανάξια λόγου, για τα οποία δεν αξίζουν ούτε το χαρτί και το μελάνι ή οι εργατοώρες που ξοδεύει η φορολογική διοίκηση, προκειμένου να τα παρακολουθεί, να τα καταγράφει και να επιδιώκει την είσπραξή τους.
Φόροι εισοδήματος
Καθιερώνεται η νέα κλίμακα φόρου εισοδήματος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, όπως παρουσιάστηκε με το νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση. Οι μόνοι που δεν θα δουν μείωση φόρου (αλλά ούτε και αύξηση όμως) είναι μεσαίες οικογένειες με 1 παιδι και εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ. Αν και έγινε προσπάθεια και για αυτούς, δεν μπορούσε να αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή επειδή από τα 8,9 εκατομμύρια ΑΦΜ τα 8,2 εκατομμύρια δηλώνουν εισόδημα κάτω από 20.000 ευρώ.
Ωστόσο με το νομοσχέδιο:
– απαλλάσσονται από φόρο που τους επιβλήθηκε το 2017, οι εργαζόμενοι για το αυτοκίνητο που τους δίνει ο εργοδότης τους σαν εργαλείο δουλειάς (πχ εμπορικοί αντιπρόσωποι) εφόσον η Λιανική Τιμή προ Φόρων δεν ξεπερνά τα 17.000 ευρώ (αντιστοιχεί σε εμπορική 22.000 ευρώ ή και παραπάνω). Απαλλάσσονται επίσης όμως και τα «οικολογικά» ΙΧ (ηλεκτροκίνητα ή άλλα) με μηδενικούς ρύπους.
– μειώνεται από έως 45% σε μόλις 15% οι φόρος για την παροχή stock options σε εργαζόμενους (συνήθως μετοχές σαν bonus). Με το νέο καθεστώς, η υπεραξία που προκύπτει για τον υπάλληλο θα φορολογείται σαν εισόδημα από κεφάλαιο και όχι σαν μισθός.
– καταργείται και η εισφορά 0,6% του Ν.128/75, που επεβλήθη αρχές του 2019 στις συμβάσεις leasing (χρηματοδοτική μίσθωση) και factoring (πρακτορεία επιχειρηματικών απαιτήσεων). Σκοπός της ελάφρυνσης αυτής είναι η μείωση του κόστους χρηματοδότησης και λειτουργίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Από την άλλη, απαλλάσσονται από Εισφορά Αλληλεγγύης όλοι οι έχοντες αναπηρία από 80% και άνω (και όχι πια μόνον ολικά τυφλοί κλπ).
Ηλεκτρονικές δαπάνες
Το 30% επί τους εισοδήματος παραμένει και θα απαιτείται από 1.1.2020, όπως παρουσιάστηκε στην διαβούλευση. Από το μέτρο προσδοκά έξτρα έσοδα 557 εκατ. ευρώ το 2020, λόγω αποκάλυψης φοροδιαφυγής. Ωστόσο δεν θα απαιτείται να καλυφθεί το 30% για ποσά διατροφής διαζυγίου, όπως ήταν γνωστό πως θα ίσχυε και για ποσά Εισφοράς Αλληλεγγύης –δηλαδή ελαφρύνονται εισοδήματα .
Για παράδειγμα: με εισόδημα 50.000 κάποιος πληρώνει πχ 5.000 ευρώ για διατροφή και 2.000 ευρώ για Εισφορά Αλληλεγγύης. Αφαιρουμένων αυτών των ποσών, απαιτούνται ηλεκτρονικές δαπάνες 30% επί των 43.000 ευρώ, δηλαδή πληρωμές με κάρτες 12.900 ευρώ. Αν όμως πληρώνει ταυτόχρονα ο ίδιος πάνω από 25.800 ευρώ σε φόρους εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ και ενοίκια για τον ίδιο ή παιδιά του που σπουδάζουν κλπ, τότε η απαίτηση μειώνεται από 30% σε 20% , δηλαδή 8.600 αντί 12.900 ευρώ.
Δαπάνες ανακαίνισης
Ξεκαθαρίζει με το νέο φορολογικό ότι όσοι κάνουν χρήση της έκπτωσης φόρου για δαπάνες ανακαίνισης, δεν θα χάνουν τελικά την έκπτωση 5% που ισχύει αυτομάτως για όλους τους ιδιοκτήτες που εισπράττουν ενοίκια. Η διάταξη θα προβλέπει ότι το 40% των δαπανών για εργασίες και υπηρεσίες ανακαίνισης (όχι υλικά) θα επιστρέφεται ως μείωση φόρου την επόμενη χρονιά και σε βάθος 4ετίας. Μπαίνει «κόφτης» όμως 16.000 ευρώ στις δαπάνες που εκπίπτουν και, συνεπώς, στα 6.400 ευρώ για τη μέγιστη μείωση φόρου εισοδήματος. Το μέτρο θα ισχύσει για τρία χρόνια, για δαπάνες που θα γίνουν στην τριετία 2020-2022 και για τα εισοδήματα που θα δηλωθούν αντίστοιχα στην τριετία 2021-2023, κατά τα οποία και θα εκπίπτει το 40% της δαπάνης από τον φόρο –επιμεριζόμενο όμως σε συνολικά 4 χρόνια.
