Η θηλιά του πληθωρισμού σφίγγει πλέον επικίνδυνα τον λαιμό των νοικοκυριών, καθώς το κυνήγι των προσφορών, στο οποίο επιδίδονται, δεν μπορεί να αποδώσει τα αναμενόμενα. Παράγοντες της αγοράς, μάλιστα, εκτιμούν ότι οι υψηλές πτήσεις του πληθωρισμού των τροφίμων θα συνεχιστούν για αρκετό χρονικό διάστημα ακόμα, καθώς δεν διαφαίνεται επί του παρόντος, έστω μία σταθεροποίηση, κάτι που σημαίνει ότι το Νο 1 πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα νοικοκυριά, η ακρίβεια, θα συνεχιστεί.
«Δυστυχώς ακόμα δεν έχουμε δει έστω στον ορίζοντα κάποια επερχόμενη σταθεροποίηση. Πολλές βιομηχανίες και προμηθευτές μας εξακολουθούν να στέλνουν νέους τιμοκαταλόγους για τα προϊόντα τους με αυξήσεις», σημειώνει ο διευθυντής Αγορών της Διαμαντής Μασούτης, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, υπογραμμίζοντας πως «εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετοί αστάθμητοι παράγοντες που συνεχίζουν να επιδρούν, με σημαντικότερους όλων το Ενεργειακό, αλλά και το κόστος των μεταφορών».
Μάλιστα, ο ίδιος μεταφέρει μια εικόνα προσπάθειας επίσπευσης των τιμολογιακών αναπροσαρμογών εκ μέρους της βιομηχανίας. «Βλέπουμε πλέον και το εξής φαινόμενο, ενώ πάγιος όρος μας είναι ότι χρειαζόμαστε τουλάχιστον δύο μήνες να μεταφέρουμε την αύξηση στο ράφι, από τη στιγμή που θα μας κοινοποιηθεί ο νέος τιμοκατάλογος. Πλέον δεχόμαστε πιέσεις αυτό να επισπευσθεί στις δύο εβδομάδες!».
Αντίστοιχη εικόνα μεταφέρουν και άλλα στελέχη της αγοράς, γεγονός που φαίνεται ότι βάζει ταφόπλακα στην οποιαδήποτε προσδοκία αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού τροφίμων ως το τέλος της χρονιάς. Σημειώνεται ότι ο πληθωρισμός τροφίμων τον περασμένο Αύγουστο, όπως μετρήθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ, ήταν στο 10,7%, ενώ για τον Σεπτέμβριο (σημ.: τα στοιχεία θα ανακοινωθούν στις 10 του μήνα) εκτιμάται ότι κινήθηκε πέριξ του 10%. Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης στα νέα μέτρα που θεσμοθέτησε βάζει στο κάδρο των ευθυνών τη βιομηχανία, πιέζοντάς την να κάνει περισσότερα για τον περιορισμό του πληθωριστικού κύματος, μιλώντας πλέον ανοιχτά και η ίδια για φαινόμενα «πληθωρισμού απληστίας».
«Το 2021 και το 2022 ο πληθωρισμός έφερε αύξηση τιμών στα προϊόντα, ενώ πλέον όπου παρατηρείται αποκλιμάκωση στους συντελεστές κόστους στα προϊόντα δημιουργούνται φαινόμενα πληθωρισμού της απληστίας», δήλωνε χαρακτηριστικά ο υπουργός μία μέρα μετά την υπερψήφιση των νέων μέτρων που θεσμοθέτησε για να ανακοπεί το κύμα. «Για να το αντιμετωπίσουμε αυτό, για να έχουμε μείωση τιμών, έχουμε προχωρήσει σε δύο μέτρα. Το πρώτο αφορά τον έλεγχο του περιθωρίου κέρδους. Θα επιβάλλονται πολλά πρόστιμα σε όσους δεν έχουν καταλάβει ότι θα πρέπει να τηρούν τον νόμο. Δεύτερον, θέλουμε οι εταιρείες να μειώσουν τις τιμές στο ράφι», σχολίασε.
