Ζητούνται λύσεις για τη «φούσκα» του ιδιωτικού χρέους: το 2020 910.000 χρωστούσαν 9 δισ. ευρώ ή το 11% του ΑΕΠ της χώρας σε εφορία, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία.
Αλλά 20 χρόνια μετά 4,2 εκατομμύρια οφειλέτες χρωστούν πάνω από 105 δισ. ευρώ ή το 60% του ΑΕΠ της χώρας.
Όπως αποκαλύπτει έρευνα του Παντείου Πανεπιστημίου η οποία παρουσιάστηκε από τον Καθηγητή Δημόσιας Οικονομικής Νίκο Καραβίτη και τους ερευνητές Κοσμά Παϊπέτη και Μαρία Πρινιωτάκη, μέσα στην πρώτη 20ετία του 2000:
- το συνολικό χρέος αυξήθηκε σχεδόν 12 φορές
- ο αριθμός των οφειλετών σχεδόν πενταπλασιάστηκε
- αλλά το «κατά κεφαλήν» μέσο χρέος αυξήθηκε 2,5 φορές παρότι αυξήθηκε ο αριθμός όσων χρωστάνε.
Το 2000 ο μέσος οφειλέτης χρωστούσε 9.980 ευρώ, αλλά το 2020 τους οφειλέτες βαραίναν χρέη 23,870 ευρώ κατά μέσον όρο τον καθέναν!
Υπό τις συνθήκες, ειδικά στα χρέη στην Εφορία, το 42% ή 60 δισ. ευρώ των οφειλών στην ΑΑΔΕ από φόρους, εκτιμάται πως είναι πλέον πρακτικά μη εισπράξιμο!
Και, κυρίως, οφείλονται σε βαρύτατα λογιστικά πρόστιμα.
Με τα δεδομένα αυτά:
- Το ληξιπρόθεσμο χρέος εξακολουθεί να συσσωρεύεται
- το δημόσιο συνεχίζει να στερείται πόρους
- η ανάκτηση παλαιών χρεών γίνεται πολύ αργά
- μικρό μέρος των χρεών είναι σε κάποια ρύθμιση
Για τον λόγο αυτόν, η Έρευνα καταλήγει σε προτάσεις για μέτρα που θα πρέπει να εξεταστούν όπως:
- διαγραφές χρέους μεγάλης κλίμακας για να μειωθεί δραστικά στο «στοκ» των χρεών των νοικοκυριών και επιχειρήσεων
- πλήρης αναθεώρηση του συστήματος ποινών και προστίμων
- αναδρομική εφαρμογή χαμηλότερων (ευνοϊκότερων) προστίμων θα μειώσει περαιτέρω το απόθεμα του χρέους.
- καλύτερο συντονισμό μεταξύ ΑΑΔΕ και ΚΕΑΟ/ΕΦΚΑ με τις τράπεζες και εξέταση λύσεων από τη σκοπιά του οφειλέτη.
- αυτόματες και ad hoc (ευέλικτες) φιλικές προς τους φορολογούμενους συμφωνίες ρύθμισης οφειλών και δόσεων .
- ενίσχυση της διαδικασίας διοικητικής προσφυγής (Διοικητική Επίλυση Διαφορών) ως μέσου αποφυγής ή μείωσης των υπέρογκων προστίμων
- προτεραιότητα στις εισπράξεις από νέα χρέη, έναντι της επιδίωξης εισπράξεως του παλαιού χρέους
Διαβάστε ακόμη:
Μπακατσέλος στο Newmoney: Πώς κλείσαμε το deal με τους Γερμανούς της BSH για την Pitsos
Γέφυρα 2: Δυο ήμερες προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων από επιχειρήσεις
Οδηγός για τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα: Πώς θα πάρετε πίσω πινακίδες Ι.Χ. χωρίς πρόστιμο