Ηλεκτρονικά βιβλία
Στο νομοσχέδιο μπαίνουν οι βάσεις και οι προδιαγραφές για την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων στην ΑΑΔΕ και τη λειτουργία της πλατφόρμας των Ηλεκτρονικών Βιβλίων (My Data).Στόχος είναι η παρακολούθηση εσόδων ανά ΑΦΜ, ποσού ΦΠΑ προς απόδοση, στόχευση ελέγχων κλπ.
Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Οικονομικών δίνει διευκρινίσεις για τα επιμέρους μέτρα:
Α. Στον τομέα της φορολογικής ελάφρυνσης των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων, οι κυριότερες φορολογικές ελαφρύνσεις περιλαμβάνουν:
§ Μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων από το 28% που είναι σήμερα στο 24% για το 2019, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ συνεχίζει να ισχύει η μείωση κατά 50% του φορολογικού συντελεστή του πρώτου κλιμακίου της για τις νεοφυείς επιχειρήσεις για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας τους. Επισημαίνεται ότι παραμένει η βούληση για περαιτέρω μείωση του συντελεστή της φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και τα επόμενα έτη.
§ Καθιέρωση εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή 9% για φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, μισθωτούς και συνταξιούχους, από 22% που είναι σήμερα. Με τη μείωση αυτή αναμένεται να ευνοηθούν όχι μόνο όσοι έχουν εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ, αλλά το σύνολο των φορολογουμένων, αφού το εισόδημά τους φορολογείται κλιμακωτά. Επιπλέον, μειώνονται κατά μία ποσοστιαία μονάδα και οι συντελεστές για τα υψηλότερα εισοδήματα.
§ Καθιέρωση χαμηλού φορολογικού συντελεστή 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα με στόχο την ελάφρυνση τους από τα φορολογικά βάρη και την ταυτόχρονη δυνατότητα ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα της ελληνικής οικονομίας, μέσω της σύστασης νέων αγροτικών σχημάτων.
§ Μείωση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος στο 95% του φόρου που προκύπτει για τα νομικά πρόσωπα (για το 2018).
Επιπρόσθετα, αναπροσαρμόζεται η μείωση του φόρου εισοδήματος με βάση τον αριθμό των παιδιών, εφαρμόζονται μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ για τη στήριξη ευπαθών ομάδων (βρεφική προστασία), καθώς και για την κοινωνική προστασία και αποκαθίστανται διαπιστωμένες ανισότητες σε βάρος ευπαθών κοινωνικών ομάδων, ήτοι:
§ Αύξηση του «αφορολόγητου» για κάθε προστατευόμενο τέκνο, ανεξαρτήτως αριθμού αυτών, ενώ ειδικά για τους πολύτεκνους με 5 παιδιά και άνω δεν ισχύει η μείωση των 20 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ αύξησης του εισοδήματός τους, εφόσον το φορολογητέο τους εισόδημα υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.
§ Απαλλαγή από την εισφορά αλληλεγγύης όλων των ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω ανεξαρτήτως της μορφής της αναπηρίας.
§ Μείωση του ΦΠΑ για τα βρεφικά είδη από το 24% που είναι σήμερα στον μειωμένο συντελεστή 13%.
§ Μείωση του ΦΠΑ για τα κράνη των μοτοσικλετιστών και τα παιδικά καθίσματα από το 24% που είναι σήμερα στον μειωμένο συντελεστή 13%.
§ Εξορθολογισμός του τρόπου φορολόγησης των stock options, για τα οποία πλέον η υπεραξία από την άσκησή τους, δε θα προστίθεται στα λοιπά εισοδήματα του φορολογούμενου, προκειμένου να υπαχθεί στην φορολόγηση με βάση την κλίμακα, αλλά αντίθετα θα φορολογείται αυτοτελώς με συντελεστή 15%.
§ Οι καταβολές προς τους εργαζομένους λόγω εξαγοράς ασφαλιστηρίου συμβολαίου τους εξαιτίας της συμμετοχής τους σε εθελούσια έξοδο, δεν αποτελούν πλέον πρόωρη εξαγορά και δεν φορολογούνται με συντελεστή προσαυξημένο κατά 50%.
