Μήνυμα συνέχισης των μεταρρυθμίσεων έστειλε από το υπουργείο Οικονομικών ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης, Κλάους Ρέγκλινγκ.

Σε δηλώσεις του μετά την μιας ώρας συνάντηση με τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, ο κ. Ρέγκλινγκ τόνισε ότι η Ελλάδα είναι πρώτη χώρα ως προς τη δέσμευση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και εκτίμησε ότι η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας θα προέλθει τόσο από την απορρόφηση των πόρων, από την συνέχιση των αποκρατικοποιήσεων, την μεταρρύθμιση του συστήματος απονομής Δικαιοσύνης, την ενδυνάμωση του Τραπεζικού τομέα, την αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος και της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και με πολιτικές που συνδέονται με την Ψηφιακή Σύγκλιση και την Πράσινη Ανάπτυξη.

Ο επικεφαλής του ESM τόνισε ότι το ελληνικό χρέος αυξήθηκε μεν εν μέσω πανδημίας όπως συνέβη σε όλη την Ευρώπη, αλλά παραμένει βιώσιμο, εφόσον η Ελλάδα θα επιστρέψει στην Ανάπτυξη (4,1% προβλέπει για φέτος η Κομισιόν και 6% το 2022).

Από πλευράς του ο Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε ότι οι μεταρρυθμίσεις συνεχίζονται, αλλά και οι φοροελαφρύνσεις που ξεκίνησαν το 2019. Και επιπλέον, παρουσία του κ.Ρέγκλινγκ, τόνισε ότι πρέπει «να επανεξετάσουμε τους όρους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, υπό το πρίσμα της διασφάλισης της μακροπρόθεσμης διατηρησιμότητας των δημόσιων οικονομικών, αλλά και της παροχής της μέγιστης δυνατής ευελιξίας στην αντιμετώπιση κρίσεων, της προστασίας και ενθάρρυνσης των δημοσίων επενδύσεων και της διαφάνειας στον σχεδιασμό και την εφαρμογή των όποιων αλλαγών».


Ολόκληρη η δήλωση του κ.Σταϊκούρα αναφέρει τα εξής:

Αξιότιμε κ. Klaus Regling,

Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω, για τέταρτη φορά σε διάστημα περίπου 1,5 έτους, στο Υπουργείο Οικονομικών.

Σας ευχαριστώ, και πάλι, για την παραγωγική και αμοιβαία επωφελή συνεργασία που έχουμε αναπτύξει.

Συνεργασία η οποία παρέμεινε τακτική και καρποφόρα καθ’ όλη τη διάρκεια της παγκόσμιας, εξωγενούς δοκιμασίας της πανδημίας.

Η Ελλάδα έχει αντιμετωπίσει τις οξείες επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης στην οικονομία και την κοινωνία κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, όπως έχει επανειλημμένα αναγνωριστεί από εταίρους, θεσμούς, αγορές, οίκους αξιολόγησης και επενδυτές.

Παράλληλα, η χώρα μας οικοδομεί σταδιακά, αλλά σταθερά, την μετά-κορονοϊό εποχή, πιάνοντας το «νήμα» από το σημείο που το αφήσαμε τον Φεβρουάριο του 2020.

Στο πλαίσιο αυτό:

1ον. Αξιοποιούμε την δημοσιονομική ευελιξία που ισχύει για όλα τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη, όμως το πράττουμε με υπευθυνότητα, ώστε να μην οδηγηθούμε σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό.

2ον. Εφαρμόζουμε δημοσιονομική πολιτική με ορθολογισμό, προς την κατεύθυνση της στοχευμένης μείωσης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.

Πολιτική η οποία περιλαμβάνει, σε συμφωνία με τους θεσμούς, μειώσεις φόρων, όπως είναι, από το 2019:

  • Η μείωση του ΕΝΦΙΑ.
  • Η μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή στα φυσικά πρόσωπα.
  • Η μείωση του φορολογικού συντελεστή κερδών για τις επιχειρήσεις.
  • Η μείωση του φορολογικού συντελεστή για τα μερίσματα.
  • Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.

Και με πρόσθετες μειώσεις, όπως αυτές που περιλαμβάνονται σε σημερινές διατάξεις στη Βουλή:

  • Η περαιτέρω μείωση του φορολογικού συντελεστή κερδών για τις επιχειρήσεις.
  • Η μείωση της προκαταβολής φόρου για φυσικά και νομικά πρόσωπα.
  • Η αναστολή καταβολής ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα.

3ον. Αντλούμε επιτυχώς, με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους, πόρους από τις αγορές, και διατηρούμε τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας σε ασφαλές επίπεδο.

Τελευταία, το Ελληνικό Δημόσιο άντλησε 3 δισ. ευρώ, μέσω της έκδοσης 5ετούς ομολόγου, με νέο ιστορικό χαμηλό επιτόκιο έκδοσης, ανεξαρτήτως διάρκειας.

Και αποπληρώσαμε, πρόωρα, και το μεγαλύτερο τμήμα του δανείου από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Θεσμοί, οίκοι πιστοληπτικής αξιολόγησης, αγορές και επενδυτές αναγνωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελληνικού χρέους, που κατά το μεγαλύτερο μέρος του, διακρατείται από τον επίσημο τομέα, έχει μεγάλη μέση ωρίμανση, χαμηλά – ως επί το πλείστον, σταθερά – επιτόκια και χαμηλό ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης.

