Νέα δεδομένα και κριτήρια για τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ που πληρώνουν εκατομμύρια ιδιοκτήτες, φέρνει η απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να συγκροτήσει οκταμελή Τεχνική Ομάδα Εργασίας, με σκοπό να εξετάσει τα νέα οικονομικά και περιβαλλοντικά δεδομένα, προκειμένου να υποβάλει προτάσεις και εναλλακτικά σενάρια κοστολόγησης των τελών για όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα μας.
Το βασικό κριτήριο που θα καθορίσει τις εισηγήσεις, τις οποίες θα καταθέσει η ομάδα εργασίας, θα είναι -σύμφωνα με την ίδια απόφαση- «η μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων» στον τομέα της αυτοκίνησης.
Αυτό ακριβώς προϊδεάζει και για την κατεύθυνση που αναμένεται να κινηθούν οι εισηγήσεις. Με τα νέα δεδομένα, όπως αποκάλυψε προ μηνός το Πρώτο ΘΕΜΑ, τα μόνα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας που θεωρείται σίγουρο ότι θα έχουν μηδενικά τέλη είναι τα ηλεκτρικά.
Και τούτο διότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας έχουν εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια, πληρώνουν όμως λιγότερα ή καθόλου τέλη σε σχέση με τα παλαιάς τεχνολογίας, που σταδιακά αποσύρονται, ενώ ο ετήσιος στόχος είσπραξης παραμένει σταθερός (στα 1,1-1,2 δισ. ευρώ ετησίως).
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι οι αλλαγές που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή από το 2025, θα λάβουν υπόψη κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως οι εκπομπές ρύπων, αλλά και τεχνολογικά για π.χ. αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κ.ά.
Άλλοι κερδίζουν, άλλοι χάνουν
Στο υπουργείο Οικονομικών λένε πάντως πως σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να αιφνιδιάσουν ή να «τιμωρήσουν» όσους έσπευσαν να αποκτήσουν ένα ΙΧ σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Από την άλλη, δεν αναμένονται σημαντικές μειώσεις σε παλιά ρυπογόνα ΙΧ που βαρύνονται με υπέρογκα τέλη μέχρι σήμερα.
Όπως συμβαίνει μάλιστα και σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ το τελευταίο διάστημα, στο πλαίσιο αναθεώρησης των τελών κυκλοφορίας, δεν αποκλείεται να υπάρξει αύξηση των ποσών για αυτοκίνητα παλαιότητος, ως αντικίνητρο χρήσης ρυπογόνων οχημάτων. Εξετάζεται όμως, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αντοχών του προϋπολογισμού, να δοθούν και κίνητρα στους ιδιοκτήτες τους για να τα αποσύρουν.
Αν και στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας μιλούν προς το παρόν για «εναλλακτικές προτάσεις» και «εισηγήσεις που δεν τις έχουμε ακόμα δει», εκτιμάται ότι ακόμα και νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα που έως τώρα απαλλάσσονταν, δεν αποκλείεται να επιβαρυνθούν ελαφρώς, με ένα σχετικά χαμηλό ποσό βάσει ρύπων. Όλα τα παραπάνω θα μπουν «στο ζύγι» των τελικών αποφάσεων. Δεν είναι τυχαίο ίσως όμως και ότι τα δύο μέλη της Ομάδας Εργασίας είναι δικηγόροι, τέσσερις εφοριακοί ή στελέχη της ΑΑΔΕ και ένας μαθηματικός.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως αποκάλυψε το ΘΕΜΑ, άλλη Ομάδα Εργασίας του υπουργείου Οικονομικών, σε συναφή μελέτη που εκπόνησε, προειδοποιούσε για την ανάγκη αλλαγών και λήψης μέτρων, εκτιμώντας πως θα υπάρξει στα οικονομικά του κράτους τα επόμενα χρόνια (έως 1% του ΑΕΠ τον χρόνο), επειδή από τη μια θα επιδοτεί το σχέδιο για μετάβαση προς πιο καθαρές πηγές ενέργειας, αλλά όσο θα μειώνονται οι ρυπογόνες, τόσο θα μειώνονται και τα έσοδά του από περιβαλλοντικούς ή ειδικούς φόρους καυσίμων, τέλη κυκλοφορίας κλπ.
Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/km. Ωστόσο, θα εξεταστούν τα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης, προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ή 30 ετών και άνω και να αντικατασταθούν από νέα, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Διαβάστε ακόμη
Τα «ψιλά γράμματα» της ρύθμισης για την Golden Visa
Γ. Δεληκανάκης (Southrock): Πώς θα επενδύσουμε 250 εκατ. ευρώ στη Μύκονο (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