Της Μαριάννας Τζάννε
Ένα μήνα μετά την δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλου, ότι θα υπογράψει την περιβαλλοντική μελέτη για τα διόδια στον Άγιο Στέφανο και την Βαρυμπόμπη, το θέμα επανήλθε ξανά χθες στην επικαιρότητα με αφορμή την αρνητική θέση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής. Κατά την συνεδρίαση του ΠΕΣΥ, στο οποίο παραβρέθηκε και ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, κάτοικοι της περιοχής και εκπρόσωποι του κινήματος «Δεν Πληρώνω» εναντιώθηκαν στην πολιτική των διοδίων, ζητώντας όχι μόνο να μην τοποθετηθούν οι σταθμοί στην περιοχή αλλά να αφαιρεθούν και άλλοι που βρίσκονται εντός του περιαστικού χώρου στην εθνική οδό από την Μεταμόρφωση έως τις Αφίδνες.
Μεταξύ άλλων, «στην απόφαση τονίζεται η ανάγκη εφαρμογής συστήματος αναλογικής χιλιομετρικής χρέωσης όχι μόνο στην Εθνική αλλά και την Αττική οδό, που οφείλει να είναι στην κατεύθυνση της δραστικής μείωσης των τελών διοδίων».
Στην Περιφέρεια Αττικής φαίνεται να αγνοούν ότι τις συνεχείς αναβολές στην τοποθέτηση των δύο σταθμών εντός του αστικού ιστού, πληρώνει ο κρατικός προϋπολογισμός με περίπου 15 εκατ. ευρώ ετησίως. Η εγκατάσταση των διοδίων προβλέπεται με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και στις αναθεωρημένες συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους του 2013.
Χθες, ο υπουργός Υποδομών ανακοίνωσε ότι οι σταθμοί δεν θα εγκατασταθούν καθώς θα εφαρμοστεί αναλογικό σύστημα χρέωσης από το 2018. Επανέλαβε μάλιστα την βούληση της κυβέρνησης να υπάρξει μια συνολική επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων, η οποία όμως περνά μέσα από την επιμήκυνση των συμβάσεων παραχώρησης και τη συναίνεση των τραπεζών. Η τοποθέτηση των πλευρικών σταθμών σε Βαρυμπόμπη και Άγιο Στέφανο εκκρεμεί από το 2010. Πέρσι εστάλη στο ΥΠΕΝ η περιβαλλοντική μελέτη τυ έργου,την οποία δεν υπέγραψε ο κ. Πάνος Σκουρλέτης. Στα τέλη Μαρτίου ο κ. Φάμελλος πήρε θέση, δηλώνοντας ότι τα νέα διόδια θα τοποθετηθούν και ότι θα είναι αναλογικά, χωρίς να επιβαρύνουν τους κατοίκους. Δεδομένου ότι οι αυτοκινητόδρομοι ολοκληρώνονται οριστικά έως τα τέλη Αυγούστου, η εταιρεία παραχώρησης οφείλει να έχει επιλύσει έως τότε και όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις της σύμβασης και ο φάκελος των διοδίων είναι μία από τις πιο σοβαρές. Το ψήφισμα του Περιφερειακού Συμβουλίου προβλέπει:
-«Όχι» στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου και εντός του αστικού αστού της Περιφέρειας Αττικής. Το περιαστικό τμήμα της Εθνικής οδού από Μεταμόρφωση έως Αφίδνες να παραμείνει ελεύθερο από διόδια.
-Την απομάκρυνση των ήδη εγκατεστημένων διοδίων εντός του Νομού Αττικής, καθώς η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων καθιστά τη χρήση των εθνικών οδών υποχρεωτική για τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της Αττικής.
-Την ενεργοποίηση της προβλεπόμενης από το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης από τα Βόρεια προάστια μέχρι την Εθνική οδό.
– Άμεση απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής διοδίων των κατοίκων και των εργαζομένων των όμορων σε σταθμούς διοδίων περιοχών, που αφορούν σε τοπικές καθημερινές μετακινήσεις καθώς και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
– Οριστική παύση των διώξεων των πολιτών που συμμετείχαν σε κινήματα κατά των διοδίων.