Είκοσι διαγωνισμοί συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ μέσου του θεσμού των συμπράξεων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, δρομολογούνται μέχρι το τέλος του χρόνου, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στον τομέα των κατασκευών που θα συμπληρωθεί με τα μεγάλα έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου ύψους 3,3 δισ. ευρώ που θα προκηρυχθούν τον επόμενο μήνα με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Ο τομέας των υποδομών βιώνει πλέον ένδοξες μέρες και από τη δεκαετή μιζέρια και ανυποληψία περνά σε μία περίοδο ισχυρής ανάπτυξης όπως επιβεβαίωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμόδιος για το ΕΣΠΑ Γιάννης Τσακίρης σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ κατά την παρουσίαση σχετικής μελέτης για τον κλάδο.
Είναι πρώτη φορά στην πολύχρονη και επεισοδιακή πορεία των δημοσίων έργων στην χώρα μας που αλλάζει όλος ο σχεδιασμός των μελλοντικών υποδομών κάτω από το άγρυπνο βλέμμα των Βρυξελλών που επιτάσσουν νέους κανόνες με βιώσιμα και χρήσιμα έργα.
«Από το 1981 μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί 180 δισ. για έργα υποδομών. Πολλά δεν έπιασαν τόπο γιατί διατέθηκαν σε έργα που προχωρήσαν με μικροπολιτικές λογικές ή τοπικά συμφέροντα, χωρίς ανάλυση κόστους – οφέλους» ανέφερε χθες ο κ. Καραμανλής κάτι που όπως είπε, έχει αλλάξει. Σήμερα, υπάρχει σχέδιο για τις υποδομές στην χώρα, ενώ δεν εξαγγέλλονται έργα χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους. Είναι δε ξεκάθαρο ότι δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αξιολογεί σειρά δεικτών προκειμένου να εξακριβώσει αν ένα έργο είναι πράγματι χρήσιμο για την τοπική κοινωνία ή τη χώρα. Μόνο μετά από αναλυτική μελέτη κόστους – οφέλους χρηματοδοτούνται έργα από την Ε.Ε.
Μάλιστα ο υπουργός Υποδομών δεν έκρυψε τις πιέσεις που υπάρχουν ακόμη και σήμερα για έργα από δημάρχους και τοπικούς παράγοντες. Τόνισε όμως ότι χωρίς τους απαραίτητους δείκτες βιωσιμότητας δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν. «Έργα χωρίς χάραξη, μελετητική ωριμότητα, χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα, δεν μπορούν περπατήσουν» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.
Από τον περασμένο Απρίλιο και με τις προοπτικές που σκόρπισε το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ στην αγορά, τα χαμόγελα επέστρεψαν στις κατασκευές. Όπως ανέφερε χθες ο υπεύθυνος κλαδικών μελετών του ΙΟΒΕ Γ. Μανιάτης, αυτό είχε να συμβεί από το 2008, καθώς η κρίση που μεσολάβησε έβαλε σε βαθύ τούνελ τη βιομηχανία των κατασκευών.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί, σε διάφορα προγράμματα, έργα υποδομών συνολικού ύψους κοντά στα 8 δισ. ευρώ. Σε ότι αφορά το ΕΣΠΑ ο κ. Τσακίρης προανήγγειλε πως στο εξής θα εντάσσονται προγράμματα τόσο για τη βιομηχανία υλικών κατασκευών, όσο και για «πράσινες» ή «έξυπνες» δράσεις, από την κυκλική οικονομία μέχρι την τεχνολογία.
Ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών (ΕΣΒΥΚ) Σέργιος Λαμπρόπουλος επισήμανε ότι θα πρέπει να εκδοθούν οι εκτελεστικές αποφάσεις, ώστε να ενεργοποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις. Μίλησε για υγιή ανταγωνισμό στη διαδικασία ανάθεσης των έργων αλλά και την ανάγκη να υπογραφεί η υπουργική απόφαση για τα πολλαπλά κριτήρια ανάθεσης και να περιοριστούν δραστικά οι ειδικοί όροι που μπαίνουν στα τεύχη δημοπράτησης μέσω του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων του υπουργείου. Είναι σημαντικό όπως τόνισε να ενεργοποιηθεί η διάταξη του νόμου για έλεγχο ποιότητας των έργων και το υπουργείο Υποδομών να αποκτήσει ένα είδος ελέγχου σε όλα τα έργα με τη δημιουργία ενός φορέα τύπου ΕΣΠΕΛ.
Αναφορικά με το θέμα της αναθεώρησης των τιμών σημείωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη στον νόμο. «Να γίνει ρύθμιση για επαναλειτουργία της Επιτροπής Διακύμανσης Τιμών. Να βάλουμε το φιλικό διακανονισμό και τη διαιτησία ώστε να υπάρχει συμβιβαστική επίλυση διαφωνιών».
Για τις πρότυπες συμβάσεις, που ο υπουργός δήλωσε ότι έχουν περάσει από το υπουργικό συμβούλιο και θα νομοθετηθούν μέχρι τα τέλη του έτους, ζήτησε να μπει χαμηλότερο κατώφλι προϋπολογισμού στα έργα που μπορούν να ενταχθούν καθώς το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου το έχει διαμορφώσει στα 200 εκατ. κάτι που σημαίνει πως αφορά μόνο πολύ μεγάλες επενδύσεις. Τόνισε μάλιστα την ανάγκη εφόσον εκείνος που έχει προτείνει ένα έργο δεν κληθεί να το υλοποιήσει να αποζημιώνεται.
Ο κ. Λαμπρόπουλος επισήμανε και μία από τις προτάσεις της μελέτης του ΙΟΒΕ για τη δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού που θα χαράσσει και θα εφαρμόζει τον εθνικό σχεδιασμό για τις υποδομές, με τη συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα.
Διαβάστε ακόμη: