Kατά 11% φθηνότερο εκτιμάται ότι θα είναι φέτος το πετρέλαιο θέρμανσης σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονιά, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών. Με βάση τις τρέχουσες τιμές, η τιμή του πετρελαίου θα διαμορφωθεί σε 1,020 ευρώ ανά λίτρο από 1,146 ευρώ που ήταν η τιμή του τον Οκτώβριο του 2018 και 1,136 ευρώ ανά λίτρο στο κλείσιμο της περιόδου τον Απρίλιο του 2019.
Όπως ανέφερε χθες ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Αληγιζάκης σε ενημερωτική συνάντηση δημοσιογράφων, οι Κασσάνδρες για εκτόξευση των τιμών των καυσίμων από την πρόσφατη κρίση στον Περσικό κόλπο δεν επιβεβαιώθηκαν τονίζοντας ότι καλό θα είναι να αποφεύγονται οι υπερβολές.
Ο ίδιος σημείωσε ότι η αγορά καυσίμων θα μπορούσε να τονωθεί αν η πολιτεία ανέβαζε τα εισοδηματικά κριτήρια στα 50.000 ευρώ για το επίδομα θέρμανσης. Όπως ανέφερε θα διπλασιαζόταν το κονδύλι της επιδότησης που πέρσι ήταν 57 εκ. ευρώ, ωστόσο τα δημόσια ταμεία θα εισέπρατταν περισσότερα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ.
Ωστόσο, το στέλεχος των πετρελαιοειδών και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ, έκρουσε για άλλη μια φορά το κουδούνι του κινδύνου για μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο και απειλούν την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Μεγάλη και διαχρονική πληγή αποτελεί η παραβατικότητα στα καύσιμα ενώ οι προκλήσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής καθιστούν προβληματική την πορεία των επιχειρήσεων του κλάδου που καλείται να προσαρμοστεί πιεστικά στην ευρωπαϊκή οδηγία για την ενεργειακή απόδοση και την εξοικονόμηση ενέργειας.
Σαρώνει η παραβατικότητα, απούσα η πολιτεία
Από το 2012 που εκδόθηκε η πρώτη απόφαση για την εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών στα καύσιμα, ελάχιστα βήματα έχουν γίνει για να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα της παραβατικότητας στα καύσιμα με το λαθρεμπόριο, τη νοθεία και τις πειραγμένες αντλίες.
Χθες ο κ. Αληγιζάκης υπογράμμισε ότι στις μεγάλες εκκρεμότητες περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη συστήματος για αξιοποίηση δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών – εκροών.
Σύμφωνα με τις εταιρείες, ο αρχικός στόχος και δέσμευση από την ΑΑΔΕ ήταν για τις 31 Δεκεμβρίου του 2018 και τώρα μετατίθεται για τις 31 Δεκεμβρίου του 2021!
Σύμφωνα με τον κλάδο για να εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά τα μέτρα για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας – και κάθε παρανομίας – στα καύσιμα (συστήματα εισροών – εκροών, GPS, κλπ,) θεωρείται απαραίτητο να οριστεί ένας φορέας που θα έχει όλη την ευθύνη για την ολοκλήρωση του έργου καθώς και ένα στέλεχος με αποφασιστικές αρμοδιότητες, ως υπεύθυνος συντονιστής -διαχειριστής του όλου προγράμματος (Project Manager).
Μάλιστα ο ΣΕΕΠΕ, εμφανίζεται αποφασισμένος να συνεργαστεί με την πολιτεία, και να συνεισφέρει οικονομικά, χρηματοδοτώντας την ταχεία εφαρμογή των συστημάτων εισροών-εκροών, καθώς και άλλες δράσεις, όπως την εκπαίδευση ελεγκτών, και την λειτουργία των ΚΕΔΑΚ.
Σήμερα, εκτός από τις τεχνικές και λειτουργικές εκκρεμότητες που υπάρχουν και χρήζουν την έκδοση σειράς υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων, οι σημαντικότερες καθυστερήσεις για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική εφαρμογή της λειτουργίας των συστημάτων εισροών – εκροών είναι:
· Η έκδοση Υπουργικής Απόφασης που αφορά στο σύστημα εισροών – εκροών στις φορολογικές αποθήκες για τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραμμογράφηση των δεδομένων του συστήματος εισροών – εκροών που θα αποστέλλονται στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) .
· Η αναθεώρηση της ΚΥΑ για την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών – εκροών στις φορολογικές αποθήκες έχει δρομολογηθεί και αναμένεται η υπογραφή της.