4ον. Εκτελούμε το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας και υλοποιούμε διαρθρωτικές αλλαγές, όπως επιβεβαιώνει και η τελευταία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε κομβικής σημασίας τομείς, όπως είναι η εκπαίδευση, η υγεία, η ψηφιακή μετάβαση κ.ά.

5ον. Μειώνουμε τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, με το επιτυχημένο πρόγραμμα «Ηρακλής», το οποίο και επεκτείνουμε, καθώς και με την υλοποίηση του νέου νομοθετικού πλαισίου για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας.

6ον. Εργαζόμαστε μεθοδικά και σκληρά, προκειμένου να αξιοποιήσουμε, κατά τον βέλτιστο τρόπο, τους σημαντικούς πόρους του ευρωπαϊκού εργαλείου “Next Generation EU”, του νέου Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης για την Προγραμματική Περίοδο 2021 – 2027, των τομεακών και περιφερειακών επιχειρησιακών του προγραμμάτων, καθώς και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.

Τα τρία αυτά εργαλεία δύνανται να συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών κεφαλαίων που θα τοποθετηθούν στην ελληνική οικονομία τα επόμενα έτη.

Υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων ευρωπαϊκών κρατών-μελών που υπέβαλαν το οριστικό Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το «Ελλάδα 2.0», στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ένα σχέδιο συνεκτικό, ώριμο, φιλόδοξο και καινοτόμο.

Όλα τα παραπάνω έχουν συμβάλει καθοριστικά στην επίτευξη πρόσφατων θετικών εξελίξεων, όπως είναι:

  • η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας,
  • το χαμηλό κόστος δανεισμού της χώρας,
  • η αύξηση των ιδιωτικών καταθέσεων,
  • η επιτυχημένη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς,
  • η ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής,
  • η βελτίωση του δείκτη οικονομικού κλίματος.

Εξελίξεις που εμπνέουν ρεαλιστική αισιοδοξία για την επίτευξη ισχυρής ανάκαμψης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Ωστόσο δεν πανηγυρίζουμε, ούτε παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι οι δυσκολίες που έχουμε μπροστά μας είναι ακόμα πολλές και μεγάλες.

Εργαζόμαστε συνετά και συστηματικά, με αυτοπεποίθηση και δημιουργική λογική, για να υπερβούμε τις δυσκολίες και να αντεπεξέλθουμε – κατά τον καλύτερο τρόπο – στις προκλήσεις.

Να υπερβούμε την υγειονομική κρίση και τον οικονομικό της αντίκτυπο.

Να επιτύχουμε την επιστροφή των οικονομιών μας στα προ κρίσης επίπεδα, το ταχύτερο δυνατόν.

Να αξιοποιήσουμε, με σύνεση όμως, τη συνέχιση της δημοσιονομικής ευελιξίας.

Να διατηρήσουμε όσα μέτρα στήριξης είναι αναγκαία, μέχρι την ουσιαστική εδραίωση βιώσιμης ανάκαμψης, η οποία θα οδηγήσει σε δημοσιονομική ισορροπία.

Να επανεξετάσουμε τους όρους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, υπό το πρίσμα της διασφάλισης της μακροπρόθεσμης διατηρησιμότητας των δημόσιων οικονομικών, αλλά και της παροχής της μέγιστης δυνατής ευελιξίας στην αντιμετώπιση κρίσεων, της προστασίας και ενθάρρυνσης των δημοσίων επενδύσεων και της διαφάνειας στον σχεδιασμό και την εφαρμογή των όποιων αλλαγών.

Και φυσικά, να επιτύχουμε τόσο την ταχύτερη δυνατή εκταμίευση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, όσο και τη βέλτιστη αξιοποίησή τους, ώστε να αποτελέσουν καταλύτη για να γίνουν οι κοινωνίες μας πιο συνεκτικές και οι οικονομίες μας πιο ανθεκτικές, προσαρμοζόμενες στις ανάγκες για βιώσιμη ανάπτυξη, πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.

Τα «στοιχήματα» αυτά μπορούν να κερδηθούν με ευρύτερες λύσεις.

Με ευρωπαϊκές λύσεις.

Προϋποθέτουν έμπρακτη αλληλεγγύη, γρήγορα αντανακλαστικά και υψηλές ταχύτητες μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και εταίρων, ώστε να δικαιώσουμε την ιστορία της Ευρώπης ως δύναμης ειρήνης, δημοκρατίας, ανάπτυξης, κοινωνικής ευημερίας και συνοχής.

Κλείνοντας, εκφράζω και πάλι, τις ευχαριστίες μου προς τον κ. Klaus Regling, για τη δημιουργική συνεργασία μας».

 

Διαβάστε ακόμη:

Τράπεζες: Παρελθόν τα «κόκκινα» δάνεια – Προσήλωση στην επόμενη ημέρα με το βλέμμα στο Ταμείο Ανάκαμψης

Πατέλης: «Από πηγή συστημικού κινδύνου σε πηγή συστημικής ανάπτυξης οι τράπεζες»