Της Στεφανίας Σούκη
«Είμαστε σε παράλληλες συζητήσεις με τις μεγάλες πλατφόρμες -Αirbnb, booking, Homeaway κ.α.- ώστε να πάμε σε μία συνεκτική λύση που θα δώσει, αρχικά, το χρόνο προσαρμογής στους χρήστες και στη συνέχεια θα εκβάλλει από το σύστημα όσους δεν τηρούν τους κανόνες. Αυτή είναι η δική μας προσδοκία».
Αυτό ανέφερε πριν από λίγο ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κ. Γιώργος Πιτσιλής, στην εκδήλωση του δήμου Αθηναίων με θέμα «Δια- μοιράζοντας την τουριστική ανάπτυξη» για την οικονομία διαμοιρασμού προσθέτοντας ότι η ΑΑΔΕ περιμένει ουσιαστικότερη συνεργασία από τις πλατφόρμες, ενώ κεντρικός στόχος της Αρχής είναι η οικειοθελής συμμόρφωση των ιδιοκτητών. Την ανάγκη για ισορροπία στην αγορά και ρύθμιση, χωρίς απαγορεύσεις, εξέφρασε από την πλευρά του και ο δήμαρχος Αθηνών κ. Γιώργος Καμίνης.
«Το πρώτο βήμα έγινε με την ενημέρωση στους ιδιοκτήτες ακινήτων από τις ίδιες τις πλατφόρμες και το επόμενο βήμα θα πρέπει να εστιάζει στους χρήστες που δε θα τηρούν τους κανόνες και θα πρέπει να εκβάλλονται από αυτές τις κοινότητες. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι μεγάλες πλατφόρμες, μέσω των οποίων πραγματοποιούνται οι βραχυχρόνιες μισθώσεις τουριστικών κατοικιών δε θα πρέπει να δίνουν την εντύπωση ότι ανέχονται τη φοροδιαφυγή», δήλωσε ο πρόεδρος της ΑΑΔΕ, με την εκπρόσωπο της μεγαλύτερης πλατφόρμας κ. Σοφία Γκιούσου, παρούσα και αυτή στην εκδήλωση του δήμου Αθηναίων, να δηλώνει ότι η Airbnb ήταν ανέκαθεν και παραμένει ανοικτή στις συζητήσεις με την ελληνική Πολιτεία και στο διάλογο από κοινού με τις υπόλοιπες μεγάλες πλατφόρμες της αγοράς.
Η κ. Γκιούσου έδωσε τα στοιχεία για την Αθήνα, η οποία το 2017 είχε πάνω από 7.000 καταχωρήσεις με πληρότητα 77 διανυκτερεύσεις κατ’ έτος και μέσο εισόδημα για τους ιδιοκτήτες στα 3.300 ευρώ. Τα αντίστοιχα νούμερα για την Ελλάδα είναι 50.900 καταχωρήσεις, με 2.800 ευρώ μέσο εισόδημα για έναν οικοδεσπότη και 29 διανυκτέρευσεις, ως μέση πληρότητα. Σημειωτέον ότι μέσω της πλατφόρμας και των ταξιδιωτών που τη χρησιμοποιούν το όφελος για την ελληνική οικονομία, υπολογίζεται από την ίδια στα 750 εκατ. ευρώ, όπως επεσήμανε η κ. Γκιούσου. «Η δική μας θέση είναι ότι θα πρέπει να υπάρχουν κανόνες και αυτούς ακολουθούμε. Εχουμε ανανεώσει τις πληροφορίες για τους ιδιοκτήτες στην πλατφόρμα με βάση τις νέες ρυθμίσεις και συζητάμε το επόμενο βήμα που δεν μπορεί, όπως είναι ευνόητο, να είναι μόνο από την Airbnb».
Από την πλευρά του, ο κ. Πιτσιλής ανέφερε ότι υπάρχει ροή ως προς τις εγγραφές στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, με έναν αριθμό λίγο κάτω από τις 15.000 αυτή την στιγμή (σ.σ. η σχετική προθεσμία που έχει δοθεί είναι έως τις 30/ 11), ενώ δήλωσε ότι «θα συντονίσουμε τις ενέργειες ανάμεσα στις πλατφόρμες. Είναι πολύ σημαντικό να καταστεί σαφές ότι οι πλατφόρμες δεν μπορεί να είναι απλοί παρατηρητές μίας έκνομης συμπεριφοράς γι’ αυτό και συζητάμε με όλες».
Το μήνυμα μάλιστα του επικεφαλής της ΑΑΔΕ είναι ότι «Η οικονομία διαμοιρασμού μετράει λίγα χρόνια, ενώ η επιβολή φόρων μετράει κάποιες …χιλιετίες. Ο τρόπος φορολόγησης (αν δηλαδή θα υπάρξει παρακράτηση στην πηγή) είναι μία μεγάλη συζήτηση, δεν είναι απλά και μόνο θέμα της ΑΑΔΕ και θέλει μελέτη. Περιμένουμε να δούμε το πώς θα κυλήσουν τα πράγματα και σίγουρα θα λάβουμε και ελεγκτικά μέτρα».
Ο κ. Πιτσιλής ανέφερε ακόμη ότι ο ένας στόχος είναι η οικειοθελής συμμόρφωση με τους φορολογικούς κανόνες και από την άλλη, η μη νόθευση του ανταγωνισμού μέσω ενός ελλιπούς φορολογικού πλαισίου. «Αρα να έχουμε μία δίκαιη ισορροπία ανάμεσα στην οικονομική ελευθερία και τη φορολογική δικαιοσύνη από την άλλη».
Το φορολογικό πλαίσιο, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΑΑΔΕ, θέτει σαφείς υποχρεώσεις με απλές ενέργειες, που θα ολοκληρώνονται ηλεκτρονικά και τεχνικά, οσον αφορά τις δηλώσεις βραχυπρόθεσμης μίσθωσης. «Δουλεύουμε με τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες με σκοπό να δουλέψουμε μαζί στην εφαρμογή ενός νόμου που θα προσφέρει ένα πεδίο ίσων ευκαιριών για όλους. Με σχετική απόφαση παρατάθηκε η ημερομηνία πρώτης εγγραφής έως τις 30/11, ενώ έχουμε βγάλει και δύο βίντεο που εξηγούν στους χρήστες την εφαρμογή της ΑΑΔΕ. Με μεγάλη χαρά διαπιστώσαμε ότι οι μεγάλες πλατφόρμες ξεκίνησαν αντίστοιχες ενημερωτικές ενέργειες σχετικά με τις προϋποθέσεις εγγραφές στο μητρώο και άνοιξαν σχετικούς κωδικούς», ανέφερε ο κ. Πιτσιλής.