Όπως επισήμανε χθες, ο κ. Αληγιζάκης, με την υφιστάμενη διαδικασία, οι πρατηριούχοι καταχωρούν οι ίδιοι τα στοιχεία της προμηθεύτριας εταιρίας στο σύστημα και δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης της ορθότητας αυτών των στοιχείων καθώς το σύστημα δεν είναι αυτοματοποιημένο.
Το πρόβλημα θα λυθεί με την πλήρη λειτουργία των συστημάτων στις Φορολογικές Αποθήκες.
· Κρίσιμο σημείο ουσιαστικού ελέγχου της επιβολής του συστήματος είναι η εφαρμογή της διάταξης που απαγορεύει στις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών να εφοδιάζουν δεξαμενές που δεν διαθέτουν τον οριστικό μοναδικό αριθμό ΑΜΔΙΚΑ που αποκτάει κάθε δεξαμενή διασυνδεδεμένη με σύστημα εισροών – εκροών στην ΓΓΠΣ.
Θα πρέπει επίσης, σύμφωνα με τον κλάδο οπωσδήποτε να δημιουργηθεί διασύνδεση των Εταιριών Εμπορίας με την ΓΓΠΣ, ώστε να γνωστοποιούνται online οι οριστικοί μοναδικοί αριθμοί ΑΜΔIΚΑ κάθε νόμιμης δεξαμενής, ώστε να μην εφοδιάζονται δεξαμενές εκτός συστήματος.
Επιπλέον, εκκρεμεί η τροποποίηση της ΚΥΑ για τον καθορισμό των προδιαγραφών, της διαδικασίας και των λεπτομερειών για την εγκατάσταση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα, η οποία ήταν ουσιαστικά ανεφάρμοστη.
Η παραβατικότητα στα καύσιμα αποτελεί ένα μεγάλο χαστούκι στην αγορά, η οποία πορεύεται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, χάνοντας μέσα στα χρόνια της κρίσης και των μνημονίων το 40% των πωλήσεων. Η τάση συνεχίζει να είναι στάσιμη, με τις
πωλήσεις βενζινών στο οκτάμηνο του 2019 να καταγράφουν μείωση έως 2% και τις πωλήσεις του πετρελαίου κίνησης να εμφανίζονται ελάχιστα αυξημένες κατά 1%.
Η ρευστότητα του κλάδου
Η διοίκηση του ΣΕΕΠΕ αναφέρθηκε χθες και στην οικονομική ρευστότητα των επιχειρήσεων του κλάδου, η οποία έχει πληγεί από τις μεγάλες αυξήσεις των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) τα τελευταία χρόνια και την προκαταβολή φόρων και δασμών.
Όπως τονίζεται στην Ελλάδα, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης των καυσίμων και ο ΦΠΑ προκαταβάλλονται κατά τον εκτελωνισμό, σε αντίθεση με ότι ισχύει στα περισσότερα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ανάλογα με το κράτος-μέλος, ο ΕΦΚ καταβάλλεται μετά από 14 έως 30 μέρες), αλλά και στη χώρα μας, σε όλους τους κλάδους με υψηλό ΕΦΚ όπως τα καπνικά προϊόντα και τα οινοπνευματώδη.
Πάγιο και διαχρονικό αίτημα των εταιριών εμπορίας είναι να προσαρμοσθεί ο τρόπος καταβολής των φορολογικών επιβαρύνσεων (ΕΦΚ, ΦΠΑ, κλπ.) – στα δεδομένα των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης – και αντί για την προκαταβολή τους, όπως ισχύει σήμερα, να εγκριθεί η χορήγηση πίστωσης ορισμένων ημερών, με ταυτόχρονη κατάθεση των αντίστοιχων τραπεζικών εγγυήσεων.
Όπως σημειώνουν. αυτή η αλλαγή, αφενός δεν έχει δημοσιονομικό βάρος (μόνο μια μικρή υστέρηση κατά την αρχική εφαρμογή) και αφετέρου θα βοηθήσει σημαντικά, προκειμένου να μετακυληθεί αυτή η ρευστότητα τόσο στους επαγγελματίες κατόχους άδειας λιανικής πώλησης του κλάδου και άλλους επαγγελματίες (κατασκευαστικές εταιρίες, εξαγωγικές επιχειρήσεις και βιομηχανίες, κλπ.), όσο και στους τελικούς καταναλωτές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κλάδου, οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών προκαταβάλλουν στο κράτος, κάθε χρόνο, περίπου 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ για φόρους (ΕΦΚ και ΦΠΑ).