Κάτω του 3% υποχώρησε ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα τον μήνα Μάιο, δίνοντας συνέχεια στην αποκλιμάκωση του φαινομένου, το οποίο «τρώει» το εισόδημα των νοικοκυριών και περιορίζει τα κέρδη των επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε στο 2,8% έναντι 3% τον Απρίλιο του 2023 και 11,3% τον Μάιο του 2022.
Σε μηνιαίο επίπεδο, δε, ο πληθωρισμός ανήλθε στο +0,4% έναντι +0,7% τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Την ίδια στιγμή, ο μέσος δείκτης τιμών στο 12μηνο Ιουνίου 2022 – Μαΐου 2023 καθορίστηκε στο +7,8%.
Παρά την αποκλιμάκωση, πάντως, ο κλάδος των τροφίμων εξακολουθεί να προκαλεί «πονοκέφαλο», καθώς οι τιμές έκαναν άλμα κατά 11,6%.
Αναλυτικότερα, τα γαλακτομικά και τα αυγά είδαν τις τιμές να αυξάνονται κατά 18% σε σχέση με τον Μάιο του 2022, ενώ το ψωμί και τα κρέατα ενισχύθηκαν κατά 11,1% και κατά 11,9% αντίστοιχα. Τα έλαια και τα λίπη διευρύνθηκαν κατά 15,8%, με τον καφέ-κακάο-τσάι να ακολουθούν στο +13,2% και το μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων στο +12,9%.
Μεγάλες ανατιμήσεις παρατηρήθηκαν και στις μεταφορές, καθώς τα ταξί ακρίβυναν κατά 32,9%, τα αεροπλάνα κατά 27,4% και τα πλοία κατά 11,2%. Στα ξενοδοχεία δε, οι τιμές ανέβηκαν κατά 14,4%, ενώ στα είδη ατομικής φροντίδας κατεγράφη άνοδος κατά 11,5%.
Από την άλλη πλευρά, μεγάλη αποκλιμάκωση παρατηρήθηκε στον κλάδο της ενέργειας, με τις τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα να περιορίζονται κατά 24,1%, τις τιμές στο φυσικό αέριο κατά 49,6% και τις τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 20,7%.
Οι ετήσιες μεταβολές ανά ομάδες αγαθών / υπηρεσιών
- +11,6% στην ομάδα Διατροφή και Μη Αλκοολούχα Ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- +3,5% στην ομάδα Αλκοολούχα Ποτά και Καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- +11,8% στην ομάδα Ένδυση και Υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- +9,9% στην ομάδα Διαρκή Αγαθά – Είδη Νοικοκυριού και Υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- +7,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- +3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
- +2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- +7,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- +6,8% στην ομάδα Άλλα Αγαθά και Υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
- –12,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
- -3,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλαταμοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- -2,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Οι μηνιαίες μεταβολές ανά ομάδα
- +1,8% στην ομάδα Διατροφή και Μη Αλκοολούχα Ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, αλεύρι και άλλα δημητριακά, χοιρινό, πουλερικά, αλλαντικά, ψάρια (γενικά), αυγά, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, παγωτά, σάλτσες-καρυκεύματα, αναψυκτικά.
- +0,7% στην ομάδα Αλκοολούχα, Ποτά και Καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα οινοπνευματώδη ποτά.
- +0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο.
- +1,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
- +0,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία.
- +0,4% στην ομάδα Άλλα Αγαθά και Υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξηση αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
- -1,4% στην ομάδα Ένδυση και Υπόδηση, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- -1,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- -0,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Διαβάστε ακόμα
Το πρέσινγκ στο ΤΑΙΠΕΔ δίνει ολιγοήμερη παράταση στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό
Σήμερα ο «χρησμός» της Fitch για την Ελλάδα – Τι προβλέπει η Société Générale
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