Ξαναγράφονται οι όροι των συμβάσεων από την κυβέρνηση, ακόμα και για τις ιδιωτικοποιήσεις που έκανε πριν χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη ένα κρεσέντο αποκρατικοποιήσεων (όπως με την απόφαση για το 17% της ΔΕΗ που αποτελεί απλώς την κορυφή του παγόβουνου) το υπουργείο Οικονομικών αναθεωρεί υπέρ του δημοσίου, και τους όρους και τις συμφωνίες παλαιών συμβάσεων.
Το σύνηθες ως τώρα ήταν ότι κάθε φορά που γινόταν μια ιδιωτικοποίηση -και αφού περνούσε ο ντόρος που προκαλούσε σχετική σύμβαση με την υπογραφή της- κανείς μετά να μην ασχολείται ξανά μαζί της, μέχρι την λήξη και επαναδιαπραγμάτευσή της.
Αυτό τώρα αλλάζει. Για να διαφυλαχθούν τα συμφέροντα του δημοσίου και να μη καταλήξουν «βορά» για δεκαετίες στους ιδιώτες, στο υπουργείο Οικονομικών έχουν συγκροτήσει «ομάδα κρούσης» αποτελούμενη από νομικούς, προκειμένου να μελετά, να ελέγχει, να τροποποιεί και να αναθεωρεί τους όρους σε ιδιωτικοποιήσεις, συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ή άλλες συμβάσεις με ιδιώτες –ακόμα και στις υφιστάμενες.
Στις περιπτώσεις αυτές η προσοχή συνήθως εστιάζεται είτε στο ύψος των κεφαλαίων που απαιτούνται για να καλύψουν το «επενδυτικό κενό» που μαστίζει τη χώρα, είτε στο εισπρακτικό τίμημα για το δημόσιο.
«Τα καλά και συμφέροντα» για το δημόσιο
Αυτό φαίνεται πως συνέβη και στην περίπτωση του ΟΛΠ. Πέντε χρόνια μετά την υπογραφή της, η σύμβαση με την COSCO τροποποιείται, με στόχο την διασφάλιση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων. Προβλέπεται η μεταβίβαση του 16% των μετοχών από το ΤΑΙΠΕΔ στην COSCO, ενώ το Δημόσιο εισπράττει το αντίτιμο των μετοχών ύψους 88 εκατ. ευρώ. Ωστόσο γίνεται πιο ισχυρή και σαφής η υποχρέωση του ΟΛΠ για ολοκλήρωση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων. Η COSCO καταβάλλει στο ΤΑΙΠΕΔ πρόσθετη εγγυητική επιστολή -πλέον της αρχικής που έχει ήδη εκδοθεί- για το ποσό των 15 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 1/3 της αξίας των ανεκτέλεστων Υποχρεωτικών Επενδύσεων.
Η πρόσθετη εγγυητική επιστολή καταπίπτει σε βάρος της COSCO αν δεν ολοκληρώσουν τις Υποχρεωτικές Επενδύσεις στο λιμάνι. Επιπλέον, χορηγείται στο ΤΑΙΠΕΔ δικαίωμα αρνησικυρίας (veto) που δεν είχε. Και τέλος, σε περίπτωση που οι Υποχρεωτικές Επενδύσεις δεν υλοποιηθούν στην προθεσμία που ορίζεται με την τροποποίηση με υπαιτιότητα της COSCO ή του ΟΛΠ, η κυριότητα των Μετοχών, δηλαδή του 16%, επανέρχεται στο ΤΑΙΠΕΔ, και το ΤΑΙΠΕΔ επιστρέφει το τίμημα στην COSCO.
«New deal» με τους επενδυτές
Δεν είναι η μόνη περίπτωση που επιχειρείται η αξιοποίηση της εμπειρίας που προέκυψε στην πράξη από την εκτέλεση της σύμβασης, υπέρ του δημοσίου. Εντοπίζοντας τα κενά και αρρύθμιστα σημεία της υφιστάμενης σύμβασης, επιδιώκεται η μεγιστοποίηση του οφέλους (επενδύσεις) όπως απαιτούν οι όροι των συμβάσεων από τον επενδυτή.
