search icon

Οικονομία

ΚΕΦΟΔΕ: Στόχος να λυθούν τα προβλήματα μέχρι τις αρχές του 2025

Νέες ψηφιακές εφαρμογές υπόσχονται να αποσυμφορήσουν σύντομα την κατάσταση - Τι άλλαξε ήδη και τι αναμένεται άμεσα στις ΔΟΥ της Αθήνας

Λύση στα προβλήματα εξυπηρέτησης φορολογουμένων, τα οποία προϋπήρχαν αλλά γιγαντώθηκαν μετά την συγχώνευση και των 26 ΔΟΥ της Αθήνας στο νεοσύστατο ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ, επιχειρούν να δώσουν το υπουργείο Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Στα τέλη της χρονιάς αναμένεται ότι η εικόνα θα βελτιωθεί, ώστε από τις αρχές του 2025 να ομαλοποιηθεί πλήρως, με τη χρήση νέων ψηφιακών λειτουργιών που θα τεθούν σε λειτουργία και θα αποσυμφορήσουν την κατάσταση.

Το πρόβλημα ανέκυψε ξαφνικά μετά το καλοκαίρι, με την κατάργηση των ΔΟΥ που έγινε με σκοπό την καλύτερη οργάνωση των εφοριών, αλλά και την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Πλέον όλοι οι φορολογούμενοι της πρωτεύουσας ανήκουν στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής και όχι στις τοπικές ΔΟΥ που γνώριζαν ως τώρα. Ωστόσο, κατά τη μετάβαση αυτή, προέκυψαν σοβαρές δυσκολίες για χιλιάδες φορολογούμενους, λογιστές και επιχειρήσεις. Σε βαθμό μάλιστα που κάποιοι έφτασαν …να “νοσταλγούν” τις ουρές και τα γκισέ αφού, ακόμα και αν έχαναν ώρες και μέρες σε αυτά, κατάφερναν κάποτε να τελειώσουν τις υποθέσεις τους. Αντιθέτως, λόγω του φόρτου και των ανακατατάξεων στη δομή της νέας υπηρεσίας, η πρόσβαση των φορολογούμενων περιορίστηκε και τα προβλήματά τους παραμένουν άλυτα για εβδομάδες ή μήνες -και χρόνια ενδεχομένως!

Τι άλλαξε

Το Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε.) Αττικής της ΑΑΔΕ συστάθηκε στις 17/6/2024 και σταδιακά, ως τον Αύγουστο, μεταφέρθηκαν σε αυτό οι αρμοδιότητες Φορολογίας Εισοδήματος, ΦΠΑ, Οχημάτων, Ειδικών φορολογιών, Μητρώου και Απεικόνισης συναλλαγών από τις ΔΟΥ που έπαψαν να λειτουργούν στην Αττική. Μαζί τους, μεταφέρθηκαν και υποθέσεις που ήταν σε αναμονή ή τις χειρίζονταν αλλά δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν οι ΔΟΥ αυτές.

Παράλληλα ξεκίνησαν τη λειτουργία τους στην Αττική και 20 Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης ως σημεία εξυπηρέτησης των πολιτών, κυρίως μέσω φυσικής παρουσίας, συνεπικουρικά με το ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ, για να διευκολύνουν σε ορισμένες διαδικασίες.

Ωστόσο, με την έναρξή του, το ΚΕΦΟΔΕ Αττικής ανέλαβε από τις ΔΟΥ που ενσωμάτωσε, χιλιάδες αδιεκπεραίωτα ηλεκτρονικά αιτήματα, αλλά και όλες τις λοιπές ανεκτέλεστες εργασίες που υπήρχαν ως τη στιγμή της μετάβασης στη νέα δομή.

Μετά το πρώτο «σοκ» πάντως, όπως αναφέρουν υψηλόβαθμοι παράγοντες της ΑΑΔΕ, το ΚΕΦΟΔΕ έχει καταφέρει να ισορροπήσει μεταξύ των παλιών εκκρεμοτήτων και των νέων εισερχόμενων αιτημάτων του κάθε πολίτη της Αττικής.

Η αρχική κατάσταση βελτιώθηκε, με ενέργειες που ήδη έγιναν, όπως:

1. Αναδρομολόγηση 35.000 εκκρεμών αιτημάτων (κυρίως Μητρώου) σε ΔΟΥ της υπόλοιπης Ελλάδας, τα οποία έχουν ήδη διεκπεραιωθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος τους. Η αναδρομολόγηση αυτή συνέβαλε στην επιτάχυνση διαχείρισης και επίλυσης εκκρεμών υποθέσεων, καθώς επιτρέπει την καλύτερη κατανομή των αιτημάτων ανά την επικράτεια με βάση το διαθέσιμο προσωπικό και λειτουργεί σε πανελλαδικό εύρος, με σταδιακή κατάργηση της χωρικής αρμοδιότητας που είχε κάθε τοπική ΔΟΥ (στο μοντέλο της διενέργειας ελέγχων από ελεγκτές άλλου νομού, το οποίο εφαρμόζεται εδώ και έξι χρόνια με επιτυχία).

2. Εκχώρηση επιπλέον αρμοδιοτήτων στις νεοσύστατες Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης. Μετά από αυτό, αρκετοί πολίτες, για συγκεκριμένες διαδικασίες, δεν χρειάζεται να μεταβούν πλέον στο ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ, αλλά μπορούν να μεταβαίνουν στα κατά τόπους σημεία εξυπηρέτησης.

