search icon

Οικονομία

Μέσω ΤΑΙΠΕΔ η πώληση ΔΕΚΟ που αδυνατούν να εξυγιανθούν

Σπριντ ιδιωτικοποιήσεων έως τον Ιούνιο για την έξοδο από το μνημόνιο: Θα πρέπει να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για ΔΕΠΑ, ΕΛ.ΠΕ. και ΔΕΗ, για να διευκολυνθεί η ελάφρυνση του χρέους

Του Αργύρη Παπαστάθη

Ανοίγει ο δρόμος για την πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου σε μεγάλες ΔΕΚΟ, καθώς μετά τη ματαίωση σύστασης της Εταιρείας Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) ο κλήρος για την πώληση των ΔΕΚΟ που δεν θα καταστεί εφικτό να εξυγιανθούν πέφτει τελικά στο ΤΑΙΠΕΔ. Οπως πληροφορείται το «business stories», η δυνατότητα αυτή αναμένεται να αποκρυσταλλωθεί στα κείμενα των συμφωνιών με τους θεσμούς πριν από την ολοκλήρωση του μνημονίου τον Αύγουστο.

Προηγούνται ασφαλώς τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν ήδη μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ με στόχο φέτος να προκύψουν έσοδα 2 δισ. ευρώ. Η τελευταία κίνηση θεωρείται απαραίτητη από τα κράτη-μέλη του Eurogroup προκειμένου να δοθεί στην Ελλάδα η ελάφρυνση του χρέους το ερχόμενο καλοκαίρι. Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά. Σύμφωνα με πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο, κυβέρνηση και θεσμοί συμφώνησαν ότι δεν πρέπει να καεί η συσσωρευμένη εμπειρία και τεχνογνωσία του παλιού Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο λειτουργεί από το 2011 και προσφάτως η διάρκεια ζωής του παρατάθηκε έως τον Ιούλιο του 2020. Η λύση αυτή προκρίθηκε σε συνέχεια της απόφασης να μη δημιουργηθεί η ΕΔΗΣ στην οποία επρόκειτο να μεταβιβαστούν οι συμμετοχές του κράτους σε δημόσιες επιχειρήσεις. Με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή το Υπερταμείο αναμένεται να αποκτήσει τα κλειδιά από 14 ΔΕΚΟ με περίπου 40.000 εργαζομένους.

Ανάμεσά τους το 34% της ΔΕΗ (το 17% παραμένει στο ΤΑΙΠΕΔ και οδεύει προς πώληση), το 50,3% της ΕΥΔΑΠ, το 51% της ΕΥΑΘ, τα ΕΛ.ΤΑ., οι αστικές συγκοινωνίες (ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές ΣΤΑ.ΣΥ. και ΟΣΥ), το 25% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, η ΔΕΘ-HELEXPO, τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (μειοψηφικό ποσοστό), οι Ελληνικές Αλυκές, η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ., η Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου και το ΟΑΚΑ αφού μετατραπεί σε επιχείρηση.

Εκτός βγήκαν την τελευταία στιγμή η Αττικό Μετρό και οι Κτιριακές Υποδομές, ενώ ο ΟΣΕ και η ΕΛΒΟ αναμένεται να ενταχθούν σε επόμενη φάση. Για την ΕΑΒ θα προηγηθεί αξιολόγηση προκειμένου να διαπιστωθεί αν πλήττεται η αμυντική ικανότητα της χώρας. Το Υπερταμείο ελέγχεται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς μέσω του πενταμελούς εποπτικού συμβουλίου, πρόεδρος του οποίου είναι ο Γάλλος Ζακ Λε Παπ. Ωστόσο η μεταβίβαση των ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο, ο έλεγχός του από τους θεσμούς και η δυνατότητα πωλήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ δεν σημαίνει ότι οι ΔΕΚΟ θα βγουν μαζικά στο σφυρί. Οπως ανέφερε τον Δεκέμβριο στο «business stories» ο πρόεδρος του Υπερταμείου Γιώργος Διαμαντόπουλος, «οι ΔΕΚΟ δεν είναι προς πώληση», ενώ στόχος είναι «να γίνουν βιώσιμες και ανταγωνιστικές στον κλάδο τους. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να καταρτιστούν επιχειρησιακά σχέδια η εφαρμογή των οποίων θα οδηγήσει στην εξυγίανσή τους και εν τέλει σε θετικά καθαρά αποτελέσματα (κερδοφορία)».

