Παρά τις έκτακτες συνθήκες που «επιβάλλει» η επιχείριση αναχαίτισης της πανδημίας και η κρίση στα ελληνοτουρκικά, η κυβέρνηση συνεχίζει να προωθεί παράλληλα με το ξεμπλοκάρισμα εμβληματικών πρότζεκτ, όπως το Ελληνικό, την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων και την απενεργοποίηση των διάφορων «ωρολογιακών βομβών».

Όπως επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη, απενεργοποιήθηκε για παράδειγμα η «ωρολογιακή βόμβα» της ΔΕΗ και δρομολογήθηκε η εξυγίανσή της, ολοκληρώθηκε η ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου, ενώ μέσα στους επόμενους μήνες,  ολοκληρώνεται η εξυγίανση και αποκρατικοποίηση φορέων που συσσώρευαν – επί δεκαετίες – τεράστια χρέη στο Ελληνικό Δημόσιο, όπως είναι η ΕΛΒΟ, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και η ΛΑΡΚΟ. Επίσης- όπως προσθέτουν- στηρίζεται και η ΕΑΒ ως μία πολλά υποσχόμενη αεροναυπηγική εταιρεία με το πολυεπίπεδο πλέγμα μέτρων και δράσεων για την αμυντική βιομηχανία.

1. H «ωρολογιακή βόμβα» της ΔΕΗ

Η περιγραφή της πορείας της ΔΕΗ δείχνει σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη ότι τον Αύγουστο του 2014 είχε κεφαλαιοποίηση περίπου 2 δις ευρώ, ενώ πριν από τις Ευρωεκλογές η χρηματιστηριακή αξία της επιχείρησης υποχώρησε στο 1/7 περίπου του ποσού αυτού. Γιατί; Διότι, όπως συμπληρώνουν, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν υιοθέτησε το σχέδιο της «μικρής» Δ.Ε.Η. που υπήρχε πριν, κατέληξε σε μία «κουτσή» Δ.Ε.Η. σέρνοντας τη χώρα σε μια προοπτική «χωρίς Δ.Ε.Η.».

Το σήμα της προειδοποίησης ήρθε μάλιστα από τον ορκωτό ελεγκτή με την έκθεση έκθεση για τα αποτελέσματα του 2018, όπου διαπίστωνε ότι υπάρχει «ουσιώδης αβεβαιότητα η οποία ενδεχομένως θα εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα της Εταιρείας και του Ομίλου να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους»”.

Στις προγραμματικές δηλώσεις τον Ιούλιο του 2019, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε υπογραμμίσει για το θέμα της Δ.Ε.Η.: «Θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να σώσουμε τη ΔΕΗ από τη βέβαιη καταστροφή στην οποία την οδήγησαν οι προκάτοχοί μας. Και αυτό θα γίνει χωρίς να επιβαρύνουμε άλλο τους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος. Όπου χρειαστεί θα ιδιωτικοποιήσουμε δίκτυα για να ενισχύσουμε την επιχείρηση. Θα εντοπίσουμε τους στρατηγικούς κακοπληρωτές που θα υποστούν τις συνέπειες του νόμου. Και, αφού εξυγιάνουμε την επιχείρηση θα αναζητήσουμε στρατηγικό επενδυτή.»”. Στους 14 μήνες που ακολούθησαν -σημειώνουν στελέχη του πρωθυπουργικού επιτελείου- η Δ.Ε.Η. μετατράπηκε από μία δυσκίνητη εταιρεία με χρέη, ζημιές, αγκυλώσεις, κίνδυνο βιωσιμότητας, σε μία σύγχρονη ενεργειακή δύναμη με κερδοφορία και κυρίως με πολύ αισιόδοξες προοπτικές- και συνιστά σήμερα έναν ισχυρό βραχίονα ανάπτυξης της Ελλάδας και ένα σοβαρό στήριγμα και των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

2.ΕΛΒΟ

Μετά από έξι χρόνια παλινωδιών και ατελέσφορων διαδικασιών, εμφανίστηκε – για πρώτη φορά – νομότυπα υποψήφιος πλειοδότης (ένωση προσώπων). Ήδη, ο εκκαθαριστής έχει ενημερώσει εγγράφως την ένωση προσώπων, ότι είναι ο πλειοδότης. Η ένωση προσώπων υποχρεούται πλέον να προβεί σε σύσταση ελληνικής ΑΕ. Παράλληλα, υποχρεούται να υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο την συμφωνία αναφορικά με το δικαίωμα συμμετοχής του τελευταίου στην εταιρεία. Ύστερα από όλα αυτά θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης και η εταιρεία μπορεί να αποτελέσει πόλο ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα και στήριξης της τοπικής κοινωνίας, με τη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας.

3. ΕΑΒ

Για τη στήριξη της ΕΑΒ, η κυβέρνηση έλαβε πλέγμα μέτρων και δράσεων σε τρία επίπεδα ενώ ρόλο συντονιστή ανέλαβε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Τα επίπεδα αυτά αφορούν στην λειτουργική αναβάθμισή της, στην ενδυνάμωσή της με εξειδικευμένο προσωπικό και στην διασφάλιση της εργασιακής ειρήνης

4. Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ)

Τον Σεπτέμβρη ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι «στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά σύντομα εισέρχεται στρατηγικός επενδυτής διατηρώντας τις θέσεις εργασίας». Πριν από λίγες ημέρες, στις 9 του Οκτώβρη δημοσιεύτηκε η προκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση των στοιχείων του ενεργητικού, του λεγόμενου «στρατιωτικού σκέλους» της ΕΝΑΕ, ενώ αναφορικά με την ΕΤΑΔ, ο διαγωνισμός για τα περιουσιακά της στοιχεία εντός των ναυπηγείων αναμένεται να δημοσιευθεί στα μέσα Νοεμβρίου.