Και δεν είναι μόνον τα εισπρακτικά οφέλη που διακυβεύονται. Τα «καλά και συμφέροντα» για το Δημόσιο έχουν και άλλες όψεις. Για παράδειγμα, η αποκρατικοποίηση του 17% της ΔΕΗ θα αποφέρει 750 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτήσει επενδύσεις αλλά, όπως λένε στην κυβέρνηση, μετά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου θα υπάρξει μεγάλη διασπορά των μετοχών και έχοντας καταστατική μειοψηφία 34% (blocking minority) το Δημόσιο θα μπορεί να ελέγχει τη διοίκησή της.
Το στίγμα των προθέσεων για μεγαλύτερο «ξεσκόνισμα», καλύτερη διαπραγμάτευση και βελτίωση των συμβάσεων υπέρ του δημοσίου, είχε δώσει από την πρώτη στιγμή ο υπουργός Οικονομικών. Αθόρυβα και μεθοδικά, στις πολύμηνες διαπραγματεύσεις που ξεκίνησε ο ίδιος από το μηδέν για την διανομή εκτάσεων του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, έβαλε σαν στόχο την διακράτηση στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, τουριστικών υποδομών με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χωρική γειτνίαση.
Αλλά και πέρα από τα ακίνητα που θα επιστρέψουν στο δημόσιο, το υπουργείο Οικονομικών πέτυχε σε συνεργασία το ΤΑΙΠΕΔ να έρθει σε συμφωνία με τον φορέα της επένδυσης, για να παραχώσει επιπλέον χώρους και ακίνητα στο νέο Μητροπολοτικό Πάρκο στο Ελληνικό, οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν δωρεάν από φορείς και οργανισμούς του Δημοσίου, στα επόμενα 75 χρόνια…
Άλλες συμβάσεις που επίκεινται να συναφθούν με ιδιώτες και μπαίνουν επίσης «στο μικροσκόπιο» είναι, μεταξύ άλλων:
· η επέκταση παραχώρησης Αττικής Οδού, ή και του «Ελ.Βενιζέλος» αν το επιτρέψουν οι συνθήκες (καθώς η τουριστική και οικονομική δραστηριότητα ανακάμπτουν) για τα επόμενα 20-25 χρόνια.
· αξιοποίηση ακινήτων (πχ Γούρνες, «Κυβερνητικό Πάρκο» πρώην ΠΥΡΚΑΛ κ.λπ.)
· ανάθεση και ολοκλήρωση κατασκευής οδικών αξόνων (ΒΟΑΚ, Ε65 και άλλων)
· εκσυγχρονισμός σιδηροδρόμων, νέα γραμμή Δυτική Αττική – Μέγαρα κ.λπ.
· αποκρατικοποιήσεις στην Ενέργεια (ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΠΑ Εμπορίας, 49% του ΔΕΔΔΗΕ, Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας κ.ά.)
· νέοι διαγωνισμοί π.χ. για ΕΛΠΕ, Μαρίνες, ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ ή και άλλα assets.
· έργα του Ταμείου Ανάκαμψης όπως ασύρματα δίκτυα 5G σε έξι αυτοκινητοδρόμους και κατά μήκος 2.000 χλμ, υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών για σύνδεση με τα νησιά και Κύπρο, ψηφιοποίηση των αρχείων του κράτους (Πολεοδομίες, Κτηματολόγιο, ΕΦΚΑ κ.λπ.).
Διαβάστε ακόμα:
Πώς το fit for 55 αλλάζει τον σχεδιασμό για τα έργα υποδομής
Ηλεκτρονικές αποδείξεις: Αυτές οι δαπάνες εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα
Ελίζαμπεθ Χολμς – Theranos: «Να γίνω Στιβ Τζομπς» – Τι αποκαλύπτει το κρυφό ημερολόγιό της