Όλη την ραχοκοκαλιά του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας διατρέχουν οι προτάσεις που υποβλήθηκαν από το ΥΠΕΝ για χρηματοδότηση έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης, οι οποίες συνοδεύονται και με προσκλητήριο σε μεγάλους ενεργειακούς ομίλους της χώρας να καταθέσουν προτάσεις και σχέδια για πρωτότυπες και κλιματικά ουδέτερες δράσεις.
Στόχος του ΥΠΕΝ και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη, είναι να αξιοποιηθεί στο μέγιστο ο μεγάλος πακτωλός χρημάτων που θα εισρεύσουν στην χώρα το επόμενο διάστημα συνολικού ύψους 32 δις. ευρώ αλλά ταυτόχρονα και η δυνατότητα χορήγησης τραπεζικών δανείων με ευνοϊκούς όρους.
Μιλώντας τις προηγούμενες μέρες στο συνέδριο Olympia Forum, ο υπουργός επισήμανε ότι πέρα από τα κονδύλια για επιχορηγήσεις που αναλογούν στην Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 19 δισ. ευρώ (από τα 32 δισ. που είναι το συνολικό πακέτο), προβλέπονται και δάνεια ύψους 12,5 δισ. Ευρώ, για τα οποία πρέπει να κάνει αίτηση το κράτος.
Δήλωσε μάλιστα ότι «ήδη πολλές ελληνικές εταιρείες, ιδιωτικές και δημόσιες, έχουν καταθέσει μια σειρά από ενδιαφέρουσες και καινοτόμες προτάσεις με πράσινο χρώμα». Οι προτάσεις αυτές θα αξιολογηθούν από την κυβέρνηση ώστε στην συνέχεια να γίνουν οι απαιτούμενες επαφές και συζητήσεις με τις Βρυξέλλες.
Το ΥΠΕΝ θα έχει ένα μεγάλο μερίδιο στην υλοποίηση του σχεδιασμού για την αξιοποίηση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης αφού υπολογίζεται ότι πάνω από το 30% των συνολικών κεφαλαίων, που αντιστοιχεί σε άνω από 5,7 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτήσουν δράσεις πράσινης ανάπτυξης και μάλιστα σε χρόνο πολύ μικρότερο για την προετοιμασία των προτάσεων προς χρηματοδότηση σε σχέση με το ΕΣΠΑ. Το 70% των κονδυλίων πρέπει να συμβασιοποιηθεί έως και το 2022 και το υπόλοιπο έως το τέλος του 2023.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη επτά είναι οι τομείς που το υπουργείο σχεδιάζει να αξιοποιήσει τους πόρους του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου.
Στο επίκεντρο βρίσκεται το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ-ΑΥΤΟΝΟΜΩ» που είναι ένα πρόγραμμα πολύ μεγαλύτερο σε προϋπολογισμό και ύψος ενισχύσεων σε σχέση με αντίστοιχα προγράμματα του παρελθόντος και στο οποίο αναφέρθηκε από την ΔΕΘ το προηγούμενο Σαββατοκύριακο και ο Πρωθυπουργός. Με το νέο σχεδιασμό θα χρηματοδοτούνται 60.000 κτίρια τον χρόνο, ενώ μέχρι σήμερα από τα προγράμματα εξοικονόμησης είχαν καλυφθεί 130.000 κτίρια σε μια δεκαετία. Το νέο πρόγραμμα δεν θα έχει εξάλλου μόνο τη διάσταση της εξοικονόμησης, αλλά και αυτή της ενεργειακής αυτονομίας, μέσα από την παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας (φωτοβολταϊκά στις στέγες) και την διαχείριση της ενέργειας με «έξυπνα» συστήματα». «Το πρόγραμμα αυτό θα είναι μακράν το μεγαλύτερο του Ταμείου Ανάκαμψης όσον αφορά τουλάχιστον το δικό μας Υπουργείο και θα αφορά όχι μόνο τα νοικοκυριά, αλλά και τις επιχειρήσεις, τον τουρισμό, τη βιομηχανία, τα δημόσια κτίρια», δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης.
