© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στα εκλογικά γρανάζια μπλέκει το κουβάρι των μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, αφού μεταβάλλεται το πωλητήριο για το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μέσω Χρηματιστηρίου, αλλά και η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης για την Αττική οδό, για την οποία ο διαγωνισμός της υποβολής προσφορών έχει προγραμματιστεί σχεδόν μία εβδομάδα μετά τις εκλογές.
Οι εκλογές συντηρούν τη μετάθεση των εργασιών και για το κλείσιμο της Εγνατίας οδού, με προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί προς τα τέλη του χρόνου, ενώ η μάχη μεταφέρεται πλέον στα λιμάνια, με ναυαρχίδα την ιδιωτικοποίηση του λιμένα Ηρακλείου αμέσως μετά το Πάσχα.
Οι μεγάλες αναταράξεις στις διεθνείς αγορές λόγω της κατάρρευσης των τραπεζικών κολοσσών, όπως η Credit Suisse, και το ρευστό πολιτικό σκηνικό στην Ελλάδα ανατρέπουν την προγραμματισμένη αρχική δημόσια προσφορά (Initial Public Offering – IPO) του ΔΑΑ για τον Ιούνιο, η οποία προέβλεπε διάθεση με δημόσια εγγραφή στο Χρηματιστήριο του 20% των μετοχών και ιδιωτική τοποθέτηση 10% υπέρ των υφιστάμενων μετόχων.
Στόχος είναι να επιλεγεί για τη συναλλαγή ένα πιο στέρεο περιβάλλον, με εκλεγμένη κυβέρνηση, μεταφέροντας τη μεγάλη δημόσια εγγραφή με προσδοκώμενα έσοδα έως και 1 δισ. ευρώ για το φθινόπωρο.
Στο μεταξύ, το ΤΑΙΠΕΔ προχωρεί τις διαδικασίες για την προετοιμασία της αποκρατικοποίησης, για την οποία θα πρέπει να τροποποιηθεί η υφιστάμενη σύμβαση, που λήγει το 2046, ως προς τα θέματα εταιρικής διακυβέρνησης και την κατάργηση των ειδικών δικαιωμάτων μεταξύ των βασικών μετόχων. Η σύμβαση θα χρειαστεί να επικυρωθεί από τη νέα Βουλή, ωστόσο το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, προχωρά όλες τις διαδικασίες για τις θεσμικές αλλαγές ώστε να υπάρχει η σχετική προετοιμασία για να ψηφιστούν όταν οι συνθήκες (μετεκλογικά) ωριμάσουν.
Η συμφωνία μετόχων σχετικά με το θέμα της εταιρικής διακυβέρνησης έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, που ελέγχει το 25% των μετοχών του ΔΑΑ, αλλά και από το Υπερταμείο, το οποίο έχει το 30%. Μέτοχοι στο ΔΑΑ είναι επίσης οι AviAlliance GmbH (26,7%) και AviAlliance Capital GmbH (13,3%), που ελέγχονται από το ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments, και η οικογένεια Δημήτρη Κοπελούζου, η οποία κατέχει το 5%.
Μετάθεση και για την Αττική οδό
Βέβαιη είναι η αναβολή και του άλλου μεγάλου διαγωνισμού που αφορά την 25ετή επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής οδού. Το πιθανότερο είναι ο σχετικός διαγωνισμός να προχωρήσει και αυτός από Σεπτέμβριο, εκτός κι αν οι πολιτικές εξελίξεις -μετά τις κάλπες της 21ης Μαΐου- εκλέξουν κυβέρνηση και η χώρα αποφύγει μια δεύτερη εκλογική αναμέτρηση.
Η μετάθεση της ημερομηνίας από τις 22 Φεβρουαρίου, που ήταν αρχικά, για τις 29 Μαΐου είναι πλέον απαγορευτική λόγω της μετεκλογικής περιόδου. Αφενός δεν είναι σαφές αν μέχρι τότε θα έχει εκλεγεί κυβέρνηση, αφετέρου ακόμη κι αν αυτό συμβεί θα είναι δύσκολο με νωπή τη λαϊκή εντολή να προχωρήσει ένας τόσος σημαντικός διαγωνισμός με μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον.
Για την επέκταση της σύμβασης αναμετρούνται 16 μνηστήρες σε οκτώ κοινοπραξίες οι οποίες είναι βέβαιο ότι στην τελική ευθεία του διαγωνισμού θα διαφοροποιηθούν. Οι πληροφορίες το τελευταίο διάστημα μιλούν για απόφαση μη συνέχισης στον διαγωνισμό του γαλλικού fund Ardian, το οποίο έχει συμπράξει με την κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις – Avax. Στους ενδιαφερόμενους συμπεριλαμβάνονται οι πέντε μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΓΕΚ Τέρνα, Ελλάκτωρ, Μυτιληναίος, Ava, Intrakat), ο όμιλος Κοπελούζου, διεθνείς και ευρωπαϊκοί διαχειριστές υποδομών και επενδύσεων. Μεταξύ των ξένων ενδιαφερομένων περιλαμβάνεται η Brisa Autoestradas de Portugal, η μεγαλύτερη διαχειρίστρια αυτοκινητοδρόμων στην Πορτογαλία, η οποία έγινε σύμμαχος της Intrakat και δεν αποκλείεται να ενισχυθεί με την παρουσία κάποιου fund.
