Μετά από μια σειρά από διαταραχές της πανδημίας COVID-19, συνεχιζόμενες γεωπολιτικές συγκρούσεις και τώρα μια ιστορική χρονιά κατά την οποία περισσότερες από 60 χώρες διεξάγουν εκλογές, οι διαχειριστές της εφοδιαστικής αλυσίδας αντιμετωπίζουν έναν αυξανόμενο αριθμό προκλήσεων.
«Θα έλεγα ότι στην πραγματικότητα βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή», δήλωσε η επικεφαλής της HSBC Americas για τις λύσεις παγκόσμιου εμπορίου, Μαρίσα Ανταμς, στο Yahoo Finance σε συνέντευξη μέσω βίντεο. «Δεν νομίζω ότι υπάρχει πλέον ομαλοποίηση. Νομίζω ότι αυτό που αντιμετωπίζουν πλέον οι εταιρείες είναι ότι η διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι ο νέος κανόνας».
Οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελούσαν πάντα μέρος του παγκόσμιου εμπορίου, ακόμη και από την εποχή του Δρόμου του Μεταξιού, ο οποίος συνέδεε τις εμπορικές οδούς στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Ασία. Ωστόσο, οι εταιρείες στη σημερινή αγορά είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε απροσδόκητα παγκόσμια γεγονότα, γεγονός που επηρεάζει την ικανότητά τους να διεξάγουν εμπόριο αποτελεσματικά.
Σύμφωνα με νέα έκθεση της HSBC, υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που ασκούν πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού φέτος. Τα προϊόντα και οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι πιο πολύπλοκες από ποτέ, και οι προμηθευτές πρέπει να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον.
Υπάρχουν επίσης ζητήματα που αφορούν συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και αναγκάζουν τα πλοία να αλλάξουν τις διαδρομές τους, όπως οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και η ξηρασία που επηρεάζει τη διώρυγα του Παναμά. Και σε παγκόσμιο επίπεδο, περισσότερο από το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού θα προσέλθει στις κάλπες φέτος.
«Ένα από τα πράγματα που σίγουρα επηρεάζουν, είναι ότι το εμπόριο συνεχίζει να είναι ένα τεράστιο θέμα στην προεκλογική εκστρατεία, λόγω προστατευτισμού, εθνικισμού κλπ», δήλωσε η Άνταμς.
Ολιστική θεώρηση των αλυσίδων εφοδιασμού
Σύμφωνα με την Άνταμς, η πανδημία αποτέλεσε ένα κάλεσμα αφύπνισης για τις εταιρείες που είναι εκτεθειμένες σε γεωπολιτικά περιστατικά και άλλα τρωτά σημεία. Προηγουμένως, οι εταιρείες διαμόρφωναν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους ώστε να επικεντρώνονται κυρίως στη μείωση του κόστους και στη βελτίωση της κατώτατης γραμμής, ανέφερε η Ανταμς
«Πήγαμε από έναν κόσμο όπου τα αγαθά ήταν “ακριβώς στην ώρα τους” και τώρα βλέπουμε τους ανθρώπους να προετοιμάζονται “για παν ενδεχόμενο”», δήλωσε η Ανταμς, «και αυτό άλλαξε πραγματικά τους ισολογισμούς πολλών εταιρειών».
Οι στρατηγικές της εφοδιαστικής αλυσίδας εξελίχθηκαν ώστε να ληφθούν υπόψη αυτές οι νέες προκλήσεις, καθώς οι εταιρείες άρχισαν να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους πιο κοντά στην έδρα τους, να προσθέτουν ασφάλεια και να εργάζονται για τη μείωση των προμηθειών και του κόστους αποστολής.
«Τα πράγματα που μπορούν να εξετάσουν οι εταιρείες είναι, πρώτον, … να κάνουν μια πραγματική, μεγάλη βουτιά στην αλυσίδα εφοδιασμού τους» ανέφερε η Ανταμς . «Πού βλέπουν κίνδυνο; Υπάρχουν συγκεκριμένοι προμηθευτές στους οποίους έχουν επικεντρωθεί ή υπάρχουν χώρες όπου, ενδεχομένως, υπάρχει μεγαλύτερο ρίσκο γύρω από αυτό;»
Η Άνταμς μίλησε και για τη διαχείριση των σχέσεων με τον επιχειρηματικό τομέα της Κίνας εν μέσω των πρόσφατα αυξημένων δασμών από την κυβέρνηση Μπάιντεν, σημειώνοντας ότι οι εταιρείες θα πρέπει να εξετάζουν τους πιθανούς κινδύνους ολιστικά και όχι ανά χώρα.
«Οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι πολύπλοκες, και ακόμη και όταν τα πράγματα παράγονται εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, υπάρχει ένας αριθμός διαφορετικών εξαρτημάτων που παράγονται στην Ασία, στην Ευρώπη, σε άλλες αγορές σε όλο τον κόσμο», δήλωσε. «Αυτό για το οποίο προσπαθούμε να μιλήσουμε στους πελάτες μας είναι να εξετάσουμε τους κινδύνους ολιστικά. Μην εξετάζετε μόνο μια κατηγορία των προϊόντων σας. Έχετε γεωπολιτικό κίνδυνο σε μια χώρα σε σχέση με μια άλλη; Υπάρχει κίνδυνος από πλευράς μεταφοράς σε μια άλλη χώρα;»
Όταν ρωτήθηκε σχετικά με το πώς τα ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα χαρτοφυλάκια των επενδυτών, ο Άνταμς επεσήμανε τρία σημάδια που πρέπει να προσέχουν οι επενδυτές.
Πρώτον, είπε, να παρακολουθείτε τη στρατηγική της ανώτερης ηγεσίας. Μιλάει ο οικονομικός διευθυντής τακτικά για την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού; Εστιάζουν τόσο στους κινδύνους όσο και στο κόστος;
Δεύτερον, πόσο συγκεντρωμένη είναι η εταιρεία σε βασικούς τομείς και αγορές; Για παράδειγμα, μεγάλο μέρος της παραγωγής ημιαγωγών βασίζεται στην Ταϊβάν, αλλά πολλές εταιρείες προσπαθούν να μεταφέρουν αυτές τις δραστηριότητες στις ΗΠΑ, κάτι που θα πάρει χρόνο.
Τέλος, ο Άνταμς σημείωσε ότι οι επενδυτές θα πρέπει να αξιολογούν τις επενδύσεις μιας εταιρείας σε υποδομές και κατά πόσο η εταιρεία επενδύει στις αλυσίδες εφοδιασμού της με διαφοροποιημένο τρόπο για να αποφύγει περιττούς κινδύνους.
Διαβάστε ακόμη
Τουρισμός: 10% αύξηση στα έσοδα φέτος – Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για τη σεζόν
Τράπεζες: Ανοίγει ο «χορός» των γενικών συνελεύσεων
Οι εταιρείες ενέργειας «γέννησαν» έκτακτους φόρους 1,5 δισ. ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