του Κωστή Πλάντζου
Ανακαλούνται άμεσα και επανεξετάζονται από μηδενικής βάσεως οι πάσης φύσεως «έξτρα» παροχές, οι οποίες έχουν κατά καιρούς δοθεί σε εργαζόμενους από διοικήσεις ΔΕΚΟ και των υπολοίπων κρατικών φορέων, οργανισμών, δήμων κλπ. Επιπλέον ο υπουργός Οικονομικών θα αποφασίζει στο εξής για το μέλλον και όσων άλλων παροχών λαμβάνουν μέχρι σήμερα πέραν του μισθού τους οι εργαζόμενοι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Τον πλήρη έλεγχο των μη μισθολογικών παροχών στο δημόσιο αναλαμβάνει και επισήμως πλέον το υπουργείο Οικονομικών, εφόσον ξεπερνούν σε αξία τις 5.000 ευρώ το χρόνο. Από την «κρισάρα» του υπουργείου Οικονομικών περνούν όμως και πολλές άλλες παροχές σε είδος. Από την υποχρέωση κατάρτισης οικονομικής μελέτης και έγκρισης των έξτρα παροχών, είτε χορηγούνται είτε πρόκειται να χορηγηθούν, δεν εξαιρούνται ούτε τα υπουργεία, ούτε οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Με εγκύκλιο που εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κύριος Γιώργος Χουλιαράκης, τίθενται σε εφαρμογή διατάξεις του ν.4484/2017 που ψηφίστηκε τον Αύγουστο και ορίζεται ότι:
– υποχρεούνται σε άμεση ανάκληση όλες οι μη μισθολογικές παροχές που έχουν χορηγηθεί με απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου ή άλλου οργάνου διοίκησης φορέα Γενικής Κυβέρνησης ή/και φορέων που ανήκουν στο Κεφάλαιο Α’ του Ν.3429/2005.
Οι διοικήσεις των εν λόγω φορέων υποχρεούνται, αφού ανακαλέσουν τις αποφάσεις τους αυτές, να υποβάλουν στο υπουργείο Οικονομικών και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους νέα σχέδια προτάσεων, καταθέτοντας και όλα τα αναγκαία οικονομικά δεδομένα που θα τεκμηριώνουν την οικονομική δυνατότητα του κάθε φορέα να χρηματοδοτεί τις εν λόγω μη μισθολογικές παροχές. Αν δεν αποδεικνύεται ότι ο φορέας μπορεί να πληρώνει τις παροχές αυτές, χωρίς να παραβιάζει τα όρια και τους στόχους που έχουν τεθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, οι προτάσεις θα απορρίπτονται.
– Προβλέπεται η κατάργηση παροχών από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης που αφορούν σε κάθε είδους Ασφαλιστήρια Συμβόλαια ή Προγράμματα Ιατροφαρμακευτικής Κάλυψης εργαζομένων. Εξαιρείται μόνο η ασφάλιση προσωπικού του ΕΚΑΒ και των Μονάδων Μεταμοσχεύσεων κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας με τα μέσα μεταφοράς επειγόντων περιστατικών.
– Προβλέπεται κατάργηση και παροχών όπως τα μειωμένα εισιτήρια και δωρεάν κάρτες Διαδρομών, για μετακινήσεις με συγκοινωνίες.
– Επιβάλλεται να κατατεθεί μελέτη εκτίμησης οικονομικών επιπτώσεων, για όσες άλλες μη μισθολογικές παροχές σε είδος χορηγούνται ήδη ή και πρόκειται χορηγηθούν, ανεξαρτήτως αν προβλέπονται από Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ή υπουργική απόφαση ή με απόφαση Δ.Σ. κλπ.
– Μπαίνει πλαφόν στις παροχές κινητής τηλεφωνίας για κάθε υπάλληλο, το οποίο θα διαφοροποιείται ανάλογα με τη θέση ευθύνης και τα καθήκοντα του υπαλλήλου κάθε φορέα. Το ύψος του εν λόγω ποσού θα καθορισθεί με απόφαση του οικείου Υπουργού ή του εξουσιοδοτημένου από αυτόν οργάνου. Τυχόν υπέρβαση του ορίου αυτού, θα επιβαρύνουν τον υπάλληλο που είναι δικαιούχος της εν λόγω παροχής.
