της Μαριάννας Τζάννε
Την επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτήριου στις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη δρομολογεί άμεσα το υπουργείο Υποδομών μετά τα άκρως θετικά μηνύματα που λαμβάνει από την περιοχή της Αθήνας.
Παρά τις δυσλειτουργίες και τα προβλήματα που προκάλεσε στο ξεκίνημά του, ήδη το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχει αυξήσει κατά 28% τα έσοδα του ΟΑΣΑ στο α’ τρίμηνο του 2019, επίδοση που δείχνει να έχει συμβάλει στην καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής και των πλαστών εισιτηρίων που αποτελούσαν διαχρονικά τη μεγάλη γάγγραινα για τις συγκοινωνίες. Σήμερα υπάρχουν ενεργές 1.200.000 κάρτες, όταν πριν από το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν υπήρχαν περισσότερες από 250.000. Και αυτό, σύμφωνα με τους συντελεστές του έργου, δείχνει πολλά.
Το νέο σύστημα δεν θα λειτουργήσει με ΣΔΙΤ, όπως στην Αθήνα, αλλά θα χρηματοδοτηθεί από πόρους της Κοινωνίας της Πληροφορίας (ΚτΠ) στο πλαίσιο του προγράμματος της Ψηφιακής Σύγκλισης και θα το διαχειριστεί ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Μεταφορών Θάνο Βούρδα, τα τεύχη προκήρυξης έχει ετοιμάσει η ΚτΠ με στόχο να προκηρυχθεί άμεσα ο σχετικός διαγωνισμός ύψους 39 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει, το ηλεκτρονικό εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη θα περιλαμβάνει τρία σκέλη: την εφαρμογή ενιαίου αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου, την τηλεματική και την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών του ΟΣΕΘ για όσο χρόνο εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο (τέλη του 2019), οπότε και θα μεταβιβαστεί στην ανώνυμη εταιρεία Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε., θυγατρική του ΟΣΕΘ.
Από το υπουργείο Υποδομών προβλέπουν ότι το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του συστήματος θα είναι πολύ μεγάλο, καθώς το ηλεκτρονικό εισιτήριο επεκτείνεται σταδιακά σε όλες τις συγκοινωνίες, εκτιμώντας ότι μέσα στους υποψηφίους θα είναι οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα αντίστοιχα συστήματα του ΟΑΣΑ (ΤΕΡΝΑ-LG, Intrakat), τεχνικοί όμιλοι, αλλά και εταιρείες software. Αξιοσημείωτο είναι ότι έχει εκφράσει ενδιαφέρον, και μάλιστα έχει ζητήσει πληροφορίες για τον διαγωνισμό από το υπουργείο, και η κινεζική Huawei, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων και δικτύων τηλεπικοινωνιών. Οι εταιρείες θα μπορούν να υποβάλουν προσφορά είτε για όλο το έργο είτε για τμήματα αυτού (π.χ. τηλεματική).
Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, μία από τις βασικές απαιτήσεις που έχει θέσει το υπουργείο είναι η διαλειτουργικότητα του συστήματος ώστε να μπορεί να συνεργάζεται με τα υφιστάμενα αλλά και με νέα. Υπενθυμίζεται ότι σε ανάλογη διαδικασία αναζήτησης αναδόχου για το δικό της ηλεκτρονικό εισιτήριο βρίσκεται και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ειδικά για την Αθήνα, το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχει συνδεθεί με την υποβοήθηση του ΟΑΣΑ για τη μετάβαση σε ένα αναλογικότερο σύστημα τιμολόγησης των δρομολογίων για τους επιβάτες, το λεγόμενο «ζωνικό σύστημα χρέωσης». Ωστόσο, στο υπουργείο εκτιμούν ότι θα χρειαστεί πρώτα να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός για την αναδιάρθρωση των δρομολογίων με τη χάραξη νέων αφετηριών και γραμμών ΚΤΕΛ, όπως και οι επεκτάσεις του μετρό προς Πειραιά, ώστε να μπορέσει ο ΟΑΣΑ στη συνέχεια να καθορίσει τις ζώνες χρέωσης και να εφαρμόσει το αντίστοιχο σύστημα. Οι διεργασίες αυτές είναι σε πλήρη εξέλιξη, όμως ο νέος τρόπος τιμολόγησης των επιβατικών μεταφορών για τις αστικές συγκοινωνίες προσδιορίζεται για το 2020.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δρομολογήσει σημαντικές αλλαγές σε 39 τακτικά δρομολόγια με την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ, ώστε να λειτουργήσουν οι νέες αφετηρίες από τα τέλη Μαΐου που θα έχουν ως βάση μετεπιβίβασης σταθμούς του μετρό και του Ηλεκτρικού.
Στόχος είναι η αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού δικτύου των ΚΤΕΛ, η εξασφάλιση της διαλειτουργικότητάς του µε το δίκτυο αστικών συγκοινωνιών καθώς και η ελάφρυνση των κύριων οδικών αξόνων που διέρχονται από το κέντρο της Αθήνας.