Παρέμβαση ΤΑΙΠΕΔ στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας για να μην κινηθεί η Fraport εναντίον του Δημοσίου
Της Μαριάννας Τζάννε
Σοβαρές διαφωνίες που αναμένεται να ανοίξουν νέο γύρο διεκδικήσεων για την Fraport προκαλούν τα έργα στο αεροδρόμιο Μακεδονία που το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να παρατείνει έως τον Απρίλιο του 2018. Οι σχέσεις της ελληνογερμανικής κοινοπραξίας με το αρμόδιο υπουργείο και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, δοκιμάζονται σε πολλά επίπεδα αφού πέραν των σοβαρών οικονομικών διεκδικήσεων για την κατάσταση στην οποία παρέλαβαν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, συνολικού ύψους άνω από 74 εκατ. ευρώ, τώρα Fraport –Slentel απειλεί με αποζημιώσεις και για τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις εργασίες του αεροδρομίου Μακεδονία.
Την προηγούμενη εβδομάδα, η εταιρεία απέστειλε επιστολή στο υπουργείο Υποδομών, την ΥΠΑ και το ΤΑΙΠΕΔ, με την οποία εκφράζει την μεγάλη διαφωνία της για την απόφαση του υπουργείου στην έγκριση του αναμορφωμένου χρονοδιαγράμματος για την αναβάθμιση του χερσαίου τμήματος του αεροδιαδρόμου 10-28. Αιτία είναι η μονομερής όπως αναφέρεται, παράταση του χρονοδιαγράμματος των έργων έως τα τέλη Απριλίου του 2018, όταν αρχικά είχαν προγραμματιστεί για τις αρχές του 2017 και στην πορεία μετατέθηκαν για τις 16 Οκτωβρίου του τρέχοντος μήνα.
Σύμφωνα με την Fraport τα έργα θα έπρεπε να παραδοθούν σε 4,5 μήνες δηλαδή στα τέλη Φεβρουαρίου. Με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, τα έργα θα είναι έτοιμα αρχές Μαίου. «Η εγκριθείσα παράταση αποφασίστηκε και ανακοινώθηκε χωρίς την πρότερη συμφωνία μας και παρά τις εκφρασθείσες αντιρρήσεις μας από τις 24 Φεβρουαρίου 2017 και 28 Μαρτίου 2017 ηλεκτρονική μας αλληλογραφία και κατά παράβαση της σύμβασης παραχώρησης» σημειώνει η Fraport επισημαίνοντας ότι η εξέλιξη αυτή την επηρεάζει ως διαχειριστή του αεροδρομίου και προκαλεί οικονομική ζημιά. Μια μέρα μετά την επιστολή της Fraport, με έγγραφό της στις 26 Σεπτεμβρίου, παρέμβαση υπήρξε στο θέμα και από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ.
Με επιστολή που εστάλη από την διοίκηση του Ταμείου στον διοικητή της ΥΠΑ Κωνσταντίνο Λιτζεράκο, επισημαίνεται ότι «η μη συμμόρφωση του ελληνικού δημοσίου με τις έσχατες ημερομηνίες παράδοσης ενεργοποιεί το δικαίωμα στον Παραχωρησιούχο να εγείρει αξιώσεις αποζημίωσης έναντι του ελληνικού δημοσίου, επειδή πλέον έχει παρέλθει η ισχύουσα συμβατική ημερομηνία παράδοσης για το έργο της αναβάθμισης (31/5/2017)». Όπως αναφέρεται «στις 15 Οκτωβρίου εκπνέει η έτερη έσχατη συμβατική ημερομηνία παράδοσης για το έργο της επέκτασης, χωρίς να έχει συνομολογηθεί μεταξύ των μερών η επικαιροποίηση των εν λόγω ημερομηνιών». Για τους λόγους αυτούς το ΤΑΙΠΕΔ ζητά να υπάρξει άμεσα συνάντηση του παραχωρησιούχου με τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, προκειμένου να βρεθεί «μια κοινή αντίληψη» στο θέμα. Την επιστολή που υπογράφει η Πρόεδρος του Ταμείου κυρία Λίλα Τσουτσογιαννοπούλου, σημειώνεται ότι «ο χρόνος κυλά ενάντια στα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου, γεγονός που καθιστά άμεση και επιτακτική την αντίδρασή του στο θέμα αυτό (ειδάλλως το ελληνικό δημόσιο κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπο με αγωγές αποζημίωσης…».
Η εταιρεία έχει διαμηνύσει από το καλοκαίρι στην κυβέρνηση ότι τα έργα αναβάθμισης των δύο διαδρόμων στο σημείο που διασταυρώνονται είναι περιττά και ζητά να μην γίνουν, άποψη που έχει προκαλέσει την δημόσια παρέμβαση του υπουργού Υποδομών. Ο κ. Χρίστος Σπίρτζης έχει διαμηνύσει ότι τα έργα θα υλοποιηθούν πάση θυσία καθώς διαφορετικά κινδυνεύουν να χαθούν κοινοτικοί πόροι και έχει ζητήσει από την Fraport να περιοριστεί στο ρόλο της που είναι η διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Η εταιρεία έχει υποστηρίξει ότι οι επίμαχες εργασίες στη διασταύρωση του διαδρόμου 16-34 με τον διάδρομο 10-28 θα έχουν τεράστιες επιπτώσεις στη λειτουργία του αεροδρομίου αλλά και στην ασφάλεια, καθώς θα θέσουν τον πρώτο εκτός λειτουργίας. Έχει μάλιστα επικαλεστεί τεχνικούς ελέγχους, σύμφωνα με τους οποίους οι αντοχές του οδοστρώματος είναι τέτοιες που μπορούν να εξυπηρετήσουν την κίνηση για περισσότερα από 20 χρόνια.