– Από το 2018 και εφεξής, οι παροχές όπως οι στολές ή το γάλα οι οποίες έχουν στόχο τη διασφάλιση της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων, πρέπει να χορηγούνται αποκλειστικά σε είδος και όχι σε χρήμα όπως συχνά γινόταν.
Επισημαίνεται ιδιαιτέρως ότι στο εξής οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης οφείλουν να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου η χορήγηση των Μέσων Ατομικής Προστασίας και η χορήγηση γάλακτος στους εργαζομένους τους να γίνεται αποκλειστικά και μόνο σε είδος.
– Κάθε συλλογική σύμβαση ή υπουργική απόφαση ή απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου που προβλέπει τη χορήγηση μη μισθολογικών παροχών από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, πρέπει να συνυπογράφεται από τον υπουργό Οικονομικών όταν η δαπάνη είναι μεγαλύτερη των 5.000 ευρώ ετησίως.
Από τη υποχρέωση αυτή εξαιρούνται οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ωστόσο, σε κάθε συλλογική σύμβαση, που αφορά στη χορήγηση μη μισθολογικών παροχών πρέπει να επισυνάπτεται-ως παράρτημα και αναπόσπαστο μέρος αυτής-μελέτη με τον αριθμό των εργαζόμενων που αφορά η παροχή, την προκαλούμενη δαπάνη καθώς και τον τρόπο κάλυψης η οποία εγκρίνεται από τον Γενικό Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) του εποπτεύοντος υπουργείου, λαμβάνοντας υπόψη το εγκεκριμένο κάθε φορά Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.).
– Στις περιπτώσεις που επίκειται η υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, πριν την κατάρτισή της πρέπει να ακολουθηθεί η ανωτέρω διαδικασία για τυχόν έγκριση χορήγησης μη μισθολογικών παροχών, δηλαδή η σύνταξη μελέτης επιπτώσεων, η έγκριση της από τον αρμόδιο Γ.Δ.Ο.Υ. του εποπτεύοντος υπουργείου, η συνεκτίμηση επιπτώσεών της καθώς και η προσάρτησή της στην προς κατάρτιση Σ.Σ.Ε. Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, οι μη μισθολογικές παροχές δύναται να χορηγηθούν μόνο εφόσον τεκμαίρεται από την εξέλιξη των οικονομικών δεδομένων του φορέα η δυνατότητα παροχής τους, λαμβάνοντας υπόψη το εγκεκριμένο κάθε φορά Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
– Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στο ότι εφεξής κάθε Συλλογική Σύμβαση Εργασίας φορέα Γενικής Κυβέρνησης, κατά το μέρος που θα καθορίζει τη χορήγηση μη μισθολογικών παροχών ετήσιου ύψους άνω των 5.000 ευρώ, οφείλει να συνυπογράφεται από τον Υπουργό Οικονομικών.
Στις περιπτώσεις όπου η χορήγηση μη μισθολογικών παροχών απορρέει από εν ισχύ υπουργική απόφαση ή κοινή υπουργική απόφαση, πρέπει να ακολουθηθεί αναλογικώς η ανωτέρω διαδικασία. Κατά συνέπεια, επειδή γίνεται υποχρεωτική η σύμπραξη του Υπουργού Οικονομικών σε υπουργικές αποφάσεις κάθε μορφής κατά το μέρος που ρυθμίζουν μη μισθολογικές παροχές η αξία των οποίων ξεπερνά τα 5.000 ευρώ ετησίως, οι εν λόγω αποφάσεις οφείλουν άμεσα να επικαιροποιηθούν.
Τα νέα σχετικά σχέδια Υπουργικών Αποφάσεων ή Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων οφείλουν να προωθηθούν με πρωτοβουλία των καθ’ύλην αρμόδιων Υπουργείων στην ανωτέρω Δ/νση του Γ.Λ.Κ. (Εισοδηματικής Πολιτικής) προκειμένου η τελευταία να διαμορφώνει – σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες Διευθύνσεις- την εισήγηση περί συνυπογραφής της ή μη από τον υπουργό Οικονομικών.