του Αργύρη Παπαστάθη
Απότομα προσγειώνουν την ανάπτυξη στο 1% του ΑΕΠ από το 2022 και μετά οι Ευρωπαίοι στην επικαιροποιημένη Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους που προσαρτήθηκε μετά το Eurogroup στην Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους (DSA) που συνοδεύει την Έκθεση Συμμόρφωσης της Κομισιόν.
Τον Μάρτιο η αντίστοιχη έκθεση έκανε λόγο για ανάπτυξη 1,5% από το 2023 ως το 2030 και 1,25% στη συνέχεια. Η εξέλιξη αυτή φέρνει πιο κοντά τους Ευρωπαίους στα συμπεράσματα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου το οποίο επιμένει σε χαμηλή ανάπτυξη μακροπρόθεσμα και ζητούσε μια μεγαλύτερη ελάφρυνση του χρέους που θα διασφάλιζε τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του.
Τα ξημερώματα της Παρασκευής, η επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ έχοντας δίπλα της τον Επίτροπο Μοσκοβισί, δεν άνοιξε τα χαρτιά της για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του Ελληνικού χρέους. Ωστόσο το Νομισματικό Ταμείο θα συντάξει τη δική του Ανάλυση Βιωσιμότητας στο οποίο σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες θα χαρακτηρίζεται μακροπρόθεσμα μη βιώσιμο παρά την απόφαση του Eurogroup που βελτιώνει τη δυνατότητα εξυπηρέτησής του σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Η έκθεση της Κομισιόν αναφέρει επίσης ξεκάθαρα ότι η Ελλάδα δεν χρησιμοποίησε 24,1 δις ευρώ από τον εγκεκριμένο φάκελο χρηματοδότησης των 86 δις ευρώ του τρίτου μνημονίου. Τα χρήματα αυτά, η πρόσβαση στα οποία εξασφαλίστηκε με τη λήψη σκληρών μέτρων από τον Ιούλιο του 2015, προσφέρονται με χαμηλό επιτόκιο στην περιοχή του 1% και μετά τις 20 Αυγούστου που τελειώνει το μνημόνιο χάνονται.
Εξαφανίστηκαν τα μαγικά πλεονάσματα
Στην Έκθεση Συμμόρφωσης η εικόνα των πλεονασμάτων είναι εντελώς διαφορετική από εκείνη που παρουσίασε το υπουργείο Οικονομικών στους Έλληνες βουλευτές και που ψήφισε το κοινοβούλιο στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου. Ενώ στο Μεσοπρόθεσμο, το οποίο όπως αποδεικνύεται ήταν για εσωτερική κατανάλωση, υπάρχουν τεράστια υπερπλεονάσματα τα οποία αγγίζουν το αστρονομικό 5,19% το 2022 η εικόνα στην Έκθεση της Κομισιόν είναι διαφορετική.
Ως προς το τι θα περισσέψει τελικά πάνω από το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, το οποίο η κυβέρνηση θεωρεί «δημοσιονομικό χώρο» για να υπόσχεται επιπλέον παροχές, η Εκθεση Συμμόρφωσης δεν εμπνέει αισιοδοξία:
– για φέτος η Κομισιόν προβλέπει ακριβώς 3,5% (δηλαδή “μηδέν” υπέρβαση) και όχι 3,56% του ΑΕΠ ή περίπου 117 εκατ. ευρώ, τα οποία η Αθήνα υπόσχεται να διατεθούν για φοροαπαλλαγές.
– για το 2019, αν όλα πάνε καλά, η Κομισιόν προβλέπει 3,8% και όχι 3,96% του ΑΕΠ όπως το Μεσοπρόθεσμο. Δηλαδή το υπερ-πλέονασμα μειώνεται σε 0,3% αντί 0,46%. Και αυτό σημαίνει ότι στην διετία 2018-2019 τα περίπου 900 εκατ. ευρώ που υπολόγιζε η κυβέρνηση κόβονται κατά 40%.
– από το 2020 το «ψαλίδι» μεγαλώνει αφού οι θεσμοί προβλέπουν πρωτογενές 3,8% του ΑΕΠ και όχι 4,15% (-0,35% του ΑΠ), το 2021 4,1% αντί 4,53% (-0,43%) και το 2022 4,3% αντί 5,19% (-0,89% του ΑΕΠ). Αθροιστικά στην τρειτία 2020-2022 η απόκλιση φτάνει στα 3,5 δισ. ευρώ (ή συνολικά στα 4 δισ. από φέτος έως το 2022).
Από 2023 τα πρωτογενή πλεονάσματα θα περιοριστούν από το 3,5% στο 3% του ΑΕΠ, το 2024 θα πέσουν στο 2,5% του ΑΕΠ και από το 2025 έως το 2060 θα παραμείνουν στο 2,2% του ΑΕΠ.