Ανάπτυξη 3,5% το 2021 και 5% το 2022 προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ελλάδα, έπειτα από ύφεση 10% το 2020. Σύμφωνα με τις χειμερινές οικονομικές προβλέψεις της Κομισιόν το 2020 η χώρα μας θα καταγράψει τη δεύτερη μεγαλύτερη ύφεση το 2020 στην ΕΕ (μετά την Ισπανία), παρόλο που όπως αναφέρεται το ΑΕΠ της Ελλάδας αυξήθηκε κατά 2,3% από τρίμηνο σε τρίμηνο κατά το τρίτο τρίμηνο του 2020, αντικατοπτρίζοντας το άνοιγμα της οικονομίας και την προσωρινή χαλάρωση των μέτρων περιορισμού εκείνη τη στιγμή.
Η ανάκαμψη το τρίτο τρίμηνο οφείλεται κυρίως στην εγχώρια ζήτηση, καταγράφει η Κομισιόν και σημειώνει ότι η οικονομική δραστηριότητα στον τομέα των υπηρεσιών μειώθηκε απότομα λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19 στον τουρισμό, ενώ οι κατασκευές έδειξαν κάποια ανθεκτικότητα. Συνολικά η ΕΕ καταγράφει ύφεση 6,3% και αναμένεται η επιστροφή σε θετικό πρόσημο το 2021 κατά 3,7% και κατά 3,9% το 2022.
Οι προβλέψεις της Κομισιόν για την Ελλάδα και την Ευρώπη αναθεωρήθηκαν καθώς, λόγω παράτασης της υγειονομικής κρίσης, μεταθέτει για το 2022 ουσιαστικά τις προβλέψεις για πιο υψηλή ανάπτυξη. Με τις Χειμερινές Προβλέψεις που ανακοίνωσε το μεσημέρι της Πέμπτης στις Βρυξέλλες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναθεωρεί τις αντίστοιχες Φθινοπωρινές. Παρόλα αυτά, εκτιμά πως το 2020 έκλεισε με μικρότερη ύφεση από όσο είχε προβλέψει τον Δεκέμβριο η κυβέρνηση, στον Κρατικό Προϋπολογισμό που κατέθεσε.
Συγκεκριμένα:
- για το 2020 η ΕΕ εκτιμά ότι το 2020 έκλεισε με ύφεση 10% και όχι 9% που προέβλεπε πριν τρεις μήνες. Ο Κρατικός Προϋπολογισμός είχε λάβει ως βάση ύφεση 10,5% του ΑΕΠ.
- για το 2021 η ΕΕ προβλέπει Ανάπτυξη 3,5% και όχι 5% όπως εκτιμούσε προ μηνών. Ο Κρατικός Προϋπολογισμός όμως προέβλεπε 4,8% για το 2021, στόχος όμως που πλέον φαίνεται ότι απομακρύνεται.
- για το 2022 η ΕΕ σηκώνει ψηλότερα την πήχη των προβλέψεων, εκτιμώντας αύξηση ΑΕΠ 5% και όχι 3,5% όπως εκτιμούσε στις Φθινοπωρινές Προβλέψεις που είχε εκδώσει
Σύμφωνα με τον Επίτροπο Οικονομικών Υποθέσεων Πάολο Τζεντιλόνι η Κομισιόν δεν έχει λάβει υπόψη της το θετικό αντίκτυπο που θα έχει για όλες τις οικονομίες της ΕΕ το ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ. Παράλληλα η Επιτροπή υπογράμμισε ότι τα στοιχεία βασίζονται στην υπόθεση ότι οι περισσότερες κυβερνήσεις θα αρχίζουν να χαλαρώνουν περιοριστικά μέτρα από το δεύτερο εξάμηνο του 2021.
Οι προοπτικές του πληθωρισμού θα παραμείνουν συγκρατημένες
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη αναμένεται να αυξηθεί από 0,3 % το 2020 σε 1,4 % το 2021 και, στη συνέχεια, να επιβραδυνθεί ελαφρά σε 1,3 % το 2022. Ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη και στην ΕΕ για το 2021 προβλέπεται να αυξηθεί ελαφρά σε σύγκριση με το φθινόπωρο, πλην όμως αναμένεται, συνολικά, να παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα. Η καθυστερημένη ανάκαμψη αναμένεται να συνεχίσει να μειώνει τις πιέσεις στις τιμές από την πλευρά της συνολικής ζήτησης. Το 2021 ο πληθωρισμός θα αυξηθεί προσωρινά λόγω των θετικών αποτελεσμάτων βάσης στην αύξηση των τιμών της ενέργειας, των φορολογικών προσαρμογών, ιδίως στη Γερμανία, και της επίδρασης της συμπιεσμένης ζήτησης που προσκρούει σε ορισμένους εναπομείναντες περιορισμούς σε επίπεδο προσφοράς. Το 2022, με την προσαρμογή της προσφοράς και τη σταδιακή μείωση των αποτελεσμάτων βάσης, ο πληθωρισμός αναμένεται να υποχωρήσει και πάλι.
Η υψηλή αβεβαιότητα και οι σημαντικοί κίνδυνοι παραμένουν
Οι κίνδυνοι που περιβάλλουν τις προβλέψεις είναι πιο ισορροπημένοι σε σχέση με το φθινόπωρο, αν και παραμένουν υψηλοί. Εξαρτώνται κυρίως από την εξέλιξη της πανδημίας και την επιτυχία των εκστρατειών εμβολιασμού.
Οι θετικοί κίνδυνοι συνδέονται με την πιθανότητα η διαδικασία εμβολιασμού να οδηγήσει σε ταχύτερη από την αναμενόμενη χαλάρωση των μέτρων ανάσχεσης και, συνεπώς, σε ταχύτερη και ισχυρότερη ανάκαμψη. Επίσης, το NextGenerationEU, το μέσο ανάκαμψης της ΕΕ με ακρογωνιαίο λίθο τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ισχυρότερη από την αναμενόμενη ανάπτυξη, δεδομένου ότι η προβλεπόμενη χρηματοδότηση, ως επί το πλείστον, δεν έχει ακόμη ενσωματωθεί στις προβλέψεις αυτές.
Όσον αφορά τους αρνητικούς κινδύνους, η πανδημία θα μπορούσε βραχυπρόθεσμα να αποδειχθεί πιο επίμονη ή πιο σοβαρή σε σχέση με την παραδοχή της παρούσας πρόβλεψης ή να σημειωθούν καθυστερήσεις στην υλοποίηση των προγραμμάτων εμβολιασμού. Αυτό θα μπορούσε να καθυστερήσει τη χαλάρωση των μέτρων ανάσχεσης, γεγονός που θα επηρέαζε, με τη σειρά του, το χρονοδιάγραμμα και την ισχύ της αναμενόμενης ανάκαμψης. Υπάρχει επίσης κίνδυνος η κρίση να αφήσει βαθύτερα πλήγματα στον οικονομικό και κοινωνικό ιστό της ΕΕ, ειδικότερα με εκτεταμένες πτωχεύσεις και απώλειες θέσεων εργασίας. Αυτό θα έπληττε επίσης τον χρηματοπιστωτικό τομέα και θα οδηγούσε σε αύξηση της μακροχρόνιας ανεργίας και σε επιδείνωση των ανισοτήτων.
Διαβάστε ακόμη
Έπεσε φαγωμάρα παντού, στους λοιμωξιολόγους, στο νέο κόμμα αλλά και στα «χρυσά αγόρια» του Λονδίνου
SPAC: Ενας δημοφιλής τρόπος για την εισαγωγή στη Wall Street