Της Μαριάννας Τζάννε
Μέχρι τα τέλη του μήνα αναμένεται να έχει δημοπρατηθεί το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος, όπως ανακοίνωσε τις προηγούμενες μέρες από το βήμα της βουλής ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης.
Η έβδομη εργολαβία (Κάτω Αχαγιά-ΒΙΠΕ) αναμένεται να προκηρυχθεί στις 14 Ιουνίου και μέχρι τέλος Ιουνίου και η τελευταία (ΒΙΠΕ-Μιντιλόγλι). Ωστόσο, εκκρεμεί η έγκριση φακέλου μεγάλου έργου από την ΕΕ για να προχωρήσει επί της ουσίας, ο διαγωνισμός. Ο κ. Σπίρτζης απαντώντας σε ερώτηση του κ. Παναγιώτη Κουτσίκου βουλευτή Ηλείας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, παραδέχτηκε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στο έργο, τις οποίες όμως απέδωσε στην επιβολή των capital controls αλλά και στο νέο νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις που ακολούθησε.
«Για να μην έχουμε άλλου είδους καθυστερήσεις, ταυτόχρονα με τις δημοπρασίες και με τη σωστή μελέτη των τμημάτων του οδικού δικτύου, αξιοποιούμε και συνεργαζόμαστε με τον φορέα Jaspers, που είναι ο τεχνικός σύμβουλος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα κάνει τον έλεγχο της αίτησης που θα υποβληθεί».
Σύμφωνα με τον υπουργό η μελέτη κόστους – οφέλους, αποτελεί κρίσιμο και καθοριστικό στοιχείο για την πορεία του έργου. Για αυτό και το υπουργείο έχει ζητήσει την συνδρομή της ομάδας Jaspers. «Έχουν μελετηθεί πολλά σενάρια, για να αποδειχθεί η βιωσιμότητα του έργου με αυτό το κόστος, με αυτές τις εκπτώσεις. Εάν πηγαίναμε με έκπτωση 0% που είχε η Ολυμπία Οδός ή εάν πηγαίναμε με εκπτώσεις του 5%, του 6%, του 10%, όπως προγραμματιζόταν με τις εταιρείες μόνο 7ης τάξης, τότε δεν θα είχαμε έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ποτέ. Δεν θα έβγαινε η αξιολόγηση της μελέτης κόστους-οφέλους».
Ο μέχρι σήμερα απολογισμός από τις δημοπρασίες είναι υπέρ του ομίλου Καλογρίτσα, ο οποίος έχει «χτυπήσει» με πολύ μεγάλες εκπτώσεις τις τέσσερις από τις οκτώ. Την πέμπτη εργολαβία κέρδισε η κοινοπραξία Ιντερκάτ-Ξανθάκης και την έκτη η Ιταλική GD Infrastrutture, που υποστηρίζεται από την Μηχανική του κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου.
Aκόμη όμως και να ολοκληρωθούν τα υπολειπόμενα έργα, το Πάτρα-Πύργος θα χρειαστεί να περάσει από το προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης έχουν ασκήσει δριμεία κρητική στον κ. Σπίρτζη, τόσο γα τον τεμαχισμό του έργου όσο και για τον κ. Καλογρίτσα και τις σχέσεις του με την Attica Bank. Το υπουργείο πάντως δεν δίστασε να καλύψει πρόσφατα τον κ. Καλογρίτσα, υποστηρίζοντας ότι «έχει εγκεκριμένα χρηματοδοτικά όρια στην AtticaBank και είναι ενήμερος, εξυπηρετώντας κανονικά τις προς την Τράπεζα υποχρεώσεις του». Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών «τα εγκεκριμένα όρια του εν λόγω πελάτη καλύπτουν και επιτρέπουν την έκδοση εγγυητικών επιστολών». Επανέλαβε όμως, ότι αν δεν πληροί τις προϋποθέσεις τα έργα θα περάσουν στο δεύτερο μειοδότη.