Τα διόδια
Οι μεταθέσεις και οι καθυστερήσεις στις αποκρατικοποιήσεις έχουν παρόν, αλλά και παρελθόν. Η παραχώρηση της Εγνατίας οδού έχει ανάδοχο από τον Αύγουστο του 2021 (την κοινοπραξία των ΓΕΚ Τέρνα – Egis Projects), αλλά ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση.
H αλλαγή στο κόστος χρήματος και η αύξηση των επιτοκίων έφεραν ένα καινούριο μοντέλο χρηματοδότησης στο έργο, καθώς οι συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με την εποχή που ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός. Πληροφορίες από αρμόδιες πηγές της κοινοπραξίας αναφέρουν ότι έχει συντελεστεί το οικονομικό κλείσιμο της παραχώρησης, κάτι που εφόσον ισχύει σημαίνει ότι υπάρχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ωστόσο, η παραχώρηση για να υπογραφεί έχει και μια σειρά από προαπαιτούμενα που καθιστούν εξαιρετικά χρονοβόρες τις διαδικασίες, με το Δημόσιο να σημειώνει ήδη μεγάλες καθυστερήσεις.
Για να γίνει η πιστοποίηση 16 σηράγγων, όπως προβλέπει ο διαγωνισμός, έπρεπε η Εγνατία, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, να προχωρήσει σε μελέτες ανάλυσης επικινδυνότητας (risk analysis), οι οποίες μέχρι πρότινος δεν υπήρχαν. Αυτές οι μελέτες υποβλήθηκαν στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, που θα εισηγηθούν στη Διοικητική Αρχή Σηράγγων (ΔΑΣ), η θητεία της οποίας πρόσφατα ανανεώθηκε, την αδειοδότηση ή όχι ώστε να κυκλοφορούν μέσα σε αυτές τα συμβατικά βαρέα οχήματα. Στον διαγωνισμό όμως υπάρχει άλλη μία μεγάλη καυτή πατάτα ως προαπαιτούμενο, η οποία συνδέεται με την αναπροσαρμογή των διοδίων. Προτού υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης, η τιμή των διοδίων προβλέπεται από τους όρους της μακροχρόνιας παραχώρησης ότι θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί στα 4 λεπτά το χιλιόμετρο.
Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, τα διόδια θα χρειαστεί να αυξηθούν στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο, όταν σήμερα είναι κάτω από τα 3 λεπτά. Ετσι, σε μια περίοδο τριών ετών θα έχουν ανατιμηθεί και διαμορφωθεί στα 6,3 λεπτά, δηλαδή σε υπερδιπλάσια τιμή σε σχέση με σήμερα. Πρόκειται για μια αύξηση εξαιρετικά μεγάλη που εκτιμάται ότι θα αλλάξει και το κυκλοφοριακό μοντέλο στην Εγνατία, καθώς δεν αποκλείεται να μειώσει και την κίνηση.
Κινητικότητα στα λιμάνια
Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια, ο βηματισμός είναι πιο ώριμος και οι διαδικασίες προχωρούν πιο γρήγορα. Εντός των ημερών αναμένεται η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της σύμβασης για τον λιμένα Καβάλας, ενώ στόχος που μένει να φανεί αν θα επιβεβαιωθεί είναι πριν από τη διάλυση της Βουλής να περάσει η σύμβαση για τον λιμένα της Ηγουμενίτσας. Το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει εγκρίνει τη σύμβαση πώλησης του 67%, που συμφώνησε το ΤΑΙΠΕΔ με τον όμιλο Grimaldi αντί 84 εκατ. ευρώ. Αμέσως μετά το Πάσχα θα υποβληθούν οι προσφορές για τον λιμένα Ηρακλείου, δύο χρόνια μετά την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας. Στο ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον τουλάχιστον από τέσσερις μνηστήρες.
Διαβάστε ακόμη
Αποφυλακίζεται τη Μεγάλη Παρασκευή στις 11 το πρωί η Εύα Καϊλή
30 αργύρια: Σε πόσα ευρώ αντιστοιχούν τα νομίσματα που πήρε ο Ιούδας για να προδώσει τον Ιησού
Βακάκης: Το …«επιθετικό ελικόπτερο» της Jumbo, το 1 δισ. και το πάρτι που θα τελειώσει απότομα