Στο πλαίσιο αυτό, τα νέα μέτρα που ψηφίστηκαν από τη Βουλή και θα εφαρμοστούν, αφορούν:
■ Την υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να ανακοινώνουν οποιαδήποτε αύξηση της τιμής αγοράς από προμηθευτή προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση. Ουσιαστικά, με αυτό μπαίνουν στο κάδρο των ελέγχων της ΔΙΜΕΑ η βιομηχανία και οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις για πιθανή παραβίαση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.
■ Προβλέπεται η επισήμανση προϊόντων των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», στην οποία καλούνται οι βιομηχανίες εντός δύο μηνών να γνωστοποιήσουν εάν μπορούν να διασφαλίσουν πως για ένα εξάμηνο μπορούν να διαθέσουν κάποιο προϊόν με μειωμένη τιμή τουλάχιστον κατά 5% σε σχέση με έναν πριν, προκειμένου να προβληθούν με ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
■ Το τρίτο μέτρο έχει να κάνει με την κοινοποίηση στοιχείων εκ μέρους των σούπερ μάρκετ για τις ενδεικτικές τιμές πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων, ώστε οι καταναλωτές να έχουν πλήρη εικόνα και να μπορούν να κάνουν συγκρίσεις με τις τιμές στη λαϊκή.
Για τους παραβάτες η νομοθετική διάταξη προβλέπει τσουχτερά πρόστιμα, τα οποία η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης προβάλλει ως προειδοποίηση, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα καταστρατήγησης των μέτρων ή εκμετάλλευσής τους, στην περίπτωση της σήμανσης για την πρωτοβουλία της μειωμένης τιμής.
Έλεγχοι για το λάδι
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο κάδρο των ελέγχων το επόμενο διάστημα θα μπουν κατά προτεραιότητα οι βιομηχανίες τυποποίησης ελαιολάδου, καθώς η εκρηκτική αύξηση των τιμών του διατροφικού «χρυσού» προκαλεί αντιδράσεις. Ιδίως καθώς σούπερ μάρκετ και στη χώρα μας πλέον αντιμετωπίζουν το προϊόν ως κανονικό χρυσό, σπεύδοντας να συνοδεύσουν τα μπουκάλια του ελαιολάδου με αντικλεπτικά συστήματα!
Μάλιστα, οι ίδιοι οι τυποποιητές προαναγγέλλουν νέες ανατιμήσεις τους επόμενους μήνες στο ράφι αφού, όπως δηλώνουν, έχουν φτάσει σήμερα να πληρώνουν το λίτρο στους παραγωγούς 8,75 ευρώ το λίτρο, από 5 ευρώ που ήταν στις αρχές της χρονιάς. Σημειωτέον ότι η λιανική τιμή του λίτρου έχει ξεπεράσει τα 10 ευρώ και αγγίζει πλέον σε κάποιους κωδικούς και τα 20 ευρώ το λίτρο.
«Οι τιμές έχουν εκτοξευτεί σε υψηλά επίπεδα και ενδεχομένως να πάνε υψηλότερα», σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ) Κωνσταντίνος Κουτσιούμπης κατά τη διάρκεια ενημερωτικής εκδήλωσης την περασμένη εβδομάδα για τη νέα ελαιοκομική περίοδο. «Δυστυχώς εάν η παραγωγή συνεχιστεί με τα προβλήματα που παρουσιάζει, οι τιμές δεν πρόκειται να πέσουν», σημείωσε ο ίδιος, απορρίπτοντας τις καταγγελίες ότι οι βιομηχανίες καρπώνονται σήμερα μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους, αφού βγάζουν στην αγορά προϊόν του οποίου την πρώτη ύλη έχουν αγοράσει πριν από μήνες.
«Δεν ισχύει αυτό. Η βιομηχανία κάνει σταδιακά τις αγορές, όχι εφάπαξ. Επίσης, να είστε σίγουροι ότι οι τιμές που ισχύουν σήμερα στη λιανική δεν αντικατοπτρίζουν τα 8,75 ευρώ το λίτρο που πληρώνουμε στους παραγωγούς, αλλά τις τιμές που ίσχυαν μήνες πριν», σημειώνει ο κ. Κουτσιούμπης. Τι σημαίνει αυτό; Προφανώς ότι η μετακύλιση του αυξημένου κόστους προμήθειας θα δώσει και νέες ανατιμήσεις ως το τέλος της χρονιάς.
