Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα κληθούν να βάλουν οι καταναλωτές και δη όσοι αποφασίσουν να φύγουν για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, καθώς μόνο για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους θα αναγκαστούν να πληρώσουν αρκετά ακριβά. Από τις αρχές του χρόνου οι τιμές στα πρατήρια υγρών καυσίμων στη χώρα μας τραβούν την… ανηφόρα, ενώ τις τελευταίες ημέρες έχουν εκτοξευθεί ακόμα και στα 1,68 ευρώ/λίτρο
Το φαινόμενο όπως πάντα είναι παγκόσμιο και εκπορεύεται από τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Οι τιμές του «μαύρου χρυσού» αυξήθηκαν πάνω από 45% μέσα στους πρώτους έξι μήνες του 2021 κάνοντας ράλι προς τα 80 δολάρια ανά βαρέλι για πρώτη φορά εδώ και πάνω από 2,5 χρόνια.
Αναλυτές της Wall Street πιστεύουν ότι υπάρχει πιθανότητα οι αγορές του αργού να κινηθούν ακόμα υψηλότερα τους επόμενους μήνες, αν και υπάρχουν και κάποιοι που δεν το θεωρούν ως το πιθανότερο σενάριο.
Τα συμβόλαια του αργού διεθνούς προέλευσης τύπου μπρεντ αυξήθηκαν πάνω από 8% τον Ιούνιο, ενώ του αμερικανικού αργού έκαναν άλμα άνω του 10%, φθάνοντας στα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2018. Σήμερα πάντως και τα δύο συμβόλαια καταγράφουν μικρές απώλειες.
Τι οδηγεί στην άνοδο
Οι αναλυτές αποδίδουν το ράλι σε μια σειρά παραγόντων: την απρόσκοπτη διενέργεια εμβολιασμών κατά της Covid-19 ανά τον κόσμο, τη σταδιακή χαλάρωση των μέτρων περιορισμού που ευνοεί φυσικά τις μετακινήσεις και το άνοιγμα των δραστηριοτήτων, αλλά και τη μαζική περικοπή της παραγωγής πετρελαίου από χώρες – μέλη του ΟΠΕΚ και τους συμμάχους του (ΟΠΕΚ+).
«Φωτιά» οι τιμές στις αντλίες καυσίμων
Η μείωση της παραγωγής από τον ΟΠΕΚ που συνεδριάζει σήμερα, θα αυξήσει ακόμη περισσότερο και τις τιμές των τελικών προϊόντων διύλισης δηλαδή των υγρών καυσίμων. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, παρά τις προσπάθειες των τελευταίων ετών, εξακολουθεί να είναι σε μεγάλο ποσοστό εξαρτημένη από την κατανάλωση πετρελαίου. Συνεπώς, η ανοδική πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου θα έχει άμεση επίπτωση και στις τιμές λιανικής των καυσίμων (και όχι μόνο).
Και στη χώρα μας, οι τιμές των υγρών καυσίμων στο α’ εξάμηνο του έτους μπήκαν σε ανοδική τροχιά, καθώς μετά τη σταδιακή άρση των lockdown και την εκκίνηση των μαζικών εμβολιασμών τροφοδοτήθηκε και η ανάκαμψη της ζήτησης. Από πέρυσι τον Ιούνιο, η αύξηση της μέσης τιμής λιανικής πώλησης της βενζίνης στη χώρα μας ανέρχεται στο 18%, οπότε και το συγκεκριμένο προϊόν πωλούταν προς 1,367 ευρώ ανά λίτρο.
Όπως κάθε χρόνο, η κατάσταση στην αγορά καυσίμων στα νησιά είναι ακόμα πιο δύσκολη (λόγω του κόστους μεταφοράς). Ενδεικτικά, σύμφωνα με το ekriti.gr, στο Ηράκλειο της Κρήτης η τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,67 και 1,68 ευρώ, και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,39 με 1,40 ευρώ, ενώ μόλις μέσα σε δύο εβδομάδες σε βενζινάδικο στο Ηράκλειο η τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά 15 λεπτά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων από την αρχή του χρόνου η αμόλυβδη βενζίνη έχει ακριβύνει περίπου 12% έχοντας ανέβει στα 1,612 ευρώ το λίτρο έναντι 1,437 ευρώ που ήταν τον περασμένο Ιανουάριο.
