Της Μαριάννας Τζάννε
Επιτροπή που θα μελετήσει την επέκταση του φυσικού αντικειμένου των επτά συμβάσεων παραχώρησης συστήνει το υπουργείο Υποδομών, δίνοντας τροφή για νέα έργα στον κλάδο των κατασκευών με την συμμετοχή κοινοτικών και ιδιωτικών κεφαλαίων. Την βούληση της πολιτείας να ρίξει καινούριες συμβάσεις στην διψασμένη αγορά, επιβεβαίωσε χθες κατά την ομιλία του στο 2ο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ο γενικός γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες, ο οποίος παρουσίασε το σχεδιασμό του υπουργείου που θα κινηθεί σε δύο άξονες.
Στην στοχευμένη, όπως αναφέρθηκε δημοπράτηση χρηματοδοτήσιμωνέργων (bankable) με αναπτυξιακή προοπτική που συνεισφέρουν στην περιβαλλοντική αναβάθμιση και προσδίδουν οφέλη στην κοινωνία.Επιπλέον στην εξέταση της δυνατότητας επέκτασης των υφιστάμενων συμβάσεων Παραχώρησης (Ρίο-Αντίρριο, Αττική Οδός, Ολυμπία Οδό, Ιόνια Οδό, Κεντρική Οδό, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα)με σκοπό την κατασκευή συγκεκριμένων τμημάτων.
Η άσκηση φαίνεται ότι έχει ξεκινήσει αφού το υπουργείο έχει καλέσει δύο φορές τους παραχωρησιούχους στο υπουργείο. Τη μία για να τους πείσει να “χωνέψουν” τα δορυφορικά διόδια και την άλλη για να τους καλέσει να προτείνουν νέα έργα που θα επιθυμούσαν να προσθέσουν στις υφιστάμενες παραχωρήσεις, παίρνοντας αντάλλαγμα την επέκταση των συμβάσεων.
Τι περιλαμβάνει το MOU με την Αττική Οδό
Η μόνη που φαίνεται να είναι προετοιμασμένη για αυτό είναι η Αττική Οδός. Όπως αποκαλύπτεται από πρόσφατο έγγραφο του υπουργού Υποδομών κ. Χρίστου Σπίρτζη στην Διαύγεια για την συγκρότηση της Επιτροπής που θα αναλάβει να επεξεργαστεί την επέκταση των αυτοκινητοδρόμων, το υπουργείο έχει ήδη υπογράψει σχετικό ΜoU, με τους μετόχους της Αττικής Οδού στις 12 Ιανουαρίου του 2018.
Με το μνημόνιο συναντίληψης, ο παραχωρησιούχος της Αττικής Οδού αναλαμβάνει «τη δρομολόγηση της εκπόνησης του συνόλου τωνμελετών και ερευνών που είναι αναγκαίες ώστε να προσδιοριστούν οι περιβαλλοντικές συνέπειες των παρακάτω οδικών και σιδηροδρομικών έργων». Στις μελέτες αυτά περιλαμβάνονται:
– Ο περιορισμός των Περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών στο υπό λειτουργία τμήμα της Αττικής Οδού.
– Οι συμπληρώσεις στους Ανισόπεδους κόμβους Μεταμόρφωσης και Λεονταρίου Αττικής.
– Η δημιουργία σταθμού μετεπιβίβασης στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κορωπίου
– Η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού στηΡαφήνα, Η επέκταση του προαστιακού Σιδηροδρόμου στη Ραφήνα και στο Λαύριο, η οδική σύνδεση του Αεροδρομίου με τη Ραφήνα καθώς και η αναβάθμιση του οδικού άξονα Σταυρού-Λαυρίου.
– Συμπληρωματικά έργα στο λιμένα Λαυρίου.
Μολονότι το υπουργείο έχει ανακοινώσει επανειλημμένα ότι από τις συζητήσεις για την αλλαγή στα διόδια και την επέκταση των οδικών αξόνων θα απουσιάζει η Αττική Οδός, λόγω λήξης της σύμβασης το 2024, ωστόσο οι εξελίξεις δείχνουν το αντίθετο. Δεδομένης μάλιστα της οικονομικής αδυναμίας του δημοσίου να εκτελέσει νέα έργα, επανέρχεται στο προσκήνιο το παλιότερο σχέδιο του Προέδρου του Άκτωρα κ. Δημήτρη Κούτρα, ο οποίος είχε προτείνει προ δεκαετίας, την κατασκευή των επεκτάσεων με ιδιωτικούς πόρους, παίρνοντας ως αντάλλαγμα την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου, κάθε υποβαλλόµενη πρόταση με σκοπό την επέκταση του φυσικού αντικειμένου των έργων,θα πρέπει να συνοδεύεται με μελέτες που να προσδιορίζουν τηντεχνική λύση, το κατασκευαστικό κόστος καθώς και τη µελέτη κόστους-οφέλους. Επίσης, απαιτείται η εκπόνηση των κυκλοφοριακών µελετών που είναι αναγκαίες για την δηµιουργία του νέου χρηµατοοικονοµικού µοντέλου, που θα επιτρέψει στο δηµόσιο, σε δεύτερη φάση και κατά την απόλυτη κρίση του, να εξετάσει κατά πόσον είναι συµφέρουσα και υπό ποιους όρους η επιλογή της επέκτασης κάθε Σύµβασης Παραχώρησης.