© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στην επανεκκίνηση της αγοράς εργασίας με τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων στοχεύει η νέα γενιά προγραμμάτων ενεργητικών πολιτικών για την απασχόληση που θα ριχτούν στη μάχη από το φθινόπωρο για να αναχαιτίσουν ενδεχόμενη αύξηση της ανεργίας την επόμενη μέρα της πανδημίας.
«Ο Οργανισμός είναι έτοιμος για την επόμενη μέρα», διαβεβαιώνει μιλώντας στο «business stories» o διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης, «αξιοποιώντας τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας άνω των 2 δισ. ευρώ και χτίζοντας πάνω στα επιτυχημένα προγράμματα απασχόλησης που επιδότησαν τη δημιουργία αριθμού-ρεκόρ νέων θέσεων εργασίας εν μέσω έκτακτων μέτρων και lockdown. Δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι θα είναι δυναμική η οικονομική ανάκαμψη και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
Βάσει του σχεδιασμού, έμφαση θα δοθεί στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων, κυρίως των ψηφιακών, του εργατικού δυναμικού, αλλά και στην κάλυψη του σκληρού πυρήνα της ανεργίας, όπως είναι οι άνω των 45, οι γυναίκες και οι μακροχρόνια άνεργοι. Παράλληλα, θα επιδοτηθεί η πρόσληψη ανέργων σε επιχειρήσεις που προσανατολίζονται στην πράσινη οικονομία. Τα νέα προγράμματα θεωρούνται ελκυστικά αφενός γιατί προβλέπουν αυξημένα ποσοστά επιχορήγησης του μισθού και των εισφορών και αφετέρου γιατί έχουν υιοθετήσει απλούστερες και ταχύτερες διαδικασίες ένταξης και αποπληρωμής της επιδότησης.
Το φθινόπωρο τη σκυτάλη παίρνει το τρίτο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας που αφορά τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ και τις ριζικές αλλαγές στην επαγγελματική κατάρτιση που μέχρι σήμερα χαρακτηρίζεται από κατακερματισμό και χαμηλές επιδόσεις.
Η ραχοκοκαλιά του νέου συστήματος θα είναι η αξιολόγηση, η πιστοποίηση, η διασύνδεση της κατάρτισης με τις ανάγκες της οικονομίας καθώς και η συνεργασία με παρόχους υψηλού επιπέδου με αξιοπιστία στην αγορά εργασίας.
– Το σύστημα κατάρτισης φαίνεται ότι μπαίνει σε μια νέα λογική όπου σημαίνοντα ρόλο έχουν τα κίνητρα για τους καταρτιζόμενους και τους παρόχους καθώς και τα μετρήσιμα αποτελέσματα. Το νέο σύστημα θα βασιστεί στις προτάσεις Πισσαρίδη για σταδιακή εξόφληση των παρόχων από τον Οργανισμό με την προϋπόθεση να πιάνουν τους στόχους ή θα διαμορφώσετε ένα μείγμα προτάσεων σε συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας;
Αρχικά προγραμματίζουμε το φθινόπωρο να ξεκινήσουν προγράμματα ταχύρρυθμης και συνάμα ποιοτικής κατάρτισης, επανακατάρτισης και επανειδίκευσης ανέργων και εργαζομένων, με προτεραιότητα σε τομείς αιχμής και ειδικότητες υψηλής ζήτησης. Οπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, θα ακολουθήσει νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της κατάρτισης, ώστε να γίνει πολύ πιο αξιόπιστο το σύστημα, καθώς και για τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ.
Στο επίκεντρο της μεταρρύθμισης βρίσκεται η δημιουργία ενός συστήματος συντονισμού, διαχείρισης και αξιολόγησης, με βάση την πιστοποίηση και μετρήσιμους δείκτες εκροών, καθώς και ένα μείγμα κινήτρων και αντικινήτρων για τη διασφάλιση της ποιότητας και τη συνεχή και συστηματική βελτίωση των παρόχων και των προσφερόμενων προγραμμάτων. Θέλουμε οι άνεργοι και οι εργαζόμενοι να έχουν άμεση πρόσβαση σε προγράμματα που θα τους βοηθούν να ενταχθούν, να επανενταχθούν ή να ανελιχθούν στην αγορά εργασίας, καθώς και να βελτιώσουν την παραγωγικότητά τους και να πετύχουν τους στόχους τους ως εργαζόμενοι.
Η κατάρτιση θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τόσο του εργατικού δυναμικού όσο και των επιχειρήσεων με έμφαση στις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες.