Προκειμένου να υπάρξει μεγιστοποίηση του δυνητικού επενδυτικού ενδιαφέροντος και διασφάλιση της λειτουργικής συνέχειας της επιχείρησης, δρομολογήθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών, τα συναρμόδια Υπουργεία, την ΕΤΑΔ και την ειδική διαχείριση, η επίλυση σειράς ζητημάτων.

Ειδικότερα, δρομολογήθηκαν και δρομολογούνται η παραχώρηση αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης της διάρκειας παραχώρησης, οι ανταλλαγές ακινήτων μεταξύ ΕΝΑΕ και ΕΤΑΔ, η νομιμοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών, η ολοκλήρωση των εκκρεμών αδειοδοτήσεων και η έκδοση των απαραίτητων πιστοποιητικών. Με τις παρεμβάσεις αυτές επιλύονται χρόνια προβλήματα, όπως αυτό της πρόσβασης του ναυπηγείου στη θάλασσα, αυξάνοντας κατά τεκμήριο το ύψος των αναμενόμενων προσφορών στο διαγωνισμό, διευκολύνεται η λειτουργικότητα της επιχείρησης και καθίστανται αξιοποιήσιμες εγκαταστάσεις και κατασκευές που είναι απαραίτητες για τις εργασίες των ναυπηγείων (όπως η ειδική πλατφόρμα ανύψωσης υποβρυχίων-shiplift για το Πολεμικό Ναυτικό).

Παράλληλα, υπάρχει τακτική επικοινωνία και παρέχεται ενημέρωση στη ΓΔ Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με εκκρεμή ζητήματα που άπτονται των κρατικών ενισχύσεων.

Όσον αφορά στους εργαζόμενους των ναυπηγείων, καταβάλλεται προσπάθεια σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας για το σχεδιασμό εναλλακτικών επιλογών απασχόλησης και κοινωνικής ενίσχυσης.

5. Η «ωρολογιακή βόμβα» της ΛΑΡΚΟ

Η κυβέρνηση θέλησε να αξιοποιήσει, σύμφωνα με τους αρμόδιους υπουργούς, την τελευταία ευκαιρία διάσωσης της εταιρείας, καταθέτοντας τον Φεβρουάριο τροπολογία για τη διάσωση της ΛΑΡΚΟ και επιδιώκοντας την ανάληψή της από ιδιώτη επενδυτή μέσα από μια διαδικασία, γρήγορη και συμβατή με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η τροπολογία προέβλεπε τον ορισμό ειδικού διαχειριστή, δίνοντας περιθώριο ενάμιση χρόνου για την πώληση μέρους ή του συνόλου του ενεργητικού της.  Με έτερη τροπολογία, που κατατέθηκε τις περασμένες μέρες στη Βουλή, ρυθμίζονται μεταξύ άλλων θέματα που αφορούν «ενεργειακές» ιδιωτικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, μεταξύ των οποίων και της ΛΑΡΚΟ. “Δεν πρόκειται για ρυθμίσεις που ήρθαν ξαφνικά όπως ισχυρίστηκε η αντιπολίτευση, -απαντά η κυβέρνηση- αλλά για τεχνικές παρεμβάσεις προκειμένου να ολοκληρωθεί η πολιτική που είχε παρουσιαστεί ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις”, υποστηρίζει κυβερνητικό στέλεχος επιμένοντας ότι:”Σκοπός είναι η ΛΑΡΚΟ να συνεχίσει τη λειτουργία της, αλλά και να διενεργηθεί δημόσιος διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίησή της, προκειμένου να είναι όχι μόνο βιώσιμη αλλά ανταγωνιστική στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον.  Το αμέσως επόμενο διάστημα θα γίνει η προκήρυξη  δύο παράλληλων ξεχωριστών ανοιχτών διεθνών διαγωνισμών, ο ένας από το Ελληνικό Δημόσιο, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, για τα περιουσιακά στοιχεία ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου και άλλος από την Ειδική Διαχείριση της ΛΑΡΚΟ, για τα εναπομείναντα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό και τις νομοθετικές προβλέψεις του Νόμου υπαγωγής της εταιρείας σε ειδική διαχείριση.

Στο πρόγραμμα ως εκ τούτου είναι η προσέλκυση επενδυτή/επενδυτών που, εκτός του τιμήματος, θα καταθέσει/ουν και το βέλτιστο επιχειρησιακό πλάνο για τη συνέχιση της παραγωγικής δραστηριότητας. Για τον σκοπό αυτό ψηφίσθηκε σχετική διάταξη που ρυθμίζει τις λεπτομέρειες των δύο διαγωνισμών. Το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώνει εντός του μήνα τις διαδικασίες πρόσληψης χρηματοοικονομικού και νομικού συμβούλου για τη διενέργεια του διαγωνισμού για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου και η Ειδική Διαχείριση, παράλληλα με τη λειτουργία του εργοστασίου, προχωρά στην  καταγραφή θεμάτων που αφορούν σε εκκρεμή ζητήματα περιβαλλοντικών αδειών, αυθαίρετων κτισμάτων και αδειών λειτουργίας, προκειμένου να ενισχύσει τη διαγωνιστική διαδικασία και την προσέλκυση ενδιαφερόμενων επενδυτών. Επιπλέον, δρομολογούνται οι διαδικασίες που ορίζονται στο Νόμο, για την εξεύρεση των βέλτιστων λύσεων – με επισπεύδον το Υπουργείο Εργασίας – που αφορούν στο μέλλον των εργαζομένων στη ΛΑΡΚΟ”.