Αναρμόδιο να προχωρήσει σε αύξηση της τιμής των διοδίων στην Εγνατία Οδό εμφανίστηκε χθες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υποστηρίζοντας ότι το θέμα χειρίζεται αποκλειστικά το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας επικαλέστηκε μάλιστα και παρουσίαση που έγινε τον Ιούλιο στο Μέγαρο Μαξίμου στον Πρωθυπουργό από το ΤΑΙΠΕΔ για την πορεία υλοποίησης της παραχώρησης, στην οποία όπως δήλωσε χθες σε ενημέρωση δημοσιογράφων, δεν υπήρχε καμία αναφορά για υποχρέωση αύξησης των διοδίων πριν την υπογραφή της σύμβασης. Η πιστοποίηση των σηράγγων της Αττικής Οδού και η αναπροσαρμογή των διοδίων είναι κοινό μυστικό ότι είναι μεταξύ των προαπαιτούμενων που παραμένουν σε εκκρεμότητα και έχουν καθυστερήσει την ωρίμανση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η οποία έχει προτιμητέο επενδυτή από το καλοκαίρι του 2021 και το οικονομικό κλείσιμο είχε προβλεφθεί στο τέλος του 2022.
Πρόσφατα μάλιστα η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία μαζί με την Γαλλική Egis Project είναι ο πλειοδότης του διαγωνισμού είχε αναφερθεί στο θέμα της Εγνατίας στην Ένωση θεσμικών επενδυτών και είχε δηλώσει ότι οι υποχρεώσεις οι δικές της έχουν εκπληρωθεί εδώ και ένα εξάμηνο και ότι όλα τα σχετικά έγγραφα βρίσκονται στο συρτάρι του ΤΑΙΠΕΔ. Το υπουργείο φάνηκε πάντως να προσπερνά χθες ότι τόσο η διακήρυξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου όσο και η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για τα διόδια, την οποία μάλιστα συνυπογράφει ο κ. Σταϊκούρας ως υπουργός Οικονομικών τον Μάιο του 2020 (μαζί με τον πρώην υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή και τον κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη ως υφυπουργό Οικονομικών) , προβλέπουν ξεκάθαρα ότι πριν την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για την Εγνατία θα υπάρξει αναπροσαρμογή των διοδίων για τα ΙΧ με χρέωση στα 0,04 ευρώ (από 0,03 ανά χιλιόμετρο που είναι σήμερα). Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι τα τέλη αναπροσαρμόζονται στα 0,05 λεπτά με την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης που χρονικά τοποθετείται 2 με 3 μήνες μετά την υπογραφή.
Η πολιτική ηγεσία απαντώντας χθες σε δημοσιογραφικά ερωτήματα δήλωσε ότι δεν έχει τεθεί στο υπουργείο θέμα αυξήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ. «Είμαστε εδώ να διευκολύνουμε το κλείσιμο εφόσον μας ζητηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ» ανέφερε ο υφυπουργός κ. Νίκος Ταχιάος. Για το άλλο προαπαιτούμενο που είναι η πιστοποίηση των σηράγγων, υπάρχει ακόμη εκκρεμότητα η οποία αποδόθηκε ως ένα βαθμό σε συνταξιοδότηση στελέχους της διοικητικής αρχής σηράγγων και σε επανασυγκρότηση της Αρχής .
Τα ανοικτά μέτωπα
Στην εφ΄όλης της ύλης τακτική ενημέρωση που έχει καθιερώσει ο κ. Σταϊκούρας, η πολιτική ηγεσία δήλωσε αποφασισμένη να κλείσει τα καυτά μέτωπα των έργων υποδομής που αιμορραγούν για το ελληνικό Δημόσιο και τους φορολογούμενους και συνιστούν πεδίο σύγκρουσης και επιζήμιων καθυστερήσεων για την πορεία των έργων. Η υπογραφή της απόφασης για την αποζημίωση της Υποθαλάσσιας Σήραγγας Θεσσαλονίκης ύψους 85 εκατ. ευρώ που σέρνεται για πάνω από 12 χρόνια και υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στους τρεις μήνες θητείας του στο υπουργείο, αξιολογείται ως ένα θετικό δείγμα γραφής για τις αμαρτίες του παρελθόντος. Φαίνεται μάλιστα ότι είναι μόνο η αρχή από όσα περιλαμβάνει ο σχεδιασμός της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου που παρουσίασε χθες στους διαπιστευμένους συντάκτες ο κ. Σταϊκούρας και οι υφυπουργοί Νίκος Ταχιάος και Χριστίνα Αλεξοπούλου.
Διάλογος με την αυτοδιοίκηση
«Από την Κυριακή υπάρχει μια νέα πολιτική πραγματικότητα με νέα πρόσωπα στην τοπική αυτοδιοίκηση. Τα έργα χρειάζονται συναινέσεις και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες για να προχωρήσουν» δήλωσε ο υφυπουργός, λέγοντας ότι στα άμεσα ζητήματα είναι να υπάρξει διάλογος με τους νέους τοπικούς άρχοντες.
Ως παράδειγμα ανέφερε την γραμμή 4 του μετρό που «έχει σημεία που πονάνε» και για τα οποία πρέπει να υπάρχει διαβούλευση. Το ίδιο θέμα υπάρχει στο έργο Fly Over στην Θεσσαλονίκη αλλά και στην Κρήτη στο Βόρειο Οδικό Άξονα, για τον οποίο ο υφυπουργός ανέφερε ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές.
