search icon

Οικονομία

Γιατί ο Σταϊκούρας λέει «όχι» στη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα

Στο ζύγι της κυβέρνησης τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της εφαρμογής ενός τέτοιου μέτρου - Κλείνει στις 10 Ιουνίου η πλατφόρμα Fuel Pass

«Ένα καλό και πολλά κακά» βλέπει σε οριζόντιες μειώσεις φόρων στα καύσιμα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Και παρότι οι πιέσεις αυξάνονται, στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι δεν υπάρχουν -προς το παρόν τουλάχιστον- χρήματα που να περισσεύουν για να διατεθούν για μειώσεις στα καύσιμα.

Το αίτημα που ακούγεται όλο και πιο φωναχτά πλέον από την αγορά αλλά και πολιτικά κόμματα, αφορά στη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βενζίνη, η τιμή της οποίας αυξάνεται αλματωδώς. Ωστόσο το ενδεχόμενο αυτό από χθες απομακρύνεται, μετά τις δηλώσεις του Χρήστου Σταϊκούρα, ο οποίος χαρακτήρισε ως μη αποτελεσματικό το μέτρο τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Το προφανές «καλό» -που ούτε ο υπουργός Οικονομικών αρνείται- από τη μείωση κατά ένα μέρος του Ειδικού Φόρου στη βενζίνη (που σήμερα φτάνει συνολικά στα 0,70 ευρώ ανά λίτρο ή 0,87 με ΦΠΑ 24%) είναι ότι θα πάρουν ανάσα και τα νοικοκυριά, και οι επαγγελματίες των καυσίμων που θα δουν τις πωλήσεις να ανεβαίνουν.

Από την άλλη όμως, στο υπουργείο Οικονομικών βλέπουν και πολλά «κακά» από ένα τέτοιο μέτρο. Στην δεδομένη στιγμή που εξελίσσεται η συζήτηση αυτή, διαπιστώνουν ότι μέχρι σήμερα:

Άρα, σε ένα ακραίο υποθετικό παράδειγμα, ακόμα και εάν είχε γίνει άμεσα εδώ και 2 ή 3 μήνες μια «θηριώδης» επιδότηση κατά πχ 44 λεπτά το λίτρο (δηλαδή 50% μείωση ΕΦΚ μαζί και με τον ΦΠΑ) σήμερα το καύσιμο θα ήταν και πάλι ακριβότερο από όσο πριν ξεσπάσει η κρίση, προκαλώντας ίδιες ανάγκες και ίδια πίεση με τότε.

Και όσο δεν μπαίνει «ταβάνι» στις αυξήσεις και ανεβαίνει και άλλο η τιμή διεθνώς –αφού μόλις χθες διαψεύστηκαν και οι ελπίδες αποκλιμάκωσης ενόψει αύξησης της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ- η κυβέρνηση δεν μπορεί να αποφασίσει ελάφρυνση που ίσως φαινόταν τελικά πενιχρή και αναποτελεσματική, αφού σύντομα και πάλι η τιμή για τον καταναλωτή θα «πετούσε» στα 2,30+ ευρώ τελικά.

Στην πράξη βέβαια, ούτε κατά διάνοια θα μπορούσε να υπάρξει 50% μείωση ΕΦΚ αφού, αν γινόταν έστω για περιορισμένο μόνο διάστημα (πχ από σήμερα και για 6 μήνες μέχρι τέλος του έτους) θα κόστιζε στο Κράτος 1-1,25 δισεκατομμύρια ευρώ! Και οι 3 μήνες αυτοί από την εισβολή μέχρι σήμερα θα είχαν ήδη κοστίσει και άλλα 600 εκατ. ως τώρα. Συνολικά 1,8-2 δισ. δηλαδή όλα όσα θα εισπράξει φέτος από τον ΕΝΦΙΑ, κάτι που είναι ουσιαστικά αδύνατον.

Όλα αυτά μπορεί να αλλάξουν όμως εάν, για παράδειγμα:

Με αυτά τα δεδομένα, κλείνει σε μια εβδομάδα (10 Ιουνίου) η πλατφόρμα Fuel Pass. Και δεν προβλέπεται να ανοίξει ξανά, παρά μόνο με αλλαγές και στοχευμένα στους πιο ευάλωτους, ανάλογα με τις δημοσιονομικές αντοχές.

Διαβάστε ακόμη:

Στο 90% του 2019 η επιβατική κίνηση στο Ελ. Βενιζέλος τον Μάιο – Πάνω από 2 εκατομμύρια (πίνακας)

Πώς η Μόσχα αποφεύγει το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο πετρέλαιο

Μυτιληναίος: Κίνδυνος αύξησης ληξιπρόθεσμων οφειλών και αυξημένης πίεσης στην αγορά από την αναστολή των αποκοπών

 

Exit mobile version