Να τρέξει, μέσα τον σχεδιασμό για τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, ετοιμάζεται το ΥΠΕΝ. Πρόκειται για ένα μέτρο με μετρίσιμα αποτελέσματα και για τα νοικοκυριά καθώς θα οδηγήσει στην δραστική μείωση των ΥΚΩ για την ηλεκτροδότηση των μη διασυνδεδεμένων νησιών και θα επιτρέψει την καλύτερη αξιοποίηση του δυναμικού των ΑΠΕ. Ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι θα αξιοποιηθούν πόροι του νέου ταμείου για «νησιωτικές περιοχές, στο βαθμό που αυτές δεν καλύπτονται από κονδύλια του ΕΣΠΑ, ενώ εξετάζουμε και το ενδεχόμενο ένταξης δικτύων φυσικού αερίου στον προγραμματισμό μας».
Το ΥΠΕΝ θα συνεχίζει να στηρίζει την διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, προβλέποντας και νέους πόρους για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων. Ήδη έχουν πωληθεί περί τα 6.000 οχήματα (με το 80% σχεδόν των πωλήσεων να αφορά ηλεκτρικά ποδήλατα) και έχουν ήδη απορροφηθεί 5 εκατομμύρια ευρώ από τον προϋπολογισμό, δημιουργώντας δημιουργήσει τζίρο 35 εκατ. στην αγορά.
Το υπουργείο αναζητά νέους πόρους για μια σειρά από δράσεις όπως είναι η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης, η στήριξη της επιχειρηματικότητας στον τομέα παραγωγής μπαταριών και φορτιστών, αλλά και η στήριξη αυτής καθαυτής της ηλεκτροκίνησης, των ηλεκτρικών οχημάτων, ιδιαίτερα σε σχέση με τις δημόσιες μεταφορές (ηλεκτρικά λεωφορεία) τα ταξί και τα οχήματα του τουριστικού τομέα.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης, προβλέπεται να αναζητήσει πόρους το υπουργείο και για την αναβάθμιση των προστατευόμενων περιοχών, των περιοχών Natura, καθώς και για την εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου Αναδασώσεων, το μεγαλύτερο που θα έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Επιπλέον, θα αναζητηθούν πόροι και για την εκπόνηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων σε όλη τη χώρα με ορίζοντα οκταετίας. Ειδικά για τις τουριστικές περιοχές και τα νησιά τα πολεοδομικά σχέδια προγραμματίζονται να είναι έτοιμα τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων το ΥΠΕΝ έχει εντάξει στο σχεδιασμό του, την δημοπράτηση 17 μονάδων έως το τέλος του χρόνου και έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων. «Δίνουμε μεγάλη έμφαση και στην επεξεργασία των βιοαποβλήτων καθώς και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων που εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη (εκτός από τη Ρουμανία) και υπάρχουν 400 μονάδες, ακόμα και στα κέντρα πόλεων όπως η Βιέννη και η Κοπεγχάγη. Μεγάλα άλματα όμως πρέπει να κάνουμε και σε σχέση τη διαχείριση των υγρών αποβλήτων», υποστηρίζει ο κ. Χατζηδάκης.
Από το κολοσσιαίο πρόγραμμα δεν θα μπορούσε να απουσιάζει η εμβληματική κυβερνητική δράση της απολιγνιτοποίησης. Ο κ Χατζηδάκης ανέφερε, τις προηγούμενες μέρες ότι για την χρηματοδότησή του πρότζεκτ θα διατεθούν κονδύλια ύψους 5 δισ. ευρώ ποσό δεκαπλάσιο σε σχέση με τους πόρους του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος για τη Δυτική Μακεδονία την τελευταία επταετία.
«Είναι πόροι που θα στηρίξουν επενδύσεις με κατάλληλα επενδυτικά κίνητρα (έχουμε ήδη παρουσιάσει 16 εμβληματικές επενδύσεις) και θα προσδώσουν ισχυρή και βιώσιμη αναπτυξιακή δυναμική σε τομείς όπως η καθαρή ενέργεια, η βιομηχανία, ο βιώσιμος τουρισμός, η τεχνολογία, η εκπαίδευση».