Συναγερμός λόγω κορωνοϊού έχει σημάνει για τον ελληνικό τουρισμό, για τον οποίο ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων επεξεργάζεται συγκεκριμένες προτάσεις, ενώ και οι εκτιμήσεις από πλευράς του κυβερνητικού επιτελείου αναφέρουν ότι η δέσμη μέτρων που θα ληφθούν θα είναι μεγαλύτερη από αυτά που ελήφθησαν για τις ελληνικές επιχειρήσεις μετά την κατάρρευση της Thomas Cook τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ενδεικτικό του αντίκτυπου που θα έχει η παράμετρος του κορωνοϊού στον τουρισμό παγκοσμίως είναι η τελευταία εκτίμηση από πλευράς του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UNWTO) ότι η πτώση στις αφίξεις παγκοσμίως θα είναι έως 3% (από άνοδο 4% που ήταν η εκτίμηση για φέτος) για πρώτη φορά μετά το θετικό «σερί» των τελευταίων ετών, ενώ ως προς τη ζημία σε έσοδα το νούμερο κάνει λόγο για εκτιμώμενες απώλειες έως 50 δισ. δολάρια.
Για τη χώρα μας, είναι δεδομένη η μεγάλη συμβολή του κλάδου στο ελληνικό ΑΕΠ και μια ελαφρά υστέρηση των τουριστικών εσόδων της τάξης των 500-600 εκατ. ευρώ (πέρυσι ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 18 δισ.) θα έχει σημαντική επίπτωση στο σύνολο της οικονομίας: Κι αυτό γιατί με τους πολλαπλασιαστές τους κλάδου, από 2,2 έως 2,6 όπως τους μετρά το ΙΟΒΕ και το ΚΕΠΕ η συμβολή του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων και των εσόδων σε διάφορους τομείς της αλυσίδας (καταλύματα, εστίαση, ψυχαγωγία, εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων κ.τ.λ.) το νούμερο ανεβαίνει σε 1,25 δισ. ευρώ.
«Ο ελληνικός τουρισμός έχει αντιμετωπίσει και στο παρελθόν δύσκολες συγκυρίες κι έχει αποδείξει πως έχει τη δύναμη και την ποιότητα να αντεπεξέλθει. Ο ΣΕΤΕ ετοιμάζει πρόταση για δέσμη μέτρων προς τα Υπουργεία Οικονομικών και το Εργασίας και είναι παρών στις εξελίξεις», δηλώνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος.
Από την πλευρά του υπουργείου Τουρισμού, μεταξύ αυτών που έβαλε στο «τραπέζι» ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης στις συσκέψεις που έγιναν για το θέμα των μέτρων στο κυβερνητικό επιτελείο είναι, πέραν των οικονομικών μέτρων προς τις επιχειρήσεις, και δύο βασικά ζητήματα για τον κλάδο που έχουν να κάνουν με τον κρίσιμο παράγοντα της ζήτησης:
-Το ένα έχει να κάνει με το πώς θα στηριχθούν οι αεροπορικές διασυνδέσεις της χώρας, δεδομένου ότι το θέμα συνεχώς εξελίσσεται και βρισκόμαστε προ των πυλών της έναρξης του θερινού προγράμματος των εταιρειών. Στο σημείο αυτό αξιολογείται θετικά ότι αυτή την στιγμή (αν και τα πράγματα αλλάζουν με τη …μέρα) δεν υπάρχουν ακυρώσεις για αεροπορικές συνδέσεις σε ελληνικούς προορισμούς για το καλοκαίρι, έστω κι αν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η μετάθεση προς τα πίσω της έναρξης νέων δρομολογίων που ήταν προγραμματισμένα να ξεκινήσουν π.χ. στο τέλος Μαρτίου- αρχές Απριλίου.
-Το δεύτερο ζήτημα σχετίζεται με το πώς θα στηριχθεί η ζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, από την στιγμή που η μεγάλη πλειοψηφία των επισκεπτών των μεσογειακών χωρών αφορά Ευρωπαίους τουρίστες και αυτό είναι ένα θέμα το οποίο μπορεί να τεθεί και σε κεντρικό επίπεδο, στις Βρυξέλλες.
Ούτως ή άλλως ακόμη και για τα οικονομικά μέτρα που θα ληφθούν αναμένονται σε κεντρικό επίπεδο, από την Ε.Ε. οι αποφάσεις που θα ληφθούν για την στήριξη των ευρωπαϊκών οικονομιών λόγω κορωνοϊού.
«Συγκεντρώνουμε συνεχώς στοιχεία από όλους του κλάδους για τις επιπτώσεις, ώστε να υπάρξουν και οι αντίστοιχες προτάσεις για κάθε κλάδο που πλήττεται από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών, με συγκεκριμένα δεδομένα», αναφέρει ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης.
Ο ίδιος, μετά και το ταξίδι στο Βερολίνο από το οποίο επέστρεψε την περασμένη Παρασκευή διαπιστώνε ότι «η πτώση των προκρατήσεων για το κύριο ελληνικό τουριστικό προϊόν- την καλοκαιρινή σεζόν- δεν είναι τόσο μεγάλη και πρέπει να το τονίσουμε αυτό. Πρόκειται για μία έκτακτη κατάσταση, και μόλις ομαλοποιηθεί, η ζήτηση θα αυξηθεί αμέσως γιατί το «πάγωμα» των προκρατήσεων είναι οριζόντιο σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές. Η Ελλάδα μάλιστα (σ.σ. προ κορονοϊού) ήταν ψηλότερα από τους υπόλοιπους ανταγωνιστές της στην υπόλοιπη Μεσόγειο. Αυτό φυσικά δεν θα πρέπει να μας εφησυχάζει. Γι’ αυτό και έχουμε ήδη και θα έχουμε συνεχείς συσκέψεις για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν». Ο ίδιος θεωρεί πολύ σημαντική και την πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με τη σύσταση να υπάρχει ευελιξία στην πολιτική ακυρώσεων, ώστε οι πελάτες να μην έχουν το φόβο ότι «θα εγκλωβιστούν σε καμία περίπτωση, ούτε οικονομικά».