Βέβαια με βάση τη Σύνοδο Κορυφής της 12ης Ιουλίου του 2015 και τον ιδρυτικό νόμο του Υπερταμείου η δυνατότητα πώλησης υπάρχει, ωστόσο στόχος τόσο της κυβέρνησης όσο και της διοίκησής του δεν είναι αυτός. Σε πρώτη φάση θα αξιολογηθούν οι διοικήσεις και στη συνέχεια θα καταρτιστούν σχέδια για την εξυγίανση ή την ενίσχυση των ΔΕΚΟ όπου χρειάζεται. Υπενθυμίζεται ότι το Υπερταμείο ονομάζεται επισήμως Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) και έχει τρεις θυγατρικές: το ΤΧΣ, την ΕΤΑΔ και το ΤΑΙΠΕΔ.

Σπριντ έως τον Ιούνιο

Εν τω μεταξύ, στο ΤΑΙΠΕΔ, το παλιό Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, οι μηχανές δουλεύουν στο φουλ για να πιαστεί ο φετινός στόχος για έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ. H πρόοδος στις ιδιωτικοποιήσεις είναι κρίσιμης σημασίας για την ολοκλήρωση του μνημονίου και τη διαπραγμάτευση για το χρέος.

Παράγοντες των Βρυξελλών έχουν διαμηνύσει στην Αθήνα ότι το Eurogroup θα δυσκολευτεί να δώσει κάτι παραπάνω στην Ελλάδα για το χρέος το καλοκαίρι, αν η χώρα δεν φαίνεται πρόθυμη να συνεισφέρει από τη δική της πλευρά. Πιο απλά, αν η Ελλάδα δεν προχωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις που έχει υποσχεθεί να κάνει και από τις οποίες προέρχονται έσοδα που μειώνουν το δημόσιο χρέος, οι Ευρωπαίοι θα έχουν μικρότερο κίνητρο να βάλουν το χέρι στην τσέπη ή να υποστούν απώλειες. Εως τον Ιούνιο, σύμφωνα με το Bloomberg, θα πρέπει να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 17% της ΔΕΗ ή να επιλεγεί μια άλλη μέθοδος με ισοδύναμο αποτέλεσμα. Για να φτάσουμε εκεί θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί το market test για τις τέσσερις λιγνιτικές μονάδες της Επιχείρησης σε Φλώρινα και Μεγαλόπολη και να υπάρξουν αγοραστές που θα βάλουν το χέρι στην τσέπη.
Επιπλέον, έως το τέλος Μαρτίου θα πρέπει να ενεργοποιηθεί η διαδικασία πώλησης του 30% των μετοχών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», του 65% της ΔΕΠΑ, του 5% του ΟΤΕ και του 35,5% των Ελληνικών Πετρελαίων. Ακόμη, έως τον Φεβρουάριο το ΤΑΙΠΕΔ θα αναζητήσει σύμβουλο για την πώληση της ΔΕΗ. Στο μεταξύ, αυτή τη βδομάδα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας ενημερώθηκε από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για το σχέδιο αξιοποίησης δέκα ακόμη λιμανιών της χώρας που βρίσκονται υπό τη διαχείρισή του.

Πρόκειται για τα λιμάνια του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας.

Και αυτή η διαδικασία αναμένεται να τρέξει γρήγορα.

Το πιο σημαντικό κεφάλαιο όμως είναι το Ελληνικό, στο οποίο οι Βρυξέλλες αποδίδουν μεγάλη συμβολική αλλά και πολιτική σημασία. Θα πρέπει έως τον Ιούνιο να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες και ο ανάδοχος να μπορεί πλέον να καταβάλει τα 300 εκατ. ευρώ της πρώτης δόσης και να προχωρήσει με τις άδειες.

«Θα παρακολουθούμε το θέμα στενά μέχρι να μπουν μπουλντόζες και να αρχίσουν να προσλαμβάνονται άνθρωποι για να δουλέψουν στον χώρο», αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που βρίσκεται πολύ κοντά στη διαπραγμάτευση, σαφές μήνυμα ότι για ζητήματα αυτού του επιπέδου η επιτήρηση θα συνεχιστεί και μετά την ολοκλήρωση του μνημονίου τον Αύγουστο του 2018.

Exit mobile version