§ Αναγωγή των ανείσπρακτων δεδουλευμένων αποδοχών που εισπράττονται το έτος 2014 και μετά και εφόσον αναγράφονται διακεκριμένα στην ετήσια βεβαίωση αποδοχών που χορηγείται στον δικαιούχο ή προκύπτει με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο το έτος στο οποίο ανάγονται, σε φόρο με βάση τις διατάξεις του έτους που ανάγονται.
§ Εξορθολογίζονται οι παροχές σε είδος προς τους εργαζομένους με τη μορφή εταιρικού αυτοκινήτου, με τη φορολόγησή τους κλιμακωτά, με βάση τη Λιανική Τιμή Προ Φόρων και με νέους δικαιότερους συντελεστές ανά κλιμάκιο και με εξαίρεση από τη φορολόγηση ως εισόδημα των οχημάτων που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Πώλησης προ Φόρων έως 17.000 ευρώ.
§ Όσον αφορά τις παροχές σε είδος με τη μορφή δανείου, πλέον ως παροχή σε είδος δεν λογίζεται το σύνολο του ποσού του δανείου, αλλά η διαφορά των τόκων που προκύπτει με βάση το επιτόκιο με το οποίο βαρύνεται το δάνειο που λαμβάνει ο εργαζόμενος και του επιτοκίου με το οποίο θα βαρυνόταν αν λάμβανε το δάνειο με επιτόκιο ίσο με το μέσο επιτόκιο της αγοράς.
§ Γίνεται διασάφηση ότι η παροχή σε είδος προσμετράται στο εισόδημα αυτού που τη λαμβάνει, κατά το τμήμα της που υπερβαίνει τα 300 ευρώ σε αξία.
§ Καταργείται η εισφορά 0,6% του ν. 128/1975 στις πιστώσεις factoring και leasing με στόχο τη μείωση του κόστους χρηματοδότησης και συνεπώς λειτουργίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
§ Παρατείνεται ο τρόπος φορολόγησης οχημάτων δημοσίας χρήσης.
§ Τέλος, εξορθολογίζεται ο τρόπος φορολόγησης των εταιρειών επενδύσεων όπως των εταιρειών που επενδύουν σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ), των αμοιβαίων κεφαλαίων ακινήτων, των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και των ΟΣΕΚΑ με στόχο την ενίσχυση της πραγματοποίησης επενδύσεων.
Β. Συγκαταλέγονται σημαντικά κίνητρα για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και κεφαλαίων. Ειδικότερα:
§ Με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων, αποσαφηνίζεται και απλουστεύεται η νομοθεσία για τη φορολογική κατοικία ενώ παράλληλα θεσπίζεται εναλλακτικός τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης με πληρωμή ετήσιου κατ’ αποκοπή φόρου στις περιπτώσεις επενδύσεων άνω των 500.000 ευρώ.
§ Περαιτέρω, μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων από 10% σε 5% και θεσπίζεται η υπό όρους απαλλαγή νομικών προσώπων που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας από το φόρο υπεραξίας μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής.
§ Επίσης, προβλέπεται απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης των τόκων εταιρικών ομολόγων εισηγμένων σε οργανωμένη αγορά.
§ Ρυθμίζεται η αγορά για τις ναυλώτριες εταιρίες γυμνών πλοίων (bareboat chartering) και πλοίων υπό χρηματοδοτική μίσθωση, όπως και θέματα φορολογίας ρυμουλκών, αλιευτικών πλοίων και πλοίων δεύτερης κατηγορίας.
Γ. Εισάγονται μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε σημαντικούς κλάδους με συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας και που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση. Ειδικότερα:
§ Αναστέλλεται η επιβολή ΦΠΑ στις οικοδομές με άδεια από 1-1-2006 και εφεξής, ενώ η αναστολή του Φ.Π.Α. καταλαμβάνει και την αντιπαροχή.
§ Αναστέλλεται η επιβολή του φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων για τρία χρόνια.
§ Εισάγονται κίνητρα για την πραγματοποίηση δαπανών που θα πραγματοποιηθούν για τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, με τη χορήγηση έκπτωσης φόρου 40% για δαπάνες των σχετικών εργασιών, με συνολικό ύψος δαπάνης τις 16.000 ευρώ, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο 4 ετών.
§ Aυξάνεται ο μέγιστος αριθμός των δόσεων της πάγιας ρύθμισης οφειλών από 12 σε 24 και σε ειδικές περιπτώσεις έκτακτων οφειλών από 24 σε 48. Παρέχεται η δυνατότητα ένταξης των ίδιων οφειλών από τον ίδιο οφειλέτη για δεύτερη φορά εάν η ρύθμιση απολεσθεί για οποιοδήποτε λόγο που αφορά σε υπαιτιότητά του.