Στις 28 Ιουνίου, σύμφωνα με τον πίνακα του site Cargopedia που παρατίθεται παρακάτω η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων στην Ελλάδα ανερχόταν στο 1,659 ευρώ/λίτρο, καθιστώντας την την 4η ακριβότερη χώρα στην ΕΕ, πίσω από τη την Ολλανδία, όπου η τιμή κινήθηκε στα 1,811 ευρώ/λίτρο, τη Νορβηγία, (1,742 ευρώ) και την Πορτογαλία (1,662 ευρώ).
Στον νομό Αττικής, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, σε κάποια κεντρικά πρατήρια παρατηρήθηκαν μάλιστα τιμές πάνω από 1,8 ευρώ/λίτρο για την 100άρα αμόλυβδη…
Τι έπεται για τη συνέχεια στο πετρέλαιο – Οι προβλέψεις των αναλυτών
Η συνέχεια δεν προβλέπεται καλή για την τσέπη των καταναλωτών, τουλάχιστον σύμφωνα με τους αναλυτές, καθώς η Goldman Sachs «βλέπει» τη μέση τιμή του μπρεντ να κινείται πάνω από τα 80 δολ/βαρέλι στο γ’ τρίμηνο, με πιθανά «ξεσπάσματα» αρκετλα πάνω και από αυτό το επίπεδο, καθώς η ζήτηση ανακάμπτει.
Η JPMorgan, από την πλευρά της, περιμένει ότι οι τιμές του αργού θα σπάσουν και την περιοχή των 80 δολαρίων κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του έτους.
Οι αναλυτές της Bank of America «βλέπουν» ακόμα μεγαλύτερη άνοδο. Εκτιμούν ότι η τιμή του μπρεντ θα αγγίξει τα 100 δολάρια το επόμενο καλοκαίρι. Η επιστροφή σε… τριψήφιο νούμερο θα είναι και η πρώτη από το 2014. Τότε ενώ το πετρέλαιο ήταν πάνω από τα 100 δολάρια, υποχώρησε σημαντικά μετά από ενδείξεις επιβράδυνσης του ρυθμού ανάπτυξης και των ΗΠΑ που, μαζί με την Κίνα, είναι οι δύο πιο ενεργοβόρες χώρες στον κόσμο Κάποιοι, ωστόσο, είχαν αποδώσει τότε την πτώση των τιμών σε κερδοσκοπικές κινήσεις των αγορών εμπορευμάτων.
Η εκτίμηση για επιστροφή του αργού σε εκείνα τα επίπεδα συμπίπτει με τις προβλέψεις των τριών μεγαλύτερων οργανισμών που κάνουν προβλέψεις για το πετρέλαιο: ΟΠΕΚ, Διεθνής Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) και Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (Energy Information Administration) περιμένουν ότι η ανάκαμψη λόγω αύξησης της ζήτησης θα ανεβάσει ρυθμούς στο β’ εξάμηνο του 2021.
Οι παράγοντες αβεβαιότητας
Πάντως, συνεχίζουν να υπάρχουν παράγοντες αβεβαιότητας που ρίχνουν τη σκιά τους στις προοπτικές. Η εξάπλωση της παραλλαγής Δέλτα σε όλον τον πλανήτη έχει πυροδοτήσει ανησυχίες για φρένο στη ζήτηση για πετρέλαιο ενώ η πιθανότητα επιστροφής των ιρανικών εξαγωγών στην αγορά παραμένει αβέβαιη.
Σύμφωνα με την Morgan Stanley, το μπρεντ θα κινηθεί μεταξύ 75 και 80 δολαρίων έως τα μέσα του 2022.
Διαβάστε ακόμη:
Με ΦΠΑ από σήμερα η εισαγωγή μικροδεμάτων από τρίτες χώρες – Τι ανακοίνωσαν τα ΕΛΤΑ
Τέλος επιτηδεύματος: Ποιοι δεν θα το πληρώσουν φέτος – Γλιτώνουν από 400 έως 1.000 ευρώ
Γιατί ο Ceo της Uber έγινε … ντελιβεράς – Σε 3,5 ώρες έβγαλε $106, το 0,3% του ημερήσιου μισθού του