Της Μαριάννας Τζάννε
Στο σχήμα της Τέρνα εντάσσεται η Ινδική GMR, προκειμένου να διεκδικήσουν από κοινού το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε χθες να δώσει νέα παράταση (εκτός απροόπτου) για τις 26 Οκτωβρίου. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους παραχωρήσεων της Ινδίας με ισχυρή παρουσία στην λειτουργία αεροδρομίων και αυτοκινητοδρόμων και με συνολικά έσοδα για το 2015 που ανήλθαν σε 1,1 δισ. Ευρώ. Ο όμιλος που εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, λειτουργεί εννέα αυτοκινητοδρόμους συνολικού μήκους 731 χιλιομέτρων, δύο αεροδρόμια στην Ινδία και ένα στις Φιλιππίνες.
Πρόκειται για το διεθνές αεροδρόμιο στο Δελχί στο οποίο κατέχει το 64% των μετοχών με το 10% να ελέγχει η Fraport, το Hyderabad International με ποσοστό συμμετοχής 63% και το Mactan Cebu με ποσοστό 40% στις Φιλιππίνες, διακινώντας ετησίως 80 εκατομμύρια επιβάτες. Ο όμιλος λειτουργούσε επίσης αεροδρόμια στην Τουρκία και στις Μαλδίβες ωστόσο στην Τουρκία πούλησε τη συμμετοχή στο Sabiha Golcen International Airport πριν δύο χρόνια ενώ η είσοδος στις Μαλδίβες κατέληξε σε σύγκρουση με την κυβέρνηση που επιλύθηκε μέσω διαιτησίας. Ισχυρή είναι η παρουσία της GMR και στον τομέα της ενέργειας καθώς σε λειτουργία έχει 4.636 MW και υπό κατασκευή άλλα 2.555 MWαλλά και των αστικών υποδομών με την ανάπτυξη ειδικών οικονομικών ζωνών σε έκταση 150.000 στρεμμάτων κοντά στα δύο αεροδρόμια και σε άλλες περιοχές στο Νέο Δελχί.
Στα υπόλοιπα σχήματα του διαγωνισμού, μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν ιδιαίτερες μεταβολές καθώς στο παιχνίδι παραμένουν Άκτωρ – Vinci, η J&P Άβαξ -Bouygues- Aeroports de Paris και η China State Construction Engineering με Aρχιρόδον και Zurich Airport. Αν και η παράταση ήταν σχεδόν δεδομένη, μέχρι χθες το πρωί η ενημέρωση που είχαν οι υποψήφιες κοινοπραξίες ήταν ότι ο διαγωνισμός θα μετακινηθεί μόνο για μερικές μέρες, αντί της αυριανής ημερομηνίας που προέβλεπε η τελευταία αναβολή. Μάλιστα τα σχήματα δούλευαν εντατικά τις τελευταίες μέρες για να συμμετάσχουν στον μεγάλο διαγωνισμό. Αργά, χθες το απόγευμα έγινε γνωστό ότι το υπουργείο προσανατολίζεται σε νέα μετάθεση. Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα, ο διαγωνισμός πρόκειται να διεξαχθεί με τους όρους που έχουν ήδη ανακοινωθεί. Για παράδειγμα, το υπουργείο εμφανίζεται να μην επιθυμεί να διαφοροποιήσει τη συμμετοχή του δημοσίου στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου που έχει προσδιοριστεί μεταξύ 45% και 55% κατά τα πρότυπα του Ελευθέριος Βενιζέλος, μολονότι υπάρχει απόφαση της Eurostat που αναφέρει ρητά ότι αυξημένη συμμετοχή, σε ποσοστό πάνω από το 33% υπολογίζεται στο δημόσιο χρέος. Πρόκειται για μια απόφαση που έχει προκαλέσει τριγμούς σε όλο το ευρωπαϊκό οικοδόμημα των συμβάσεων παραχώρησης, με στόχο να περιοριστεί ο ρόλος του δημοσίου και να ενισχυθεί εκείνος των ιδιωτών, φιλοσοφία που διαπνέει άλλωστε και το πακέτο Γιούνκερ. Πολλοί από τους συμμετέχοντες ζήτησαν από το υπουργείο να εναρμονιστεί με τα νέα δεδομένα, ωστόσο εκείνο που τους διαμηνύθηκε είναι ότι σκοπεύουν να συνεχίσουν χωρίς αλλαγές. Δεν αποκλείεται, η στάση αυτή να αλλάξει καθώς απομένει ένας μήνα για την δημοπράτηση του έργου. Οι εταιρείες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρουν θεωρούν ότι η αλλαγή αυτή είναι καθοριστική για τις προσφορές και σημειώνουν ότι θα ήταν μέγα λάθος να αλλάξει εκ των υστέρων.