§ Μειώνεται το μίσθωμα για την εκμίσθωση δημόσιων ιχθυοτρόφων υδάτων σε αλιευτικούς συνεταιρισμούς από 10% σε 5% επί της αξίας των αλιευμάτων.
Δ. Εισάγονται φορολογικά μέτρα για την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης, όπως:
§ Η εισαγωγή δέσμης μέτρων για την προώθηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, παρακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές άλλων κρατών-μελών. Πιο συγκεκριμένα, δεν λογίζεται ως παροχή σε είδος η χορήγηση αυτοκινήτου οχήματος χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Επιπλέον χορηγείται στην επιχείρηση η δυνατότητα υπερέκπτωσης κατά 30% της δαπάνης για τη μίσθωση αυτοκινήτου μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, ενώ και για τη δαπάνη αγοράς, εγκατάστασης και λειτουργίας δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων χορηγείται στην επιχείρηση η δυνατότητα υπερέκπτωσης κατά 30% της ανωτέρω δαπάνης. Τέλος, χορηγείται στην επιχείρηση η δυνατότητα υπεραποσβέσεων με αυξημένους συντελεστές έναντι των υφιστάμενων για την απόκτηση επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων τα οποία είναι χαμηλών ή μηδενικών ρύπων.
§ Η ενίσχυση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και των παροχών στους εργαζόμενους, δίδοντας:
– έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για τις δαπάνες που αφορούν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης,κάρτες απεριορίστων διαδρομών στα ΜΜΜ χωρίς αυτές να αποτελούν εισόδημα για τον εργαζόμενο,
– ενίσχυση της παροχής δωρεών σε χρήμα και σε είδος από ιδρύματα προς το Δημόσιο, μέσω της έκπτωσης από το εισόδημα των δαπανών για δωρεές σε χρήμα ή σε είδος προς το Ελληνικό Δημόσιο και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ε. Σημαντική παρέμβαση στην κατεύθυνση της διαφάνειας και του περιορισμού της φοροδιαφυγής είναι οι ρυθμίσεις για την επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ειδικότερα:
§ Οι μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες θα πρέπει να πραγματοποιούν δαπάνες ίσες με το 30% του πραγματικού τους εισοδήματος με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέραν των ανωτέρω:
1. Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης, καθώς και το ποσό της διατροφής διαζευγμένου συζύγου ή τέκνου.
2. Σε περίπτωση που έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες που αφορούν καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, δανειακές υποχρεώσεις προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται από το τριάντα τοις εκατό (30%) στο είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού τους εισοδήματος
3. Στον φορολογούμενο του οποίου έχει κατασχεθεί ο λογαριασμός, το όριο δαπανών περιορίζεται στις πέντε χιλιάδες ευρώ (5.000 €).
4. Προβλέπονται εξαιρέσεις για φορολογούμενους που έχουν αντικειμενικές δυσκολίες χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής.
ΣΤ. Γίνονται παρεμβάσεις για την μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου της Φορολογικής Διοίκησης και των επιχειρήσεων, με ταυτόχρονη ωφέλεια των φορολογουμένων.
§ Γίνεται εφάπαξ διαγραφή οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων συνολικής αξίας έως 10 ευρώ ανά φορολογούμενο. Με αυτό τον τρόπο, αφενός αποφορτίζεται η Φορολογική Διοίκηση από το γραφειοκρατικό κόστος για την παρακολούθηση των οφειλών αυτών, ενώ πάνω από 500.000 φορολογούμενοι θα αποκτήσουν και πάλι τη δυνατότητα έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, με ότι θετικό αυτό συνεπάγεται για την οικονομική δραστηριότητά τους.
§ Εφαρμόζεται η περιοδική διαγραφή μικροοφειλών συνολικής αξίας έως 1 ευρώ ανά φορολογούμενο, προκειμένου και με αυτό τον τρόπο να αποφορτιστεί η λειτουργία της Φορολογικής Διοίκησης.
§ Δίνεται στις επιχειρήσεις η δυνατότητα να διαγράφουν ποσά ληξιπρόθεσμων οφειλών από πελάτες τους, συνολικού ύψους έως 300 ευρώ ανά οφειλέτη, χωρίς να χρειάζεται να έχουν εξασκήσει προηγουμένως όλες τις νόμιμες διαδικασίες για την είσπραξή τους, δεδομένου ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων το κόστος της διαδικασίας είναι υψηλότερο από το ύψος της οφειλής.
§ Τέλος, επιστρέφεται ή διαγράφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ΕΦΚ που βεβαιώθηκε για κρασιά τα οποία μέχρι και την τελευταία ημέρα ισχύος του ΕΦΚ κρασιού (31.12.2018) δεν είχαν διατεθεί στην κατανάλωση.