Η ανεξάρτητη έκθεση της επιτροπής Πισσαρίδη αποτελεί ένα κείμενο αναφοράς με σημαντικές προτάσεις που συμβουλευόμαστε και αξιολογούμε. Σε αυτό το πλαίσιο, οι προτάσεις της για ουσιαστική κατάρτιση που οδηγεί σε συγκεκριμένες δεξιότητες οι οποίες να μπορούν να πιστοποιηθούν, για στοχευμένα κίνητρα και ποιοτικά προγράμματα που θα αξιολογούνται, πιστεύω ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Σίγουρα απαιτούνται ρήξεις με αναχρονιστικές αντιλήψεις και αναποτελεσματικές πρακτικές. Δυστυχώς, η χώρα μας όχι απλώς δεν έχει καταφέρει να χαράξει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική, αλλά αντίθετα έχει δημιουργήσει ένα κατακερματισμένο και ανεπαρκές, χωρίς σχέδιο, σύστημα κατάρτισης που χαρακτηρίζεται από επικάλυψη, αναποτελεσματικότητα, σπατάλη πόρων, ελλειμματική διασύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και χαμηλές επιδόσεις.
Βρίσκομαι σε στενή και συνεχή συνεργασία με τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και επεξεργαζόμαστε όλες τις προτάσεις και ιδέες. Τις τελικές αποφάσεις θα τις λάβει και θα τις ανακοινώσει ο υπουργός και ο ΟΑΕΔ, ως ο επιχειρησιακός βραχίονας του κράτους για την καταπολέμηση της ανεργίας, είναι έτοιμος, με σχέδιο, εμπειρία και τεχνογνωσία, να τις υλοποιήσει άμεσα και αποτελεσματικά.
– Ποια είναι η εκτίμησή σας για την πορεία της αγοράς εργασίας από το φθινόπωρο;
Η κυβέρνηση έδειξε πολύ γρήγορα αντανακλαστικά και τα έκτακτα μέτρα που έλαβε για τη στήριξη του εργατικού δυναμικού και των επιχειρήσεων συνέβαλαν άμεσα και αποτελεσματικά στην ανθεκτικότητα της αγοράς εργασίας και στην ανάσχεση μιας πιθανής απότομης αύξησης της ανεργίας. Οσον αφορά τα στοιχεία της εγγεγραμμένης ανεργίας του ΟΑΕΔ, καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση της αύξησης που κορυφώθηκε αμέσως μετά το πρώτο lockdown. Τον Ιούνιο το μητρώο είχε συνολικά 948.722 εγγεγραμμένους, δηλαδή 177.451 λιγότερους από τον Ιούνιο του 2020 και 9.910 περισσότερους από τον Ιούνιο του 2019.
Σίγουρα, οι επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης στην οικονομία έχουν δημιουργήσει νέες ανάγκες και προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο ΟΑΕΔ και είναι δεδομένο ότι η πορεία πανδημίας θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό και την επιστροφή στην τροχιά της οικονομικής ανάπτυξης. Δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι θα είναι δυναμική η οικονομική ανάκαμψη και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Σε αυτή τη συνολική προσπάθεια, το Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» αποτελεί μια ιστορική ευκαιρία για σημαντικές επενδύσεις και αναγκαίες μεταρρυθμίσεις. Αξιοποιώντας τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας άνω των 2 δισ. ευρώ και χτίζοντας πάνω στα επιτυχημένα προγράμματα απασχόλησης που επιδότησαν τη δημιουργία αριθμού-ρεκόρ νέων θέσεων εργασίας, εν μέσω έκτακτων μέτρων και lockdown, ο Οργανισμός είναι έτοιμος για την επόμενη μέρα.
– Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των προγραμμάτων για την ενίσχυση της απασχόλησης που έχετε ήδη έτοιμα ή στα σκαριά για να τα ρίξετε στην αγορά από το φθινόπωρο;
Αυτή τη στιγμή υλοποιούνται 8 προγράμματα με συνολικά 30.900 επιδοτούμενες νέες θέσεις εργασίας και με ποσοστά επιχορήγησης έως το 100% του μισθού και των εισφορών και στόχος μας είναι η δημιουργία δεκάδων χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας μέσω μιας νέας γενιάς ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης.
Αμεσα θα ενεργοποιηθούν πέντε νέα προγράμματα 23.000 θέσεων, ενώ από το φθινόπωρο θα ξεκινήσει η υλοποίηση προγραμμάτων για τη δημιουργία 74.500 νέων θέσεων εργασίας μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», που θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην επανεκκίνηση της οικονομίας και την ανάκαμψη της αγοράς εργασίας.
Διαβάστε ακόμη:
Εμβολιασμένοι – ανεμβολίαστοι: Το σχέδιο Μαξίμου από φθινόπωρο προς χειμώνα
Νέο Eξοικονομώ κατ’ Οίκον: Πότε έρχεται – Οι αλλαγές στα κριτήρια – Ποιες δαπάνες επιδοτούνται