search icon

Οικονομία

Μειώσεις ΦΠΑ αν μπει πράσινος φόρος σε ακτοπλοΐα – αερομεταφορές

Πόλεμος Βορείων και Νοτίων στην Ευρώπη για τον νέο περιβαλλοντικό φόρο που θα τεθεί σε ισχύ το 2020 ή το 2021

Δημοσιονομικά «αντίδωρα» και μειώσεις έμμεσων φόρων, όπως και του ΦΠΑ από 24% σε 13% ή και χαμηλότερα ακόμη, προκειμένου να μετριάσει ή και να ακυρώσει την όποια επιβάρυνση τυχόν προκύψει για τα ελληνικά νοικοκυριά από την επιβολή ενός νέου περιβαλλοντικού φόρου που θα τεθεί σε ισχύ πανευρωπαϊκά από το 2020 ή 2021 και μετά εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών.

Με αφορμή την ανάγκη λήψης μέτρων για ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής, στο τραπέζι του Eurogroup πέφτουν ιδέες που οδηγούν σε «πόλεμο» τα ευρωπαϊκά κράτη. Στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει», Βόρειοι και Νότιοι στην Ευρώπη διαγκωνίζονται πού θα μπει ο νέος φόρος, ποιοι θα τον πληρώσουν και τι ποσό.

Ο διεθνής ανταγωνισμός για την επιβολή νέων περιβαλλοντικών φόρων υποχρέωσε τις προηγούμενες ημέρες τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα να βάλει πάγο στις προτάσεις Ευρωπαίων ομολόγων του να μπει ο νέος φόρος στη ναυτιλία και στις αεροπορικές μεταφορές. Η μάχη όμως μόλις άρχισε και, διά παν ενδεχόμενο, στο οικονομικό επιτελείο ετοιμάζουν απάντηση στις πιέσεις που, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχιστούν και θα ενταθούν ως τα τέλη της χρονιάς.

Τη μελέτη για τις μεγάλες ανατροπές που θα φέρει ένας νέος «πράσινος φόρος» και πού μπορεί να επιβληθεί, έχει αναλάβει ο ΟΟΣΑ. Θέμα χρόνου θεωρούνται οι ανακοινώσεις του διεθνούς οργανισμού για το ποιοι κλάδοι επιβαρύνονται υπερβολικά με ειδικούς ή περιβαλλοντικούς φόρους διεθνώς, και ποιοι όχι. Αρχές Σεπτεμβρίου, επίσης, ειδική ομάδα εργασίας της Κομισιόν κατέθεσε προτάσεις ο κ. Σταϊκούρας διαφώνησε στην πρόταση για επιβολή νέου φόρου στη ναυτιλία και στις αερομεταφορές, την οποία έθεσαν Ολλανδοί, Σουηδοί και Γερμανοί στο άτυπο Eurogroup τον Σεπτέμβριο.

Ο υπουργός Οικονομικών τόνισε πως η ελληνική κυβέρνηση είναι αντίθετη σε επιβολή ενός τέτοιου φόρου. Μαζί με την Ελλάδα εκδήλωσαν την αντίδρασή τους και άλλες χώρες του Νότου που εξαρτώνται από τον τουρισμό, τη ναυτιλία και τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις.

Μείωση ΦΠΑ

Επειδή όμως το σχέδιο «αμπαλάρεται» πανευρωπαϊκά σαν ένας ακόμη «πράσινος φόρος» σε βάρος των ρυπογόνων δραστηριοτήτων, στην κυβέρνηση αναζητούν λύση για την περίπτωση που -μετά από εκθέσεις και πιέσεις- το σχέδιο επιβολής του προχωρήσει και σε τομείς όπου θίγονται συμφέροντα της χώρας. Πιλότος θεωρείται η λύση της μείωσης του ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα, από 24% σε 13%, για να μην αυξηθεί το μεταφορικό κόστος επιβατών και προϊόντων στη νησιωτική Ελλάδα. Η λύση της μείωσης του ΦΠΑ στα κόμιστρα μεταφοράς στα νησιά ενισχύεται και από τις αδυναμίες που παρουσιάζει στη λειτουργία του το «μεταφορικό ισοδύναμο».

Παρότι το σύστημα σχεδιάστηκε για να αμβλύνει τις επιπτώσεις από την αύξηση του ΦΠΑ στη νησιωτική Ελλάδα, πληροφορίες αναφέρουν ότι σχεδόν το μισό κονδύλι από τα 570 εκατ. ευρώ που προβλέφθηκαν για φέτος παραμένει αδιάθετο και δεν μπορεί να απορροφηθεί απ’ όσους τα έχουν τα ανάγκη. Από την άλλη, όμως, χώρες όπως η Ελλάδα και η Μάλτα δύσκολα θα αποτρέψουν επιβαρύνσεις για τους εφοπλιστές και τις υπό ελληνική ή μαλτέζικη σημαία ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Exit mobile version