Ένας μίνι Βαλκανικός “πόλεμος” είναι σε εξέλιξη με τρόπαιο το νέο εργοστάσιο της Volkswagen, η χωροθέτηση του οποίου παραμένει μετέωρη μετά από την απόφαση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας να μην προχωρήσει στην υλοποίηση της νέας επένδυσης στην Τουρκία.
Το «τρόπαιο» έχει σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα για την οικονομία της χώρας που θα επιλεγεί τελικά. Η μονάδα θα απασχολεί περίπου 4.000 εργαζομένους, ενώ η λειτουργία ενός εργοστασίου υψηλής προστιθέμενης αξίας θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην περιφέρεια που θα λειτουργήσει, εκτός από την αρχική επένδυση η οποία θα ξεπεράσει το ένα δισ. ευρώ.
Τελευταία είσοδος στο χορό των μνηστήρων η Ελλάδα. Η κυβέρνηση αναζητεί τον τρόπο με τον οποίο μία ελληνική προσφορά προς την Volkswagen θα εμφανιστεί ιδιαίτερα ελκυστική ώστε να υπερτερεί από αντίστοιχες που έχουν υποβάλλει Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία και Σλοβακία για την έδρα του νέου εργοστασίου. Την αποκάλυψη ότι για το συγκεκριμένο ζήτημα υπάρχει «ζωηρό» ενδιαφέρον εκ μέρους της πολιτείας έκανε σήμερα ο υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης:
«Η ελληνική κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός, εγώ ως Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και ο αρμόδιος Υφυπουργός για την εξωστρέφεια, ο κύριος Φραγκογιάννης, έχουμε ήδη δείξει ζωηρό ενδιαφέρον γι αυτό το θέμα», δήλωσε ο κ. Γεωργιάδης σε συνέντευξη του στην ΕΡΤ. Αν και επιφυλάχθηκε να προβεί σε ανακοινώσεις ότι θα υπάρχει συγκεκριμένο αποτέλεσμα ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι «και η Ελλάδα έχει μπει σε αυτή τη διεκδίκηση».
Υπενθυμίζεται ότι η VW, μόλις τρεις εβδομάδες μετά την οριστική συμφωνία με την τουρκική κυβέρνηση, αποφάσισε να παγώσει το σχέδιο να κατασκευάσει το νέο εργοστάσιο της λίγο έξω απ’ τη Σμύρνη στην Τουρκία στον απόηχο της τουρκικής επίθεσης στη Συρία. Έκτοτε Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία και Σλοβακία, που είχαν επιχειρήσει απ’ την αρχή να δελεάσουν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία με επιδοτήσεις ή άλλα κίνητρα, επανήλθαν με βελτιωμένες προτάσεις προκειμένου να διεκδικήσουν τη μεγάλη επένδυση που θα φθάσει το 1,3 δισ ευρώ. Στη «μάχη» αυτή τώρα μπαίνει και η Ελλάδα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού.
Ωστόσο ο ανταγωνισμό θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος με δεδομένο ότι όλες οι άλλες χώρες κραδαίνουν μεγάλες επιδοτήσεις ή κίνητρα, που στην περίπτωση της Βουλγαρίας λέγεται ότι φθάνουν τα 260 εκατ. ευρώ και παράλληλα προσφέρουν από τους πλέον χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές μεταξύ των κρατών της ΕΕ.
Δεν αποκλείεται πάντως η VW με τη διαδικασία που άνοιξε εκ νέου να επιθυμεί να «εκβιάσει» μια ακόμα καλύτερη προσφορά απ’ τους Τούρκους – μιας και παρά τις γεωπολιτικές αναταράξεις δεν έχει και στην πραγματικότητα πρόβλημα να επενδύσει στη γειτονική μας χώρα.
Η νέα μονάδα της VW προγραμματίζεται να κατασκευάσει τη νέα γενιά των VW Passat και Skoda Superb, με μέγιστη ετήσια παραγωγική δυναμικότητα 300.000 οχήματα, σύμφωνα με την Automotive News Europe. Το νέο εργοστάσιο, θα διευκολύνει την παραγωγική ικανότητα στα τσεχικά εργοστάσια της Skoda και θα επιτρέψει στο εργοστάσιο της VW στο Έμντεν της Γερμανίας, να διακόψει την παραγωγή του Passat και να επικεντρωθεί στη παραγωγή των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.