«Η βιομηχανία και το λιανεμπόριο έχουν συμπιέσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους τους. Δεν ξεπερνά το 5%», σημειώνει ο ίδιος, παραδεχόμενος ότι τελικά τα μεγαλύτερα κέρδη για τους τυποποιητές έρχονται πλέον από το εξωτερικό. Κάτι όμως που θέτει πλέον ζήτημα επάρκειας για την επόμενη χρονιά, αφού πολλές βιομηχανίες στρέφονται στο εξωτερικό για εξαγωγές και παράλληλα η φετινή παραγωγή θα είναι μειωμένη πάνω από 60% στην Ελλάδα λόγω ακαρπίας στη φετινή σοδειά ελιάς.
Με αισιόδοξες εκτιμήσεις μετά τις πρόσφατες καταστροφές, δεν θα ξεπεράσει τους 180.000 τόνους όταν συνολικά η παραγωγή στις μεσογειακές χώρες, με προεξάρχουσα την Ισπανία που είναι και η μεγαλύτερη παραγωγός, έχει μειωθεί δραματικά. «Η νέα ελαιοκομική περίοδος κάνει έναρξη με τα χαμηλότερα ιστορικά αποθέματα», σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιόλαδου (ΕΔΟΕ) Μανώλη Γιαννούλη.
Μάλιστα, ο κ. Γιαννούλης περιγράφοντας την εικόνα στην αγορά έκανε λόγο για την «τέλεια καταιγίδα» που ήδη είναι σε εξέλιξη και θα συνεχιστεί και στην επόμενη ελαιοκομική περίοδο. Οπως επισήμανε δε, «αν δεν πέσει η ζήτηση, δεν θα πέσουν και οι τιμές». H ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης δεν συζητά καν το ενδεχόμενο επιβολής πλαφόν στην τιμή του ελαιολάδου, καθώς θεωρεί ότι τότε είναι που θα υπάρξουν μαζικές ελλείψεις.
Σημειωτέον ότι η χώρα μας εξάγει κατ’ εκτίμηση 60.000-100.000 τόνους ελαιόλαδο ανάλογα με την ελαιοκομική χρονιά, εκ των οποίων οι εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου φτάνουν τους 40.000 τόνους. Δηλαδή το μερίδιο του τυποποιημένου ελληνικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές κινείται στο 2%-3%, είπε ο Φώτης Σουσαλής, αντιπρόεδρος του ΣΥΤΕΚ, με το μερίδιο στη Γερμανία να φτάνει στο 14%, στην Πολωνία το 12% και το 5% στο Βέλγιο.
Την ίδια στιγμή, περί τους 70.000 τόνους -δηλαδή το 25% της παραγωγής και το 70% της κατανάλωσης- διακινούνται στην εγχώρια αγορά σε τενεκέ και χωρίς παραστατικά. Σε τυποποιημένη μορφή μέσω των σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι διακινούνται περί τους 12.000 τόνους, όταν προ κρίσης ήταν στους 30.000 τόνους, ενώ στους 15.000 τόνους εκτιμάται ότι είναι η ιδιοκατανάλωση από τους παραγωγούς.
Την περασμένη ελαιοκομική περίοδο η εγχώρια παραγωγή άγγιξε κατ’ εκτίμηση τους 280.000 – 320.000 τόνους, ενώ την τρέχουσα υπολογίζεται στους 180.000 – 200.000 τόνους. Περί τους 300.000 Ελληνες ασχολούνται με το προϊόν, εκ των οποίων οι 150.000 είναι κατά κύριο λόγο ελαιοπαραγωγοί, ενώ υπάρχουν και 1.200 ελαιοτριβεία.
Διαβάστε ακόμη
Σε σκηνές αντί για διαμερίσματα: Πού οδηγεί η στεγαστική κρίση εκατοντάδες Πορτογάλους
Νίκο Γκαριμπόλντι (CDI Pfizer): «Η Eλλάδα μπορεί να λειτουργήσει ως ένα hub για το μέλλον» (pic)
Reckitt Benckiser: Λουκέτο και πωλητήριο στο εργοστάσιο στην Εύβοια παρά τα κέρδη (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