Από αύριο Παρασκευή θα διατίθεται το πετρέλαιο θέρμανσης σε τιμή- «φωτιά» 1,55 € το λίτρο, την ίδια ώρα που το πετρέλαιο κίνησης έχει φτάσει, αν δεν έχει ξεπεράσει τα 2 € το λίτρο. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι μπορεί να έχουμε νέα κρούσματα νοθείας στα καύσιμα, δηλαδή παράνομη χρήση πετρελαίου θέρμανσης ως πετρέλαιο κίνησης!
Η διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο καύσιμα, περίπου 0,45 € ανά λίτρο προφανώς και δεν αφήνει ασυγκίνητους τους επιτήδειους λαθρέμπορους. Το πετρέλαιο κίνησης χωρίς την κρατική επιδότηση πουλιέται σχεδόν σαν τη αμόλυβδη βενζίνη, όταν το πετρέλαιο θέρμανσης ακόμα και σ’ αυτή την υψηλή τιμή διάθεση θα διατίθεται, συγκριτικά, φθηνότερα για τους εξής λόγους: Πρώτον, λόγω της κρατικής επιδότησης των 0,25 € το λίτρο, δεύτερον λόγω της επιβολής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μειωμένο κατά 0,13 € το λίτρο και τρίτον στο ότι, επί του μειωμένου συντελεστή ΕΦΚ υπολογίζεται αναλογικά μειωμένος ΦΠΑ που οδηγεί σε μια μείωση της τελικής τιμής κατά 0,05 € το λίτρο
Η σημαντική αυτή διαφορά μεταξύ των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τη διάπραξη αδικημάτων λαθρεμπορίας και παράνομης χρήσης πετρελαίου θέρμανσης ως πετρελαίου κίνησης. Το λαθρεμπόριο γίνεται μέσα από την διάθεση στην κατανάλωση ενός προϊόντος χαμηλού φόρου ως προϊόν φόρου, κατά την οποία ο παραβάτης καρπώνεται τη διαφορά των φόρων / δασμών, η οποία είναι πολύ σημαντική. Το πετρέλαιο θέρμανσης, δηλαδή, διοχετεύεται (κυρίως από εταιρίες, μεταπωλητές ή/και μεταφορείς) σε πρατήρια όπου και πωλείται ως πετρέλαιο κίνησης. Τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι η διαφορά Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης και ο αναλογούν σε αυτήν ΦΠΑ.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις τα ταμεία του κράτους -ήδη- χάνουν 100-150 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση των καυσίμων και οι καταναλωτές χάνουν 50-90 εκατ. ευρώ από την αγοραστική τους δύναμη, εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών.
Τα κυκλώματα λαθρεμπορίου και νοθείας δρουν ανενόχλητα στην αγορά καυσίμων, με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών να αναγνωρίζει ότι το βασικό σύστημα ελέγχου της διακίνησης καυσίμων, τα συστήματα εισροών – εκροών, είναι εντελώς διάτρητα και αναποτελεσματικά.
Διαβάστε ακόμη:
UBS: Η επενδυτική αποχή… κοστίζει – Τι δείχνουν τα στατιστικά 60 ετών