Η επιτάχυνση των έργων και η ωρίμανσή τους αποτελούν τις άμεσες προτεραιότητες στις οποίες θα δώσει βάρος η πολιτική ηγεσία. «Δεν πρέπει να χάσουμε το χρόνο σε πολιτικοποίηση έργων και αντιπαραθέσεις που φέρνουν προβλήματα και στο τέλος κοστίζουν στον ελληνικό λαό».
Όπως αναφέρθηκε, η γραμμή 4 του μετρό σώθηκε από τις παρεμβάσεις της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας και του πρωθυπουργού. Όμως είναι ένα έργο που συνεχίζει να ταλαιπωρείται για θέματα χωροθέτησης του σταθμού στα Εξάρχεια αλλά και για τον σταθμό στον Ευαγγελισμό λόγω προσφυγών για το Πάρκο Ριζάρη. «Το μετρό αποτελεί ένα μητροπολιτικό έργο και σχεδιάζεται με ευρύτερο χαρακτήρα πέρα από τα συμφέροντα κάθε γειτονιάς» πρόσθεσε χθες ο κ Ταχιάος. Με δύο προσφυγές από τους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για τη χάραξη του έργου και την περιβαλλοντική μελέτη πορεύεται και ο ΒΟΑΚ.
Αντίστοιχη εμπλοκή εμφανίζει και ο διαγωνισμός για την Λ. Κύμης με προσφυγή στο ΣτΕ του δήμου Νέου Ηρακλείου, που αντιδρά στο σχεδιασμό του έργου.
Χθες η πολιτική ηγεσία αναφέρθηκε και στην γέφυρα της Βαρυμπόμπης, λέγοντας πως αντιμετωπίζει δομικά προβλήματα και πρέπει να ανακατασκευαστεί ανεξάρτητα από τους σταθμούς διοδίων.
Ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρθηκε και στο κόστος που επωμίζεται το δημόσιο για τη μη λειτουργία των πλευρικών διοδίων σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και στο μετωπικό σταθμό στο τμήμα Σχηματάρι –Χαλκίδα. Όπως ειπώθηκε η ετήσια αποζημίωση προς τον παραχωρησιούχο (Νέα Οδός) ανέρχεται σε περίπου 25 εκ. Εξετάζονται όλες οι εναλλακτικές λύσεις ακόμη και η λειτουργία των διοδίων.
Ο κ. Ταχιάος επιβεβαίωσε μάλιστα την είδηση που έγραψε προ ημερών το newmoney ότι το υπουργείο έχει κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία Θεμέλη από το έργο του τράμ προς Πειραιά για μη εκπλήρωση των συμβατικών της υποχρεώσεων.
Ανοικτή πληγή ο σιδηρόδρομος
Σε ό,τι αφορά τον ελληνικό σιδηρόδρομο, το υπουργείο Υποδομών έχει να κλείσει πολλές εκκρεμότητες το επόμενο διάστημα, οι οποίες μεγάλωσαν με τις πλημμύρες στη Θεσσαλία.
Σε πρώτο πλάνο είναι η δρομολόγηση των έργων αποκατάστασης που θα ξεπεράσουν τα 180 εκατ. ευρώ και τα οποία εκτιμάται ότι θα χρειαστούν 18 μήνες για την πλήρη αποκατάσταση της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Όπως διευκρινίστηκε, θα κατασκευαστεί από τον ΟΣΕ με πόρους ύψους 14 εκατ. η σιδηροδρομική επιδομή στη γραμμή καθόδου προς Αθήνα και σε αυτό το τμήμα, θα κυκλοφορούν κυρίως εμπορικά τρένα από Λιανοκλάδι έως Λάρισα με ντιζελομηχανές. Στη συνέχεια, θα ξεκινήσουν τα έργα στη γραμμή ανόδου και κατόπιν θα κυκλοφορούν και τα επιβατικά τρένα.
Ο κ. Σταικούρας ανέφερε ότι η Hellenic Train δεν έχει υποβάλλει κάποιο αίτημα αποζημίωσης λόγω των καταστροφών Daniel ωστόσο δήλωσε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να προσπεράσει τις δυσκολίες που ανακύπτουν σε έναν φορέα παροχής υπηρεσιών στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη λόγω των καταστροφών στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο υπουργός έδωσε επίσης έμφαση χθες στο σιδηρόδρομο και στις επενδύσεις στους διαδρόμους ευρωπαϊκής προτεραιότητας και της πρωτοβουλίας των Τριών Θαλασσών (Τhree Seas Initiative) για την ανάπτυξη δικτύων μεταφορών σε Βόρεια Θάλασσα, Εύξεινο Πόντο και Αδριατική. Τόνισε μάλιστα την ανάγκη για την επιτάχυνση της οδικής παράκαμψης του Βοσπόρου με την σύνδεση των ελληνικών λιμανιών Θεσσαλονίκης, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Καβάλας, και Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια Μπουργκάς και Ρούσε και της Κωστάντζας στην Ρουμανία.
Σχετικά με τις εκατέρωθεν οφειλές ΟΣΕ και Hellenic Train, είπε ότι τα ποσά είναι πολλών δεκάδων εκατομμυρίων και από τις δύο πλευρές. Το συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει ταύτιση στα οφειλόμενα ποσά (τέλη χρήσης κ.α) και εδώ έρχεται και προστίθεται και το ζήτημα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου λόγω Daniel.
Διαβάστε ακόμη:
«Αποκαλυπτήρια» του σχεδίου νόμου για τράπεζες και servicers – Τα βασικά σημεία
«Delfis Hotel»: Το κτίριο-«φάντασμα» στην Ερέτρια, το θρίλερ με την τιμή και το νέο σφυρί (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