3. Καθορισμός διαδικασίας για να γίνεται αναδρομολόγηση κάθε εβδομάδα προς τις Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, όλων των νέων αιτημάτων που υποδέχεται το ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ για 6 διαδικασίες Μητρώου όπως, για παράδειγμα, μεταβολές στοιχείων Φυσικών και Νομικών Προσώπων, χορήγηση ΑΦΜ και Κλειδαρίθμου, έναρξη εργασιών Φυσικών Προσώπων κλπ. Η εν λόγω διαδικασία έχει ξεκινήσει ήδη με επιτυχία και θα συνεχιστεί, με στόχο την άμεση διεκπεραίωση νέων τέτοιων αιτημάτων.

4. Εγκατάσταση ενός σύγχρονου και φιλικού προς το χρήστη συστήματος υποδοχής του κοινού και προτεραιοποίησης της εξυπηρέτησης, το οποίο ήδη ξεκίνησε τη λειτουργία του και έχει περιορίσει σημαντικά τυχόν καθυστερήσεις και ουρές που είχαν δημιουργηθεί τις πρώτες μέρες λειτουργίας του ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ (αντίστοιχο σύστημα έχει ήδη εγκατασταθεί και λειτουργεί με επιτυχία και στο Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης – ΚΕΒΕΙΣ ΑΤΤΙΚΗΣ).

5. Δημιουργία ενός πρότυπου και εξελιγμένου Τηλεφωνικού Κέντρου, το οποίο εξυπηρετεί καθημερινά ένα πολύ μεγάλο πλήθος τηλεφωνικών κλήσεων των πολιτών και το οποίο συνεχώς στελεχώνεται με περισσότερους υπαλλήλους, με στόχο να εκμηδενίσει τους χρόνους αναμονής και να παρέχει άμεση και ουσιαστική πληροφόρηση των πολιτών.

Τι αλλάζει άμεσα

Πέραν όσων ήδη έγιναν, αναμένονται άμεσα και αρκετές ψηφιοποιήσεις υπηρεσιών, οι οποίες από την πρώτη στιγμή που θα τεθούν σε εφαρμογή, θα μειώσουν δραστικά το πλήθος των αιτημάτων που λαμβάνει το ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ, καθώς και οι ΔΟΥ που λειτουργούν στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Τέτοιες ψηφιακές υπηρεσίες που θα ξεκινήσουν σύντομα να λειτουργούν, είναι οι εξής:

1. Κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής χειρόγραφης δήλωσης χαρτοσήμου (μετά την έναρξη λειτουργίας της δήλωσης Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής από 1/12/2024).

2. Πλήρης αυτοματοποίηση της διακοπής εργασιών για ατομικές επιχειρήσεις και εταιρείες (end to end).

3. Δυνατότητας υποβολής δήλωσης θανόντων από τους κληρονόμους

4. Παροχή δυνατότητας ψηφιακής υποβολής των ιδιωτικών συμφωνητικών εργολαβίας μέσω της Ψηφιακής Πύλης, χωρίς να χρειάζεται πλέον να διαβιβάζονται ηλεκτρονικά ή χειρόγραφα στο ΚΕΦΟΔΕ ή στις ΔΟΥ.

Πού εντοπίζονται τα προβλήματα

Με την κατάργηση των ΔΟΥ, για να εξυπηρετηθεί κάποιος για μια υπόθεσή του δεν μπορεί πλέον να μεταβεί στην αρμόδια υπηρεσία για να την επιλύσει, αλλά θα πρέπει να απευθυνθεί στο ΚΕΦΟΔΕ.

Στην πράξη όμως, έχουν συσσωρευτεί πάνω χιλιάδες αναπάντητα αιτήματα φορολογουμένων, τα οποία έχουν υποβληθεί ηλεκτρονικά στην συγκεκριμένη υπηρεσία μέσω της πλατφόρμας «Tα αιτήματά μου» της ΑΑΔΕ. Αυτά αφορούν κυρίως ενάρξεις ή διακοπές επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, μεταβολές δραστηριότητας (πχ προσθήκη ΚΑΔ), μεταβολές στοιχείων μητρώου φυσικών ή νομικών προσώπων κλπ.

Λόγω των ανακατατάξεων και της δομής της νέας υπηρεσίας, η δυνατότητα επίσκεψης ή τηλεφωνικής επικοινωνίας με τα αρμόδια στελέχη έχει περιοριστεί ή χαθεί, με αποτέλεσμα υποθέσεις να παραμένουν εκκρεμείς, επενδυτικά σχέδια να καθυστερούν, ενώ χάνονται εργατοώρες, προθεσμίες και χρήματα πχ για έκδοση σύνταξης (μετά από διακοπή δραστηριότητας), επιδόματα, δικαστήρια κλπ. Σε τέτοιες περιπτώσεις ειδικά, εντοπίζεται και η μεγαλύτερη ανάγκη για ομαλοποίηση και επιτάχυνση της εξυπηρέτησης των φορολογουμένων πολιτών και επιχειρήσεων.

Διαβάστε ακόμη

Θεσσαλονίκη: Θα έχουν μετρό, αλλά όχι ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο

Με λεφτά από το… σεντούκι οι 8 στις 10 αγορές ακινήτων στην Ελλάδα

Όφελος €300 εκατ. για τους συνεπείς δανειολήπτες μέχρι σήμερα από το «πάγωμα» των στεγαστικών επιτοκίων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version